Ny søjleboremaskine bord model.

Jeg skal snart ha' mig en ny, hvad har i af erfaringer med jeres?

(en bordmodel da jeg er íkke har plads til den anden)

Regner ikke med jeg får brug for en borepatron større end 13 mm, har en større 16 mm jeg ka' spænde i om der er brug for det F.eks. til de største propbor, som har en større spæde flange/hals.

Jeg skal hovedsagligt bruge den til træ relaterede ting, så som dyvelbor, da det er helt afgørende at hullerne blive lodrette for at få en samling der dur' har prøvet med boremaskine det' er og bliver noget fusk, fungerer ikke for mig.

Kan/vil ændre planet som helt sikkert har en smule smig, med nogle lister så jeg får en' vinkelret flade at spænde, lange emner op på lodret af mangel af en dyvel/langhuls - boremaskine.

Deruover vil jeg bruge den til pudsning af kanter på kurvede emner, da det er meget nemmere at bruge pudseruller. Sæt købt i Biltema, det fungerer fint.

Radial modellen har jeg ingen erfaring med, men har nok heller ikke så meget brug for sådan en.

Jeg vil som så ofte før blive glad for lidt hjælp/håndsrækning.

Det er vigtigt at finde den rette, og lidt info. inden jeg tar' ud og rører/kikker på tingene.

Budget forslag: ca. 1000,- gode kroner måske lidt mere, om nødigt.

 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har en gammel no-name maskine købt for mange år siden. Der er 13mm patron i og den er med tandkrans, men jeg har nøglen liggende på en magnet oven på maskinen lige ved hånden 

Jeg har brugt tid på at bygge et land til den, fordi det der altid sidder på en sådan er for lille. Jeg har lavet det af mdf plader, og lavet en udskiftelig plade i midten efterhånden som man får boret den i stykker. Det gør at der er bedre styr på lidt længere ting, derudover har jeg alle muligheder for at sætte en land (den ligger på bordet bag ved) eller sætte stopklodser i T rillerne, så jeg kan bore huller i flere ting uden at skulle måle. 

Jeg har også vendt "soklen" om, og monteret maskine ude på kanten af kommoden den står på. Det gør at jeg kan svinge bordet væk, og klodse noget op på gulvet, hvis jeg skal bore noget der er større end det jeg kan få ind i maskinen ellers. 

Held og lykke med "jagten" på en lille ny 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Tak Henrik.

Det var en god ide' du der skriver om & fotos, som fortæller meget mere end skrevne ord.

Dit nederste foto ligner meget min, foden og bespænding. Min har heller ikke noget firmanavn, den er sikkert lavet et sted i øst Asien, måske Taiwan, Korea eller KIna.

Jeg er sikker på at jeg låner din ide om den udskiftelige plade.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Skulle du komme forbi Fyn, så har jeg en du må få billigt jan. Har tre stk og det er jo nok en for meget.

Jeg ved alt hvad der er værd at vide, for en mand i min alder, og på en god dag, kan jeg måske huske noget af det. :-)
Tak goldek.

Det var da et godt tilbud som er nøje værd at ta' med i mine overvejelser, men om jeg lige kommer den vej ved jeg ikke, ikke inden for den nærmeste tid.

Men vi kan jo ta' den evt. med mail? Har sendt dig en'

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Opgav du at finde en anden motor, til din gamle boremaskine ?

Vi prøver igen, i morgen --
Hej je_ns.

Min kammarat testede kondensatoren og konstaterede at denne ikke fejlede noget, han sagde at det var rotoren der var kaput.

Motoren kan godt kører først meget langsomt og så meget hurtigt, og den har næsten ingen trækkraft.

Men måske et lille håbe endnu? En anden kammarat fortalte at han måske havde en motor der passede til at ligge i sine gemmer.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis