Krakeleringer omkring vant beslag på dæk - Problem?

På min Kings Cruiser 29 fra ca. 1973 er der disse krakeleringer at se (se billede). Jeg kan ikke se at beslagene er ført videre ned igennem skroget, så nu er jeg i tvivl om holdbarhed og sikkerhed.

Beslagene skal nok holde, det er mere beslagets befæstning i selve skroget/dækket.

Er der nogen der kender til konstruktionen af denne bådtype og er der grund til bekymring.

Mvh. Carsten

Pyntegrønt
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg går ud fra det er i selve gelcoaten revnerne er, det skyldes sandsynligvis en overbelastning.
Om det er et problem kan jeg ikke svare på, det afhænger også af om der en plade på "bagsiden" der kan fordele belastningen.
Revnerne gør at der kan trænge vand ned i glasfiberen, så der bør tages tiltag til at undgå det.

Er det en sandvitskonstruktion med eks. balsatræ, kan en utæthed være særlig krittisk.

Vi prøver igen, i morgen --

Ja - Jens har ret:
Det er kommet fordi beslaget (måske er det et "Røstjern" ? = det der holder vantet) giver sig lidt, og så krakelerer glasfiberen / gelcoaten. Det er en meget almindelig skavank.
Du kan nok selv bedømme om dækket rundt røstjernet er "blødt" - og så er det ikke så godt.
Det vil være meget fornuftigt at få en bådkyndig til at bedømme det.
Hvis det skal repareres, så skal det gøres meget "professionelt" - ellers holder det ikke - der skal formentligt lægges noget ekstra afstivning ind nede under dækket, så dækket ikke fremover krakelerer.

Mange både sejler rundt med sådanne sprækker, så du skal ikke begynde at tro, at det er den store ulykke - det er ikke så godt at der trænger fugt ind, men det behøver ikke være "farligt" - så tag det lidt roligt.

MVH A

To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis