Kabelsko til 230v??

Hej alle

Jeg har en afbryder som skal bruges til en lampe - der kan dog kun monteres ledninger på den med kabelsko, og jeg er kommet i tvivl om det er lovligt, eller det kun er ved 12v osv. at man må det?

Afbryderen er beregnet til 230v

Håber nogen kan hjælpe 

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er det for en afbryder, siden der skal bruges kabelsko. Man må godt bruge kabelsko til 230 V.

fase

Hvis du bruger kabelsko, er det vigtigt at du bruger en god pressetang, de billige modeller er ikke meget bevendt.
Det er den her type, der efter min erfaring ikke dur...

www.thansen.dk/bil/autoudstyr/eludstyr/kontakter-ledning-sikring/kabelsko/kabelskotang/n1199147566/pn1227420038/


Vi prøver igen, i morgen --
Skrevet af je_ns på 20-01-2016 11:51

Hvis du bruger kabelsko, er det vigtigt at du bruger en god pressetang, de billige modeller er ikke meget bevendt.
Det er den her type, der efter min erfaring ikke dur...

www.thansen.dk/bil/autoudstyr/eludstyr/kontakter-ledning-sikring/kabelsko/kabelskotang/n1199147566/pn1227420038/

Jeg kender godt de tænger, og ved at det er noget skrammel 

 

 

Jep, du skal have en tang der krænger fligene rigtigt rundt.
Den der er ubrugelig, og jeg ved ikke om man må bruge de simple rørformede pressesko til 230 V.
De U-formede med fire flige (to til kobberet, to til isoleringen) er OK.

MvH,

Bent.
Annonce

Vel den her typr sko du mener Bent ?

De skal rullepresses, nogle af de biligere tænger kan godt lave det hæderligt.

Ja så kan man jo også lodde, selv om der er delte meninger om det. (ledningen kan vist brække, hvis den bevæges ofte)

 


Vi prøver igen, i morgen --
Præcis den type mener jeg.
Den tang du viser kan godt bruges i en snæver vending. Prof-tængerne har en låse-skralde der sikrer det rigtige tryk.
Lodning er strengt forbudt og kan medføre brandfare.

I øvrigt: man kan få isoleringstyller til spadestikkene, der er en god ide.

MvH,

Bent.
Skrevet af je_ns på 20-01-2016 11:51

Hvis du bruger kabelsko, er det vigtigt at du bruger en god pressetang, de billige modeller er ikke meget bevendt.
Det er den her type, der efter min erfaring ikke dur...

www.thansen.dk/bil/autoudstyr/eludstyr/kontakter-ledning-sikring/kabelsko/kabelskotang/n1199147566/pn1227420038/

 

Bliver den tang ikke mest brugt til de isolerede sko, man typisk bruger på biler og lignende i 0,5-1-1,5-2,5 kvadrat ?

For den skal jo netop ikke ødelægge isoleringen, som den anden tang med den 4 kantede presbakke ville gøre. 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Bliver den tang ikke mest brugt til de isolerede sko, man typisk bruger på biler og lignende i 0,5-1-1,5-2,5 kvadrat ?

De isolerede kabelsko kan ikke bruges til en brik. På biler bør man også bruge den 4-fligede type + isoleringstylle.

MvH,

Bent.

 

 

Jeg vil så sige som elgrossist solgte vi rigtigt mange af de isolerede typer, også dem med varmekrymp, dog mest som muffer.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis