Spørgsmål om luftkvalitetssensor til hjemmet

Hej 

Jeg leder efter en sensor der kan måle kvaliteten af luften i vores hjem da jeg har mistanke om at vi måske har skimmelssvamp / et udsundt miljø.

Jeg har kun fundet denne, men jeg ved ikke om den er det rette for mig. Er der nogen der kender til den?

http://internetofgadgets.dk/collect...9535371909

På forhånd tak for jeres råd!

Mvh Maj

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den er godt nok dyr og så skal man betale abonnement. Når firmaet der driver serveren lukker, står du tilbage med en meget dyr plastikæske.
Databladet siger intet om målenøjagtighed og de anvendte sensorer.

Vil et mere enkelt apparat, der viser aktuel temperatur & relativ fugt på et display ikke være nok, evt. indbygget, logger, som man kan læse dataene ind i computeren fx. via USB?

Testo 174H
http://www.buhl-bonsoe.dk/Produkter/Produkter/Fugt/dugpunkt/Dataloggere.aspx?ProductID=PROD11311&M=ecom_catalog

Hej til Maj Hansen

Du kan læse en ret detaljeret forklaring fra "Bolius" her:
https://www.bolius.dk/fugtighedsmaaler-kan-ikke-forhindre-skimmelsvamp-20952/

Du kan købe forskellige billlige luft-fugtugheds målere / temperaturmålere, ca 200 kr.

Det kan være ganske interessant at se, hvad de viser. MEN - den kan ikke fortælle dig om du har skimmelsvamp eller ej. Den fortæller KUN om luftens fugtighed og temperatur - og det kan være en rettesnor. Men ikke det endelige svar.
(Den viser den "relative luftfugtighed" = hvor meget fugt der er i luften i forhold til hvor meget der Maks kunne være i luften, ved samme temperatur) 
Hvis relativ luftfugtighed er over 60-70 % så begynder det at føles ubehageligt og det er tegn på for at I har for meget fugt. MEN da vi jo har dansk vejr, så VIL der være perioder, hvor luften er meget fugtig (langvarigt regnvejr) - simpelthen fordi den fugtige udeluft indeholder megen vand. Nogen gange kan man næsten ikke undgå en ret fugtig indeluft. 

HVIS I har en dårligt isoleret væg - så vil der dannes kondens og så kommer der også sandsynligvis skimmelsvamp - som du kan se som sorte aftegninger.
Det KAN godt ske selvom luften er temmelig tør - men jo mere fugtig luften er indenfor, jo større er chancen for kondens/skimmelsvamp.
Måske kan du direkte se, at væggen har vanddråber på - hvis det er meget koldt udenfor.

FOREBYGGELSE: Udluftning og passende med varme på - og eventuelt skal der isoleres.
Desuden - IKKE noget inde i huset som giver fugt - altså ikke tørre tøj inde, ikke koge en masse vand eller andet. Tænd udsugning v. madlavning! osv.

HVIS du har skimmelsvamp: - rengøring, afrensning, rodalon og fremover skal det holdes tørt og rent.
HVIS det er slemt med skimmelsvamp, kan det være veget vanskeligt at fjerne - specielt hvis det er inde i en skillevær/bag masonit-plader eller lignende.

Det er vigtigt at tage det alvorligt, fordi det er ret så usundt! Det klør i øjnene og giver ubehag og måske rigtig allergi overfor andre ting.

MVH A

To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis