Hul i trægulv - kan det repareres?

Der er slået hul i vores nye trægulv - kan det repareres uden man skal pille gulvet op og skifte brættet?

Jeg tænker, om man nærmest bare kan "spartle" det op med det rette materiale og så lidt lak, men det er vel nærmest umuligt at ramme lak-finish'en som den fra fabrikken.

Det er et timbermann slotsplank EG matlakeret.

jeg vedhæfter et billede.










/torp
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja uanset hvad, så er det næppe muligt at fylde hullet uden det vil kunne ses. Men efter lidt tid vil det nu patineres, så forskellen udjævnes.

Jeg ville vælge at sætte et stykke malertape på gulvet med et hul i, der paser til hullet der skal fyldes.Hulles fyldes med kemisk træ, trækkes let af med en spartel og tørrer. Når tørt pudses overskydende spartlen af, ned til niveau med gulvet. Malertapen fjernes og fyldningen og området derom får evt. et tyndt lag halvmat gulvlak. Når tørt pudses det lakerede område let med ståluld. Vær opmærksom på, at ståluld kan give mørke/sorte skjolder på eg, så ikke pudse gennem lakken.

Du kan købe et sæt voks det er beregnet til den slags opgaver. Hvis du øver dig godt og grundigt kan det laves så du næsten ikke kan se det. Voksen skal varmes og farver skal blandes. Men det kræver øvelse 😀
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Du kan ikke laves det uden det kan ses, hvis man "leder" efter skaden. De fleste, der bare går forbi vil ikke umiddilbart se en reparation.

Det vil bla. blive synligt fordi voks, kemisk træ og lign. jo ikke har årer som i træets struktur.

Kan du ikke sætte et eller andet over skaden - en plante, vase eller andet.
Jeg har engang repareret sådan et hul.

Blandede alm. lys kemisk træ med lidt savsmuld fra træ magen til gulvet. Der måtte et par forsøg til.

Puttede det i med spartel og vandsleb med MEGET fint sandpapir - det tager lidt tid . Bevares, det kunne ses - men ikke noget man lagde mærke til hvis ikke man lige ledte efter det og vidste det var der.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også