Kabelsko til 230v??

Hej alle

Jeg har en afbryder som skal bruges til en lampe - der kan dog kun monteres ledninger på den med kabelsko, og jeg er kommet i tvivl om det er lovligt, eller det kun er ved 12v osv. at man må det?

Afbryderen er beregnet til 230v

Håber nogen kan hjælpe 

Hej alle Jeg har en afbryder som skal bruges til... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg betvivler ikke at de bliver solgt. Det er ikke det samme som at det er en god løsning.

Bent.
Hvad er det, som ikke kan bruges ved isolerede kabelsko. Såfremt der bruges det rigtige værktøj til presning, virker de udmærket.
Noget helt andet er, at afbryderen ikke er godkendt til 230 V i EU. Der er intet CE mærke, såvidt jeg kan se.

fase

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/24559' class='af-profile-link'>S. Fabrin</a> på 20-01-2016 17:44
Hvad er det, som ikke kan bruges ved isolerede kabelsko. Såfremt der bruges det rigtige værktøj til presning, virker de udmærket.
Noget helt andet er, at afbryderen ikke er godkendt til 230 V i EU. Der er intet CE mærke, såvidt jeg kan se.


Det er ikke min afbryder på billedet, jeg ved dog ikke om der er ce mærke på min
Skrevet af S. Fabrin på 20-01-2016 17:44
Hvad er det, som ikke kan bruges ved isolerede kabelsko. Såfremt der bruges det rigtige værktøj til presning, virker de udmærket.
Noget helt andet er, at afbryderen ikke er godkendt til 230 V i EU. Der er intet CE mærke, såvidt jeg kan se.

De isolerede kabelsko jeg kender har et cirkulært "rør" omgivet af en plastisolering. "Røret" er af et eller andet blødt metal, hvor det afisolerede stykke af kablet stikkes ind, hvorefter "røret" mases fladt, enten med en fladtang eller den billige "specialtang" med ovale huller.

Det er en elendig løsning, fordi kobberet kun bliver klemt i en dimension og kan rokke sig løst. Derudover er metallet  så blødt at det ikke holder ordentlig fast på kablet.

 

4-flig typerne er af en hårdere legering. Ved "indfoldning" af fligene med det rette værktøj opstår derimod en ægte kompressionsforbindelse, hvor kablet bliver klemt fast fra alle sider. Desuden bliver isolation også fastholdt på samme måde.

Hvis man forsøger at rykke et spadestik af ved at hive i ledningen, ryger kablet lige ud af den isolerede type. Ved 4-flig typen holder det.

Tro mig, jeg har arbejdet intensivt med "crimp" teknologi.

 

Mht "CE": det har intet at gøre med 230 V, det gælder også f.eks. 12 V. Men det er en anden historie.

 

MvH,

Bent.

 

 

 

Skrevet af PinkHenrik på 20-01-2016 16:59

 

Bliver den tang ikke mest brugt til de isolerede sko, man typisk bruger på biler og lignende i 0,5-1-1,5-2,5 kvadrat ?

For den skal jo netop ikke ødelægge isoleringen, som den anden tang med den 4 kantede presbakke ville gøre. 

 

Jo men den gør det rigtig dårligt.

 

Vil man bruge de isolerede kabelsko (til 12 volt) bør man bruge en speciel tang..

 

Som denne her www.greenline.dk/k/vaerktoj/taenger...e-kabelsko

 

 

 


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Det er vi ikke uenige om... den rigtige tang til den rigtige sko.
Til større kabler (det er der jeg kan tale med) er det jo enten dornpres eller 6 kant presning med de rigtige bakker i forhold til skoen størrelse, og så taler vi hydraulik presse.
Alt under 20 ampere er for drenge... Rigtige mænd arbejder med stærkstrøm 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hydraulisk presse til kabelsko? Det kalder jeg da en stor sko , men jeg spørge om hvad du laver?

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.

Jeg har siddet som tekniker hos en el grossist, men før det arbejdede jeg som industrielektriker.
Vi brugte hydraulisk presse til sko over 95 kvadrat.. de "små" blev taget med håndtang 
Nu bruges der el maskiner, men da jeg var elektriker var de ikke opfundet.Klik her


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tjah, Pink, så kan jeg godt forstå at du sidder og fniser lidt over vores diskussion om 0,75 eller 1,5 kvadrat forbindelser :-)
Der er noget fascinerende over rigtig stærkstrøm.

MvH,

Bent.
Ja okay... så kan jeg godt se du har en del erfaring indenfor el

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis