Glemt at grunde gipsloft - hvad gør jeg nu?

Hej folkens

Kæresten og jeg har lavet nyt loft i vores køkkenalrum. Her har vi så lavet en kæmpe brøler - vi har glemt at grunde inden vi malede.

Loftet har fået 3 x maling inden vi opdagede det. Det dækker OK, men nu bliver vi lidt bekymrede.

Hvordan forholder vi os nu? Skal vi grunde med en speciel grunder oven på det maling vi har malet på, eller skal vi bare fortsætte og så give det et lag eller to ekstra? Hvordan gør man i sådan en situation?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis I har sat ugrundet filt op, og den sidder OK, er der ingen grund til bekymring. Det kommer til at koste et lag maling eller to ekstra før det bliver pænt og ensartet, men det er det.

Maler I direkte på gipsen bør I nok give det en gang grunder nu, og så male igen når grunderen er tør, for ellers skal der mange lag maling på før det kommer til at stå ensartet.

Hej Lars ON

Vi har ikke sat filt op, så vi tager og grunder det inden vi maler mere.

Hvad for noget grunder skal man bruge oven på maling?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
I skal bare bruge en helt almindelig forankringsgrunder til gipsplader. Det gør ingen forskel på vedhæftning, at I har givet det lidt maling først.
Hmm det giver ikke meget mening at give det forankringsgrunder efter i har malet. Forankringsgrunder binder støv og snavs intet andet.

Boso, hvor har du det fra? 

Gips, porebeton mm kan opsuge store mængder fugt, og sugeegenskaberne varierer eksempelvis i forhold til hvor der er spartlet og ikke. For at gøre underlaget ens i forhold til absorbering og begrænse sugeevnen anvender man en forankringsgunder.

Se Flüggers beskrivelse herunder.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
som jeg læser det, HAR de malet 3x på gipsen, og så er der ingen grund til at grunde det !! første lag maling har udført arbejdet. det er bare blevet dyre end nødvendig !

Så ser det godt ud efter de 3x maling, så slap af og nyd resultatet !

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Fra omkring 1000 byggepladser som jeg har arbejdet på 😄. Uanset om det har supplerende egenskaber giver det absolut ingen mening når der er malet
Microdispersionsgrunder (forankringsgrunder, "blåt vand" osv) er kort fortalt en tynd væske med microskopiske akryler, de små akryler trækker dybt ind i sugende overflader og hærder op til en overflade perfekt til malebehandling. Grunderen "fylder porrene" i overfladen op, hvis man bare maler direkte oven på en meget sugende overflade med alm maling risikerer man at underlaget suger fugten ud af malingen så hurtigt at malingen ikke kan nå at få fat i underlaget.

Har du først malet overfladen med maling giver det ingen mening at grunde med microdispers, tværtimod risikerer du at ødelægge overfladen ved overgrunding, da microdispersen ikke kan trække igennem malingen og derfor hærder på overfladen, hvorefter du ikke ville kunne få maling til at binde ovenpå igen.


Mvh Kim


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også