Varmegenindvinding

Hejsa LDSer

Efter at jeg har fået sat solceller op og efterisoleret huset ! og pt er ved at få planlagt projekt jordvarme/varmepumpe vil jeg gerne begynde at fokusere lidt på varmegenindvinding !

Jeg har brugt en del tid på at fundere over hvordan det kunne lade sig gøre på den mest fornuftige måde !

Problemet er at 1 sal er "udnyttet" dvs der er lavet rum deroppe men jeg syntes ikke de er helt egnet til beboelse, men de er meget fine at have til opbevaring osv. Men det gør også at hvis jeg vil installere et traditionelt varmegenindvindings anlæg vil det give nogle problemer. Jeg faldt så over den her, ret smarte, løsning, men kan ikke blive enig med mig selv om det bare er noget pop !

http://www.billigvvs.dk/Varmesystem...93446.html

Evt en model der kan klare dobbelt så stor et rum, fra tyskland.

http://www.elektrohandel-roll.de/pr...eckge.html

Jeg er ret int. i løsningen, men vil da lige ligge en føler ud på om der er nogle gode/dårlige oplevelser med disse produkter !


Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

74 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det ser ikke ud til der er ret mange erfaringer med sådan en herinde ! og jeg har ikke rigtig fundet noget negativt om dem ved at google dem, så jeg tager chancen og bestiller en SIKU SA1-50 Twin Fresh Comfo. Den ligner til forvekslng en Duka One F60 men er et par tusind billigere når den kommer fra Tyskland.

Så nu venter jeg bare på at den ankommer så jeg kan montere den, hvilket burde være ret let da jeg bare lige skal have forstørret et af de eksisterende udluftnings huller !

 


Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

Som udgangspunk må jeg jo nok indrømme at jeg ikke satser på at den holder de lovede 91% genindvinding ! Der skal nok være nogle helt specielle temperatur forhold før det gør sig gældende ! Men tiden må jo vise hvor god og stabil den er !

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

Hej DangMan

Tyske produkter skal du ikke være i tvivl om.
Jeg går ud fra at du har udført isolering og dampspærre efter dine bedste evner, derfor er her de gældende regler for fjernelse af indeluft i beboelse, synes du skal være opmærksom på lyd DB fra ventilatoren.
Ventilatorens ydelse er 11-27-53m³/h med en DB på 19-22 og 29 DB hvis jeg skulle vælge, så vil jeg ikke gå over 22 DB men det er jo op til dig hvad du ønsker
Dvs. at ventilatoren kan fjerne indeluft fra henholdsvis 10-25 og 49m² i beboelsen.
Håber du kan bruge forslaget
God arbejdslyst.

Thomas
Indtil videre er planen at den skal køre på den lille indstilling når jeg ikke er i rummet, og når jeg ikke er der bliver den skruet op efter behov !

Ja, prisen har self en væsentlig betydning i det her ! Men det vil også blive noget bøvl at skulle have gulve brækket op for at få lagt rør ned !

Sidst men ikke mindst, så syntes jeg bare godt om ideen og da prisen er ret overkommelig er jeg villig til at tage chancen

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

Hej igen.
Hvis du ønsker at ventilatoren kører automatisk efter dit ønske så kan den styres med en Broadlink og en App på telefonen, det virker fantastisk godt, den kan faktisk styre alt med en fjernbetjening, det eneste den ikke kan styre er konen

Thomas

Jeg skrev da lige forkert i forrige indlæg, og man kan åbenbart ikke redigere i gamle indlæg Det er self den høje indstilling den skal køre på når jeg ikke er i rummer !

Jeg tvivler på der findes fjernbetjæninger til koner
Den broadlink har jeg aldrig hørt om før, men den er da smart Det er da slet ikke utænkeligt at jeg udvider konceptet med sådan en hvis de performer


Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

Jeg har selv kigget på dem og syntes de er rigtig smarte. Jeg overvejer dem, da jeg simpelthen ikke har tiden til at installere et fuldt anlæg. Prisen ligger på omkring 3k pr. værelse og hvis man begrænser sig til de 3 soveværelser så er det ca. halv priser i forhold til hvad et fuldt anlæg vil koste og meget mindre arbejde.

@DangMan: Har du fået prøvet den?
Der er yderligere 64 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også