Bedste rundsavsklinger

Jeg skal i have nye klinger til min Dewalt Kap/Geringsav og min Mafell dyksav. Begge klinger skal være til fine snit på tværs af træstrukturen. Gulvplanker, paneler mv. Jeg tænker at jeg nok skal bruge en med 48 (216 mm) tænder til Kapsaven og en med 36 (120 mm) tænder til Dyksaven. Vil det være ok?

Jeg har set på forskellige mærker: Ryobi, CMT mv. Jeg vil gerne have et par rigtig gode klinger, og er klar over at sådan noget jo koster det det nu en gang skal koste, men er ikke meget for bare at entre XL Proff. og så blive prakket noget vildt dyrt på, der kun er få procent bedre end noget der koster det halve.

Er der nogen erfaringer herinde?? Hvilket mærke skal jeg gå efter ??

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen til 

Jeg har de allerbedste erfaringer med CMT klinger. Ja de er dyre, men de holder længere og laver et godt snit.

Det gode ved CMT er at de efterlader et lige snit, forstået på den måde at hvis du skærer en rille i træ, så bliver bunden af rillen lige, hvorimod andre klinger laver "fordybninger" på snittes kanter, hvis du ser det i profil.  

MHT antal tænder, så kan man generelt sige at jo flere tænder jo finere snit. Jeg har ø250 CMT klinger med 80 og 60 tænder. Jeg bruger den "grove" til opskæringer, samt når der skal skæres på langs med årene, fordi den grove har nemmere ved at kaste spånerne væk(den fine giver brændemærker, hvis den bliver presset). 

Den "fine" bruger jeg til det fine, altså tværsnit og præsions snit, hvor der ikke skal savet ret meget af.

En snedker lærte mig at huske at rengøre klingerne, så jeg prøver at huske at tørre dem af med en opvredet klud, og tørre dem, så der ikke opbygges "snask" på klingen. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Har gode erfaringer liges om Henrrik med CMT ingen tvivl om det.

Du kan få en klinge til et hvert formål vil jeg vove at påstå, men så er prisen jo også noget anderledes.

Har et par 216 Ø fra CMT købt i proffen ved XL byg som jeg har været glade for.

Kender ikke til det andet mærke du skriver om.

PS.

Med hensyn til det ang XL du skriver, kan jeg godt følge dig et godt stykke, men du kan jo bare gå igen, måske ikke så nemt a gennemskue om du ikke den basale viden om hvad du skal/bør ha'

Det er efter bedste overbevisning et studium i sig selv at kunne skelne mellem et utal af muligheder.

Held og lykke med dine indkøb, måske? Kan vi få en tilbagemelding så vi også kan lære?

 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
CMT klingerne er rigtig gode, men klingerne fra Dewalt er nu også et godt valg.

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis