Fugning af smalle klinker

Hej

Jeg har lige lagt nye klinker i vores badeværelse, store 60x60 cm klinker med 3 mm fuge. Klinkerne er 10 mm tykke. Fugerne er dog ikke fyldt ud endnu – det skal laves i den kommende weekend  Jeg har læst, at fugemassen påføres diagonalt med fx et gummibræt men min bekymring går på, om det ikke er svært at fylde fugerne helt ud (til bunds) med så smal en fuge?

Umiddelbart tænker jeg, at jeg kunne lave en smal træpind på de 3 mm for at trykke fugerne i bund, eller at jeg kunne røre fugemassen så tyndt op, at den snildt glider ned, men det sidste kan måske have uheldige konsekvenser, tænker jeg? Bliver fugemassen fx ikke stærk nok eller efterlades der små huller/bobler efter hærdning, hvis der har været for meget vand i fugemassen?

Håber, at I kan bidrage. Der findes sikkert en speciel teknik til smalle fuger?

På forhånd tak fra

René

PS: Jeg skrev ovenstående med tanke på gulvklinkerne. Der er også klinker i brusekabinen. Kræver det en anden teknik at fuge dem? 
 


Hej fra René
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan ikke forestille mig at det skulle være mere bøvlet at fuge en smal frem for en bred fuge.
Når først man kommer igang med at fuge giver det sig selv, og jeg ville ikke være nervøs for at få arbejdet fugen helt i bund.
Det er jo netop det at trække diagonalt i begge retninger der gør at fugen bliver fyldt op.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej.
En 3 mm fuge er en hel normal fugebredde, så det skal du ikke være bekymret for.
Du skal ikke påføre fugemassen diagonalt. fugemassen skal komprimeres ned i fugen med en gummibræt. Derefter skal overskydende fugemasse fjernes ved at skrabe gummibrættet diagonalt over fugerne. det gøres i en omgang.. fylde noget af fugen og skabe af diagonalt. fylde noget af fugen og skabe af diagonalt. og videre og videre. en kvadratmeter eller mindre af gangen.
Efter dette skal det jo stå og tørre og vaskes af.
Denne fremgangsmåde har jeg skrevet i dette ældre indlæg https://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/197305

Hvordan vaskede du dem af da? i cirkel bevægelser? og gjorde du det lige efter fugningen? og hvilket produkt brugte du/skal du bruge?
Brug aldrig syre eller sæbe før fugning. Hvis du skal fjerne limen skal du lave engang kogende vand dybe en klud eller en murersvamp ned i og køre det hen over hele flisegulvet. så skal du se løjer
hvis fliselimen står for højt i fugerne nogle steder putter du nogle dråber vand ned i fugen og skraber af med en hobbykniv. men kun hvis det er nede i fugerne. Det bedst at køre hele gulvet over før fugning.
Hilsen Martin.

Der er 4 processer du skal igennem når du skal vaske gulv.
Når du har fuget halvdelen af gulvet. ved ikke hvor hurtigt du gør det? så når fugen er finger tør. altså når du lige kan trykke fugen med en finger.
1.
Tag vaskebrættet i vandet og køre vandet af på flisefugespanden.
Her køres der med cirkelbevægelser over hele gulvet så fugerne samler sig og planer sig ud til kantene.
Hver 10 kvadratmeter skifter du vand. i spanden
så skal det tørrer igen som før.
2.
Tag vaskebrættet i vandet og køre vandet af på flisefugespanden.
start nu med at køre brættet lige overfliserne i en 45 graders vinkel og kun en gang.
Derefter tag vaskebrættet i vandet og køre vandet af på flisefugespanden. og forsæt over hele gulvet.
Hver 5. kvadratmeter skiftes der vand i spanden.
så skal det tørrer igen som før.
3. gulvet gåes nu efter for huller og der puttes fuge i disse.
her kører du igen over, som i punkt 2
4
Når der er lillefinger tørt , altså fugen er fast men ikke tør og klinkerne er tørrer. Handler det om at tørre sløret af og lukke fugerne helt. det gøres ved at tage et viskestykke og køre gulvet over i cirkelbevægelser og alle fuger gåes efter med en finger i kluden og hen over fugerne så de lukker sig og får et ens resultat.

I punkt 1 vil det se ud som om at fugemassen ligger vandet ud på alle fliserne. Svampen skal være våd men ikke såbbe i vand.
I punkt 2-3 vil fliserne være helt rene, hvis der kun køres en gang over med svampen af gangen. Svampen skal være fugtig.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Tak til jer begge for svarene Det ser ud til at være en længere proces med især afvaskningerne bag efter, men det må tage den tid, det skal ta'.

Hej fra René
Tak til jer begge for svarene Det ser ud til at være en længere proces med især afvaskningerne bag efter, men det må tage den tid, det skal ta'.

Hej fra René
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis