Skift af dampspær

Hej

Jeg har købt et hus fra 70'erne. Den tidligere ejer, har sat en masse spots op - Hvilket jo er fint nok.

Men.... Han har jo så også gennemhullet den nuværende dampspær, uden at gøre noget yderligere ved hullerne.  Hullet er bare lavet og spottet droppet i. Så det er under ingen omstændigheder tæt

Det er den gamle type dampspær med alu.

Nu skal jeg så til at efterisolerer på loftet - Jeg får blæst uld ind.

Jeg spørg så... Kan jeg "skifte" den nuværende dampspær oppefra? Med det menes der, om jeg kan sætte dampspærren op mellem spærene og så lade den "gamle" være? For jeg vil bestemt helt undgå, at skille til at skifte lofter i hele huset, men har på samme tid, ikke lyst til at smide penge efter efterisolering uden også at få styr på dampspærren.

 

Håber I ved, hvad jeg mener

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har set et lignende problem løst, ved at man tager isolering væk, dækker spots til med "bagdåser" eller urtepotter, så der er luft over spotsene. Derefter lægges ny dampspærre ud imellem spærene og klæbes ned til den gamle. Sidder den gamle under forskalling, kan den nye klemmes fast til spær med en tynd liste der klipses ind på siden af spær. Det er ikke optimalt men dog langt langt bedre end den "løsning" du har nu.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Selv om papiruld er diffusionsåben og derfor ikke kræver en tæt dampspærre, så er det godt at forbedre det i forhold til din nuværende situation. Den kondens der "kommer igennem" kan blive så voldsom at det sætter sig under tagplader som is og under uheldige forhold give problemer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Selv om papiruld er diffusionsåben og derfor ikke kræver en tæt dampspærre, så er det godt at forbedre det i forhold til din nuværende situation. Den kondens der "kommer igennem" kan blive så voldsom at det sætter sig under tagplader som is og under uheldige forhold give problemer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er spots, der må installeres direkte i isoleringen, så ingen behov for kasser
Grunden til jeg også gerne vil skifte dampspær er, at den nuværende ikke er helt tæt ude i siderne - Så kan næsten mærke, det trækker ned ved ydermurene.
Annonce
Det at det trækker ned (kuldenedslag) behøver ikke at skyldes dampspærre. Det kan sagtens blot være dårlig isolering ud over muren. Selv om spots er af den type der må sidde i isolering, gør det jo ikke sagen bedre med hensyn til kondens i dit loftrum. Dampspærre er vel stadig gennembrudt ? Skal du have forbedret isolering må du samtidig lave vind bræt ude ved tag fod. Hvordan præcis afhænger af din tagkonstruktion.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
De spots (F/HAT), følger der normalt en krave med så der er tæt omkring dampspærre.

Men enig med Erik - det lyder som lidt for meget af det gode, så nok en god idé at udbedre den ovenfra.
Tak for svar

Så jeg gør følgende...
Smider alt det gamle isolering ud.
Opsætter ny dampspær oppefra (Imellem spær)
Får blæst ny isolering ind.
Enig?

For en god ordens skyld, hvad er vind bræt?
Prøv at søg her på siden >vindbræt" der er en masse artikler om hvordan det præcis skal laves. Men i princippet er det en vindtæt afdækning imellem spærene fra yderkanten af din ydermur, lodret op til et lille stykke under taget, så en knæk så det følger tagets hældning. Højden kommer an på din isolerings tykkelse. Det skal sørge for at det ikke blæser ind i kanten af isolering, og holde afstand fra isolering og op til taget. Det sidste er meget vigtig for at opretholde god ventilation i tagrummet. Man kan købe nogle smarte plaststykker der er beregnet til formålet, men noget dyre. Eller lave det med krydsfinerplader, hårde isoleringsbats og meget andet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har besluttet at gøre følgende:
Fjerne gammelt isolering
Opsætning af tæt vindbræt - Overvejer 18mm MDF - Er der andet der kan bruges?
Montering af ny dampspærre - Således dampspærren "starter" under vindbrættet / Vindbrættet starter ved folieklæberen på ydervæggen.
Hævning af gangbro
Bestilling af indblæsning af isolering
Bestilling og montering af ny og isoleret loftslem
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis