nivellering/udjævne GULV - bjælker i gammel Kbh. lejlighed

Hejsa

Jeg har tidligere lagt fyrtræsplanker i entréen på Kbh. lejlighed på 4 sal. Jeg fandt mellem bjælkerne indskud/ler/sand som kan ses på billedet. Det lod jeg ligge, hvilket man også skal.
Jeg nivellerede med trykimpregneret bjælke og vaterpas på toppen, og udlignede med massonit plader(max 6mm har jeg læst).

Jeg skal lægge planker nu i stuen, mit issue er:
1. jeg finder med garanti lige så meget indskud & sand som i entréen.
2. Min plan om at bolte tvillinge planker langs bjælkerne går i vasken.
3 niveau forskellen skal nok være 1-3 cm på midten af tværbjælkerne, der kan massonit plader ikke anvendes.
Min løsning: 
1. 3 meter retteskinne mellem væg bjælkerne, og så måle niveauforskellen hver 30 cm fra skinne ned til tværbjælke. Herefter save reglar til(med bordrundsav) og monter oven på tværbjælkerne med skruer.
2. Har set på en "finnis" retteskinne- men den kan ikke støves op nogen steder. http://www.byggecenter.dk/finnis/finnis_info.pdf
De har den ikke hos Knud Larsen selv om de reklamerer med den på hjemmeside 
3. Tværbjælkerne er samtidig ofte skæve - der kan jeg blive nød til at slibe tværbjælkerne nogenlunde lige inden jeg monterer reglar/gulvstrø. 

Overordnet er mit issue, at jeg skal finde et alternativ til boltning af tvilinge bjælker(pga. Af indskuddet/sandet)

Nogen der har erfaring med plankegulv/nivellering/osv. i gamle Kbh lejligheder??

Vh Jensen 82

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alternativt kunne vel også være en snor eller en laser. Så er længden da fleksibel. Med laser skal du passe på, den lægger jo linjen vandret. Og det er jo ikke helt sikker at dit gulv skal være præcis vandret. Det skal jo først og fremmest passe i højden ved døre.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja, det ser ikke helt nemt ud.

Jeg tror jeg ville igang med retskinne og andenæb (ligesom hvis man laver en køkkensokkel som skal følge gulvet) og så lave nogle små lister du kan slå på hvor det er 1-3cm. De steder det er for højt kan du bruge elhøvlen, og der hvor det er 3-6mm masonit.
Tak for rådene, jeg tror en el-høvl eller båndsliber vil hjælpe på bjælkernes skævhed 👍. Og jeg kan jeg altid måle lidt for meget op, og så slibe/høvle til på de plader jeg lægger.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis