Forhøjelse af spær / Isolering

Hej LDS'er

Jeg har en mindre tilbygning med ensidig taghældning, hvor de 5 Spær er 45x295.(Ligger pr. 600mm C/C)
I forbindelse med at jeg skal til at isolere loftet med 400mm, så skal jeg have forhøjet de 5 spær og kunne godt tænke mig at vide om jeg kan gøre det på følgende måde:

1. Jeg vil forhøje spærene med yderligere en regel 45x75, og på siderne af spær og denne regel vil jeg på skrue 15 mm krydsfiner. Således bliver der plads til 70mm luftspalte og 2 gange 150mm isolering. Hvor bred skal disse krydsfiner stykker være? 200mm ?

2. Herefter vil jeg opsætte dampspærre og på tværs af spærene vil jeg skrue regler 45x95 pr. C/C 400 mm, da jeg efterfølgende vil opsætte Fermacell fibergips.
Vil det være ok, at undersænke skruen halvvejs ned i den 95mm regel eller skal skruen bare være lang? Hvor lang skal skruen være?
Inden opsætning af Fermacell pladen (900x1200mm, 4 x spartelkant), som skrues direkte på reglen, bliver der isoleret med 95mm. Dampspærren kommer således 1/3 del ind i isoleringen, som skulle være lovligt placeret?

Grunden til at jeg vil bruge en 95mm regel til slut, er fordi jeg gerne vil have god plads til EL og spots og selvfølgelig gerne vil sikre mod unødig brud af dampspærren.
Kan I evt. anbefale nogle gode LED-spots til indbygning i isoleringen?

Håber I kan hjælpe og be- eller afkræfte om jeg agter at gøre det rigtigt, på forhånd tak.



Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Hej LDS'er Jeg har en mindre tilbygning med... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af AJohansen på 26-01-2016 01:16

Jeg har forsøgt, at lave en slags snittegning af min forslagsløsning i starten af tråden. Håber den giver bare lidt mening. 

Jeg vil ikke springe over, hvor gæret er lavest.
Det vigtigst for mig er, at få lavet en god og solid holdbar løsning uden det bliver "Overkill", og alligevel fagligt korrekt.

Til Gammelhus:
Nu skal jeg ikke bruge så mange skruer til de 5 spær, så de ca. 50 stk. eksotiske lange dyre skruer, som du kalder dem, får jeg nok råd til   Det er sgu langt vigtigere om det holder.

Personligt ville jeg ikke bruge den hulbåndsløsning, som du nævner, så hælder jeg mere til krydsfinerløsningen, men beklædt på en eller begge sider i fuld længde.

Men hvorfor bøvle med krydsfiner, hvis en skrueløsning kan holde?

Flot tegning. Nu VED jeg at jeg har forstået dig rigtig.

Jeg er helt med på at du har tænkt dig "ikke springe over, hvor gæret er lavest", og da det er Lav-Det-Selv, så udgiften til materialer ikke er det vigtigste.

Jeg har bemærket at man stort set aldrig ser i praksis eller på tegninger at der sømmes eller skrues ned i træ på den høje led. Jeg tror det har at gøre med at træet vil flække, og søm let kryber ud af siden af træet. Hvis du bruger de lange skruer, så skal du bore for i hele reglens højde, og muligvis også lidt ned i underlaget. Det bliver efter min mening hverken let eller godt. Der skal også meget store kræfter til at skrue en lang skrue ned i træ, med mindre der er boret for.  Hvis du ser på. f.eks. Haralds 8 sider med skruer, så bemærker man at der stort set ikke er skruer over 120 mm http://www.harald-nyborg.dk/24150-1/skruer Det må der jo være en grund til.

De yderste 45x95 regler ville jeg nok sætte fast med vinkelbeslag.

http://www.harald-nyborg.dk/p24424/vinkelbeslag-100-stk-4034

De 45x70, der er fuldlængde krydsfineer på begge sider efter min mening overkill. Men vælger du dem 15 cm brede så de passer med tykkelsen af første lag rockwool bliver det lidt lettere. Lettest bliver det med hulbånd eller hulplader. da der så ikke er noget der rager ind hvor der skal være isolering. Og så bliver det vel mindst lige så  godt, og meget nemmere

http://www.harald-nyborg.dk/p9272/normplade-ce-40x160x2mm

 

 

 

 


<p>De 45x70, der er fuldlængde krydsfineer på begge sider efter min mening overkill. Men vælger du dem 15 cm brede så de passer med tykkelsen af første lag rockwool bliver det lidt lettere. Lettest bliver det med hulbånd eller hulplader. da der så ikke er noget der rager ind hvor der skal være isolering. Og så bliver det vel mindst lige så  godt, og meget nemmere</p>


Hej

:-) Først tak for dine pæne ord om min tegning.

Nej, de 45x70 er regler i fuld længde og ikke krydsfiner, som du skriver.
Og ja på siden af disse er det mit forslag at på skrue 150mm høje krydsfiner strimler på i fuldlængde (ca. 486 cm).

Jeg kan godt følge din løsning med beslag, men det giver mig problemer i henhold til dampspærren.

Jeg tror, at jeg går efter skrueløsningen med passende lange skruer og vil bor for i reglen.
Da jeg pt. ikke kan forestille mig en anden og bedre løsning, hvor dampspærren holdes så intakt som overhovedet muligt.

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 

Jeg kan godt følge din løsning med beslag, men det giver mig problemer i henhold til dampspærren.

Jeg tror, at jeg går efter skrueløsningen med passende lange skruer og vil bor for i reglen.
Da jeg pt. ikke kan forestille mig en anden og bedre løsning, hvor dampspærren holdes så intakt som overhovedet muligt.

Men hulpladerne der kan holde 45x70 skal jo sidde helt inden for dampspærren, og kommer slet ikke i berøring med den.

Vinkelbeslag der kan holde 45x95, er skruet på dampspærren, men det kommer skruerne jo også.

Men nu vil jeg ikke gøre mere for at sælge løsningen med beslag. 

 

 


Hej Gammelhus

Jeg ser det så men heller ikke, som om du prøver at sælge mig noget.
LOL , det har dog slået mig, om du får ekstra rabat for annoncering af alle dine Harald Skrald links.
Nej, det er kun godt med lidt meningsudvekslinger.

Vi kan lave det på hver vores måde, og så se vis loft som falder først ned. HA HA

Montagen af vinklerne vil jo give langt flere huller i dampspærren end en enkelt stor skrue.

Men lad os da høre om ikke nogle af de tømrer eller andre der har stor forstand på trækonstruktioner, skulle have lyst til at give deres mening tilkende.

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også