Hvorfor bliver mine nye mørtelfuger hvide?

For ca. en måned siden blev jeg færdig med at fuge min vestgavl om med 6,6% bakkemørtel (blandet med cement i forholdet 1/10).

Før og efter afsyring blev muren vandet grundigt. Afsyringen foretog jeg mellem 24 og 48 timer efter fugningen med saltsyre blandet med vand i forholdet 1/10.

Nu, ca. en måned efter, bliver fugerne hvide nogle steder. Specielt langs kanten af stenene og der hvor fugen er meget tynd (f.eks. ovenpå mursten med knækkede hjørner).

Hvad sker der? Kan jeg gøre noget ved det?


Allan
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej alfleha.

du bliver nok nød til at afsyre igen med samme blandings forhold 1:10 men denne gang uden at vande efter.I kanterne på murstenene skal du prøve at evt. skrabe/rense evt. med en mursten.det er noget vi har gjort
nogle gange,det er iøvrigt ikke ualmindeligt at man syrer af to gange. smile

mvh.milton
Jeg synes jeg var overordentlig grundig da jeg afsyrede, så jeg er faktisk nervøs for at gøre det en gang til. Kan jeg ikke ødelægge mere end jeg gavner ved at bruge endnu mere saltsyre? Kan fugerne ikke blive porøse, eller andet?

Jeg har fået et byg-erfa blad som beskriver skader på murværk i.f.m. afsyring, og det har skræmt mig lidt?

Hvad mener du?
Citat fra alfleha

Jeg synes jeg var overordentlig grundig da jeg afsyrede, så jeg er faktisk nervøs for at gøre det en gang til. Kan jeg ikke ødelægge mere end jeg gavner ved at bruge endnu mere saltsyre? Kan fugerne ikke blive porøse, eller andet?

Jeg har fået et byg-erfa blad som beskriver skader på murværk i.f.m. afsyring, og det har skræmt mig lidt?

Hvad mener du?


hej igen.

jeg kender godt de nye "regler" som ikke er godkendt endnu men jeg kan fortælle dig at alle murere i det daglige først murer op itil stilads højde koster af og der efter afsyrer,når så hele opgaven er færdig bliver det hele afsyret en gang til for at få en ensartet væg.
Jeg syntes ikke at du skal være nervøs for at afsyre igen med så let en syre blanding som der her er tale om, men den må heller ikke være stærkere.

mvh.milton
Tak for dine svar, milton olsen. Dejligt med råd fra en fagmand. Jeg vover så at kaste mig ud i at afsyre en gang til. Forhåbentlig så det hvide forsvinder, for min flotte mur er blevet lidt pudsig at se på med de hvide udslag.

Alfleha
Citat fra alfleha

Tak for dine svar, milton olsen. Dejligt med råd fra en fagmand. Jeg vover så at kaste mig ud i at afsyre en gang til. Forhåbentlig så det hvide forsvinder, for min flotte mur er blevet lidt pudsig at se på med de hvide udslag.

Alfleha


hej!!! biggrin
ja bare klem på :lol:

mvh.milton
Annonce
Nu har jeg afsyret halvdelen, og det ser rigtig fint ud, men før muren er helt tør, kan jeg desværre ikke regne med resultatet.

Et par tillægsspørgsmål:
Hvorfor bliver fugerne overhovedet hvide?
Hvorfor skal jeg ikke skylle efter når jeg har afsyret?
Skal jeg skylle før jeg afsyrer?
Nogle enkelte sten får et hvidt slør når muren tørrer op. Hvad er det?

Håber på din fortsatte velvilje... :-)
Citat fra alfleha

Nu har jeg afsyret halvdelen, og det ser rigtig fint ud, men før muren er helt tør, kan jeg desværre ikke regne med resultatet.

Et par tillægsspørgsmål:
Hvorfor bliver fugerne overhovedet hvide?
Hvorfor skal jeg ikke skylle efter når jeg har afsyret?
Skal jeg skylle før jeg afsyrer?
Nogle enkelte sten får et hvidt slør når muren tørrer op. Hvad er det?

Håber på din fortsatte velvilje... :-)


hej.
fugerne bliver hvide fordi kalken i mørtelen tørrer hvidt op og det kalkslør tager saltsyren.

anden gang skal du ikke vande ud hverken før eller efter.

det hvide slør kan være det vi populært kalder salpeter udtræk,det kan du ikke gøre noget ved så det skal vind og vejr tage sig af.

mvh.milton
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis