Nyt kældergulv m. gulvvarme i ældre bungalow med meget kort til sokelunderkant

Min situation kort fortalt

Ældre bungalow fra 30’erne i Rødovre, med hævet kælder, 80 m2 opdelt i 2 sektioner adskilt af bærende væg. Kældergulvet er støbt direkte oven på ler/jord og er ca. 5-7 cm tykt.  Der er ca. 190 cm til bærende bjælker. Soklen er støbt og går fra ca. 15-20 cm under kældergulvets overflade til ca. 40 cm over niveau (murerpap imellem muresten og sokkel). Bærende væg i midten, der er muresten sat på understøbning under kældergulv. Understøbningen er en klods på vel 20cm til hver side af bærende væg. 20 cm. Underkant ca. 30-40 cm under Kældergulvets overflade.

Der har kun været udfordring med vand i kælderen 2 gange på de 5 år vi har boet der. Første gang ved overfladevand – det sker ikke igen. 2. gang ved opstigende grundvand langs sokkelkant og betongulv i det ene hjørne.

Vi skal have ændret placeringerne af kloakker, så de passer med ombygning af stuetagen, så de skal graves op.

Vores ønske er i den forbindelse:

  • Nyt kældergulv og isolering af kælderen i samme omgang - Fortrinsvis med gulvvarme.
  • Sikring mod opstigende grundvand og fugt i kælderen.

 

Min plan: (Af forskellige årsager er omfangsdræn og udvendig isolering IKKE en mulighed.)

Isolering: Indvendig isolering med Youtong multipoor 50. mm. Dette har jeg ret godt styr på - erfarringer er dog altid velkommen

 

Nyt kældergulv m. gulvvarme: Det nye gulv og isoleringen skal lægges som illustreret på figur 1. langs alle udvendige og indvendige væge. Dette er for at undgå at svække den ler soklen hviler på. – isoleringsmæssigt er dette holdbart ved gulvvarme og prisen for en understøbning i forhold til at møde krav om energirenovering overstiger indtjeningen. Så det krav behøver jeg ikke at leve op til.

  • Betongulv (10 cm armeret m. gulvarme i 4 zone).
  • Damp/radonspærrer
  • Isolering: 200 mm. Sundolitt Climate (C80) isolering.
  • Afretning m. grus.
  • Jord

Der bruges i alt ca. 300 mm. på gulv og isolering. Gulvet etableres til nuværende gulvhøjde ca. 190.195 cm under bærende bjælker. Dvs. at isoleringen på ”midten” stikker ca. 15-20 cm under sokkelkanten.

DRÆN: Jeg har overvejer at etablerer et indvendig dræn langs husets ydervæge og den bærende indervæg (altså to firkanter, en for hver sektion). Det skal placeres under isoleringen og tanken var at skyde drænet ud under soklen til en udvendig pumpebrønd med en dykpumpe. Dykpumpen skulle så sættes til at dræne til en dybde omkring sommer-grundvandsspejlet – for at undgå sætningsskader ved udtørring af leret.

 

Spørgsmål (både i forhold til gulvopbygning og dræn er forslag/forbedringer meget velkommen...)

OPBYGNING af gulv

  • Er dette en farbar vej for opbygning? Især i forhold til at lade isoleringen gå under soklen inde mod midten?
  • Hvis ja, har jeg har efterladt nok plads (40cm) til at sikre soklen fra at skride… kan jeg evt. nøjes med mindre?

DRÆN

  • Jeg er i tvivl om hvorvidt dette er nødvendigt?
  • I givet tilfælde, hvilken placering vil være den korrekte/optimale for drænrøret. A eller B?

 

 

 

 

 

 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hmmm... måske postede denne forkert...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis