Hej,
Er der muligvis en oliefyrsekspert der kan komme med et par gode råd til et oliefyr der absolut ikke lever op til forventningerne. For 3 år siden købte jeg et helt nyt Stroco 15M fyr da jeg ville have et varmeanlæg der skulle kunne holde til kontinurelig drift.
Problemerne startede allerede ved første opstart. Styreboksen var defekt og Stroco i Århus leverede en ny boks som de efterfølgende forsøgte at få betaling for. Først efter halvandet år eftergav de at det nok var garanti. Ved første opstart gik blæserhjulet på huset og fyret lød som en løbsk motorsav. Stroco påstod at fyret var testet fra fabrikkens side og kunne ikke forstå at sådan et problem kunne opstå.
Da de første fejl var rettet så jeg så frem imod varme i båden i mange år frem over... meeeeeeeeeen.... sådan er det ikke gået.
Principielt fungerer fyret, altså det starter, kører og varmer, men det kører absolut ikke særlig godt. Når det starter bulder og brager det så der ikke er andre i havnen der er i tvivl om at jeg har tændt for varmen. Dette er sammenholdt med en sodstang af sort røg fra udstødningen. Dette vare ved i et minut eller to og fra det ene sekund til det andet skifter fyret lyd til stille turbine agtig lyd som knap nok kan høres og den sorte røg er væk (som jeg ville forvente at fyret skulle kører hele tiden) indtil fyret stopper igen. Når fyret så starter igen når vandet i kredsen er kølet ned til termostatens setpunkt starter det hele forfra og jeg er igen den mest larmende båd i havnen de næste par minutter. Det er så slemt at jeg ikke kan bruge fyret en kold sommeraften uden at få klager fra andre sejlere....
Jeg har haft Stroco inde over flere gange og det er de samme ting som de har bedt mig om at tjekke hver gang. Sod i fyret, dyse, filter, pumpe tryk / vacuum samt indstilling af luftspjæld. De har endvidere lige fra starten tilbudt at jeg kunne betale for at få en service montør forbi, men eftersom det har været et problem fra dag 1 mener jeg ikke at jeg skal betale for noget der ikke virker og efter det tovtrækkeri jeg havde med styreboxen har jeg ikke lyst til at have en ny sag kørende med dem.
Fyret er installeret helt efter forskrifterne i manualen og for et år siden startede jeg helt forfra med nye slanger til diesel osv. intet har hjulpet!
Er der nogen der har nogle gode ideer ???????????