renovering af badeværelser og bryggers

Hej LDS

Her kommer lige en længere smørre med en del spørgsmål som jeg håber nogle af jer vil svare mig på.

advarsel!! jeg bruger sikkert nogle ord og termer som ikke er korrekte, men i forstår forhåbentligt hvad det er jeg prøver at sige.

Jeg skal total renovere to badeværelser og et bryggers.

I den forbindelse skal alle gulvene bankes op da der skal laves ny rørføring og gulvvarme.

Jeg har set på en masse forskellige nedbrydningshammere/mejselshammer og skal nedbryde 20m2

1. spørgsmål: hvor kraftig skal den være? 50 joule 30 joule?? jo mere jo bedre eller kan mindre gøre det fint?

2. spørgsmål: nogle gode tricks når man nedbryder gulv, fx: bore huller hver 15cm, fræse riller, brug kun spids bord eller bare bank igennem?

3. spørgsmål: jeg har krybekælder i hele huset (på nær badeværelse og bryggers) disse er helstøbt, når jeg nærmer mig kanten af badeværelset, skal jeg da ikke bruge nedbrydningshammeren mere, for ikke at ødelægge fundamentet ind mod krybekælder og ydersidevægen, men derimod gå over til en stor vinkelsliber i stedet for eller manuel hammer mejsel? spørgsmålet bunder i at jeg ikke har brugt sådan en maskine før og er usikker på hvor stor "skade" den kan gøre.

4. spørgsmål: jeg har købt vibrationshansker i frygt for hvide fingre måske overdrevet? men jeg kan se de nye modeller har anti-vibrations funktion i selve hammeren, hvor meget hjælper det?

5. spørgsmål: jeg kan se mange steder at folk foreslår at leje en maskine i stedet for at købe. men jeg skal bruge den til andre projekter senere så tænker at invistere i en. MEN er ikke interesseret i at skille betale en formue for den. hvad er forskellen på de billige fra harald nyborg ud over (spørgsmål 4. er baseret på) og en dyr fra hilti eller andre?

En i biltema har også anti-vibration i maskinen hvad tror i om den model?

Harald nyborg: http://www.harald-nyborg.dk/p1603/mitsutomo-nedbrydningshammer

Biltema: http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Elvarktoj/Borehammer/Nedbrydningshammer-DH-1700-2000030979/

Det var nogle af de spørgsmål jeg grubler over. Håber virkelig at nogle har noget at byde ind med.

 

Hilsen Kevin

 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
#bump#'
Der må være nogle der kan svare på nogle af mine spørgsmål??
1. spørgsmål: hvor kraftig skal den være? 50 joule 30 joule?? jo mere jo bedre eller kan mindre gøre det fint?
- Jo, 50 eller 30, den skal nok komme igennem, det er blot et spørgsmål om tid. En 25J tager omkring 500kg i timen. Lad være med at købe noget der er alt for dyrt.
Jeg købte selv en billig borehammer i HaraldNyborg og hvad den snart ikke har været udsat for af huller, mejsling og støv. Den er lidt tung og klodset, men det er jo ikke en popularitetskonkurrence at stå der med murerstøv smurt ind fra top til tå.

2. spørgsmål: nogle gode tricks når man nedbryder gulv, fx: bore huller hver 15cm, fræse riller, brug kun spids bord eller bare bank igennem?
- Hvis gulvet ikke er armeret så behøver du ikke skære for med vinkelsliber og diamantklinge, men igen.. du kan gøre det, evt. udsatte steder. Jeg tænker hvor den nuværende støbning møder "huset"

3. spørgsmål: jeg har krybekælder i hele huset.
- Ja den svarede jeg næsten på i spørgsmål 2 , men altså en vinkelsliber er nu ikke mere farlig end ham der styrer den hehe... Start med at få noget øvelse på midten af gulvet så.

4. spørgsmål: jeg har købt vibrationshansker
- Jo du får sikkert hvide fingrer efter nogle år. Det er ihvertfald ikke noget at gå op i på 20m2, og jeg tror ikke du skal 12 meter ned vel ;-), så skyd en hvid (haha) pind efter det. Det er langt mere vigtigt at have høreværn på i dit tilfælde.

5. spørgsmål: jeg kan se mange steder at folk foreslår at leje en maskine
- Ja det er jo din egen økonomi du skal tænke over her

PS: Husk ligegyldigt hvad når du står med hammeren, lad være med at tro det går skide godt når du holder den et sted og du kan se den bevæger sig ned i betonen, den skal også op igen haha.... små bidder er vejen frem. Jeg har engang måttet efterlade mejslen i betonen og hugge den fri på gammeldags facon med håndhammer og mejsel = not fun.


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis