Ny skillevæg i gips

Jeg skal lave en helt almindelig skillevæg i gips. Jeg havde tænkt mig følgende, så der også bliver lidt lysisolering.

1 lag 13 mm gipsplade, 1 lag spånplade, 45 mm stålprofiler, som jeg sætter forskudt, så bredden mellem pladerne bliver 70 mm, hvor jeg putter almindelig 70 mm Isover isolering i, så 1 lag spånplade igen og 1 lag 13 mm gipsplade.

Lyder det tosset?

Nogle gode inputs, bedre ideer?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

God plan, men hvorfor spånplade fremfor bare to lag gips og hvorfor ikke bare bruge 70mm reglar?

PS Skal du have stikkontakter ud for hinanden på hver side af væggen kan 70mm være i underkanten.

Enig. Ingen grund til at bruge spånplade.

Fornuftigt at forskyde lægterne, så der ikke er direkte forbindelse mellem de to sider af væggen.

Til gengæld 3 lag gips på den ene side og 2 på den anden, så de kan dæmpe forskellige frekvenser. Og husk at lave en rigtig lydfuge. Se i vejledningerne fra gipsproducenterne hvordan.
Prismæssigt kan det ikke svare sig at købe stålprodiler til 20kr/meter kontra 45 mm reglar og 38x73 lægter begået til 5kr/meter
Priserne er +moms (overslag)

Ellers er ideen rigtig god.
Brug hellere 11 mm OSB pl. I stedet for spånplader. Der er også en prisforskel
Jeg ville altid vælge stål fremfor træ, det er dyrere ja, men også nemmere at arbejde med + at det er lige og jeg kan sætte isoleringen rigtigt til.

Jeg ville sætte fermacell plader op istedet for gips, det isolerer bedre end 2 plader gips + at du kan skrue ting fast i det.

Husk at sætte bredden på væggen udfra at du måske skal have en dørkarm i

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.

PS: Sæt ikke stikkontakter over for hinanden på vægsiderne ! Ja det er nemt rent lednings mæssig, men det er dumt set på lydisolering!! De skal sidde forskudt med isolering i mellem.

træ på bagsiden af gips er fedt når man skal hænge ting på, men lydisolering set er 2 lag gips ret "dødt"

Skellettet: træ vs stål: well vi har alle vores særheder ;-)  jeg foretrækker træ ! der er ikke noget nemere end træ og en fuksvans on the spot, og du kan sætte en skrue i hvor det skal være nemt..... og så er træ et fedt materiale at arbejde med :-)  (og mere lyddødt end stål)


Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Annonce
hvis du vil gøre meget ud af det kan du jo vælge at købe stål der medvirker til at reducere lyd. Det findes skam :-)

En gipsvæg laves med 45 mm cc afstand mellem stål. Fint at forskyde men det giver altså kun mening hvis du bruger en 70 mm u-skinne og en 45 mm stålskinne.

Du kan slå forskellige former for lydvægge op i Gyproc & Knauf's manualer. Masser af inspiration.

Husk lydfugen og afstand til vægge og gulv m. gips

Hvis jeg selv må bestemme, så laves skillevægge af:

Stål (som regel 70 mm).

12 mm gulvspån (limes).

Et lag gips.

Klippestabilt, passer perfekt til en 121 mm dørkarm, og laves der plads til en fuge langs vægge, loft og gulv (begge lag), reduceres lyden fint. Den forplanter sig alligevel gennem gulve, lofter og eventuelle døre.

Desværre får jeg sjældent lov at bestemme, og så normalt hedder det stål og 2 lag gips. Det virker også fint.


Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis