Forhøjelse af spær / Isolering

Hej LDS'er

Jeg har en mindre tilbygning med ensidig taghældning, hvor de 5 Spær er 45x295.(Ligger pr. 600mm C/C)
I forbindelse med at jeg skal til at isolere loftet med 400mm, så skal jeg have forhøjet de 5 spær og kunne godt tænke mig at vide om jeg kan gøre det på følgende måde:

1. Jeg vil forhøje spærene med yderligere en regel 45x75, og på siderne af spær og denne regel vil jeg på skrue 15 mm krydsfiner. Således bliver der plads til 70mm luftspalte og 2 gange 150mm isolering. Hvor bred skal disse krydsfiner stykker være? 200mm ?

2. Herefter vil jeg opsætte dampspærre og på tværs af spærene vil jeg skrue regler 45x95 pr. C/C 400 mm, da jeg efterfølgende vil opsætte Fermacell fibergips.
Vil det være ok, at undersænke skruen halvvejs ned i den 95mm regel eller skal skruen bare være lang? Hvor lang skal skruen være?
Inden opsætning af Fermacell pladen (900x1200mm, 4 x spartelkant), som skrues direkte på reglen, bliver der isoleret med 95mm. Dampspærren kommer således 1/3 del ind i isoleringen, som skulle være lovligt placeret?

Grunden til at jeg vil bruge en 95mm regel til slut, er fordi jeg gerne vil have god plads til EL og spots og selvfølgelig gerne vil sikre mod unødig brud af dampspærren.
Kan I evt. anbefale nogle gode LED-spots til indbygning i isoleringen?

Håber I kan hjælpe og be- eller afkræfte om jeg agter at gøre det rigtigt, på forhånd tak.



Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor ikke skrue 45x70 mm regel på? f.eks. 1 skrue pr. 50 cm?
Optimalt anvendes spunskruer f.eks. 5,0x100/120 mm

Krydsforskalling 45x95 mm - normalvis anvendes spunskruer 5,0x140 mm.
Hvis du vil undersænke skruerne, skal du forbore for ikke at flække træet, så tror den lange skrue er at foretrække.

Mvh Simon
Bygningsingeniør
Hej & Tak Simbm

Det lyder da også noget nemmere, men jeg var i tvivl om det ville være stærkt nok uden krydsfiner på siden, derfor mit forslag.

Grunden til mit forslag om at under sænke er kun for at være sikker på at skruen får "bid" nok.

Som bygningsingeniør ved du helt sikkert bedre end jeg, så jeg følger da den noget nemmere fremgangsmåde.

Tak.


Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Er 100mm skruer gennem en 70mm regel ikke i underkanten? Jeg syntes tommelfingerreglen med skruer plejer at være 2x tykkelse dvs. 140mm i dette tilfælde?
Vil det sige at I tænker på at skrue ned i en 45x100 på højkant?
Altså bore for, og så skrue?
Ellers flækker det vel?
Hej

Først tak for alles bidrag i denne tråd.
Det er meget værdsat, at I lyster og har tid til at byde ind med jeres viden.

Jeg har haft lidt svært ved at finde 5x140mm skrue på nettet, så er det en dimension som findes?

Til Vatnisse:
Ja, det er meget vigtigt, at den kommer langt nok ind i træet, da der kommer yderligere en 45x95 regel på tværs + 15mm Fermacell.
Men vil det så sige, at jeg skal op og bruge en 6x180mm skrue til de tværgående 45x95mm regler?

Til Gammelhus:
Ja, er der noget i vejen for at jeg skruer igennem en regel på den højkant?
Jeg forestiller mig, at jeg borer igennem de regler jeg sætter op i fuld skruetykkelse 5 eller 6 mm, og kun hvis det bliver absolut nødvendig, at bore for i selve spæret.
Hvis det bliver nødvendig, så skal der vel kun bores for med en 1/3 del af borets tykkelse? Og så er vi helt ned på kun 1-2 mm?

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Krydsforskallingen skal bare skrues med 5x100mm skruer. Jeg tror nærmest det er hurtigere at forøge spær ved at smide lasker på, som du oprindeligt var inde på. Især hvis du har sømpistol.
Skrevet af AJohansen på 25-01-2016 11:04
Hej

Først tak for alles bidrag i denne tråd.
Det er meget værdsat, at I lyster og har tid til at byde ind med jeres viden.

Jeg har haft lidt svært ved at finde 5x140mm skrue på nettet, så er det en dimension som findes?
 

Jeg er interesseret i problemstillingen fordi jeg står med noget lignende.

Jeg vil ikke skrue igennem på højkant. Men eksotisk lange og dyre skruer.

Når du skriver "forhøjelse" så er det vel på undersiden af spæret du vil forhøje?

Jeg har selv tænkt på en løsning, hvor jeg skruer en regel op kun i enderne med krydsfiner på siderne. På midten kan jeg ikke se hvorfor man ikke bare skulle kunne nøjes med at hænge dem op i krydsfiner strimler på siderne. Ja man kunne vel bruge de der metal hul-bånd at hænge dem i?

http://www.harald-nyborg.dk/p8924/patentbaand-12x0-75mm-10m

 

 

Hej

Jeg har forsøgt, at lave en slags snittegning af min forslagsløsning i starten af tråden. Håber den giver bare lidt mening. Jeg er ikke nogen Ørn til at tegne, så er I advaret . Se vedhæftet.
Min snittegning viser kun et spær, men samme fremgangsmåde ved øvrige spær.

Jeg vil ikke springe over, hvor gæret er lavest.
Det vigtigst for mig er, at få lavet en god og solid holdbar løsning uden det bliver "Overkill", og alligevel fagligt korrekt.

Til vatnissen:
Krydsforskallingen er en regel på 45x95, som står på højkant, og som jeg regner med kommer til at sidde pr. 400mm, skønt jeg i Fermacells anvisninger for vandret loft kan læse 540mm c/c ???
http://www.fermacell.dk/dk/img/5320...)_-_k7.pdf  .....  Se side 96

Så hvis jeg skal bruge en 140mm skrue til en regel på 45x70, så skal den da vil være længere ved en regel på 45x95mm? F.eks. 6x180mm ? Eller en forsænket 6x140mm?
Den tværgående forskallings regel er max. 2,5 mtr. lang, og der kan skrues en skrue i hver af den 5 spær, ca. pr. 600mm c/c.? Kan det holde?

Til Gammelhus:
Nu skal jeg ikke bruge så mange skruer til de 5 spær, så de ca. 50 stk. eksotiske lange dyre skruer, som du kalder dem, får jeg nok råd til   Det er sgu langt vigtigere om det holder.

Min snittegning skulle gerne give dig og andre en forståelse af, hvad jeg mener med "forhøjelse" af spæret og hvad jeg søger svar på.

De krydsfiner "strimler" som man kan se på min snittegning er tiltænkt som gennemgående i fuld spærlængde, for mit vedkommende ca. 5 meter.
En krydsfinerplade på 2440mm lang, som så skæres op i strimler af f.eks. 150mm bred stykker.

Personligt ville jeg ikke bruge den hulbåndsløsning, som du nævner, så hælder jeg mere til krydsfinerløsningen, men beklædt på en eller begge sider i fuld længde.

Men hvorfor bøvle med krydsfiner, hvis en skrueløsning kan holde?

 


Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også