Låsekasse til gammel dør

Hej,

Jeg skal have skiftet en låsekasse i en gammel dør - da håndtagene ikke kan sidde fast (der er ingen huller i låsekassen). Se mit vedhæftede billede. Jeg søger noget magen til den låsekasse - med de hulller man ser, som jeg dog selv har lavet i låsekassen på billedet. Det virker dog ikke efter hensigten, da hullet blokerer for mekanismen i låsekassen.

P.s. det kan være det slet ikke hedder en låsekasse (når der ikke er en lås i den) - I bund og grund kan det sagtens være problemet, at jeg ikke kender det rigtige navn for en "låsekasse uden lås" 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke få plads til en nyere låsekasse hvor der også er rigel og så bare glemme at riglen er der.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Har I prøvet at tage låsekassen med til byggemarkedet eller låsesmeden for at finde, hvad I skal bruge? Det er ikke alt, der kan googles.

fase
ja der er prøvet alle livliner og div trælast er er besøgt. jeg bor ikke i nærheden af Carl Ras som er næste step 
Det kan være problematisk at finde erstatnings-låsekasser, og hvis de findes, koster de ofte kassen.

Du kan beholde din gamle låsekasse og bruge et håndtag, der ikke er fastgjort med gennemgående bolte.
Der findes håndtag der er fastholdt af en pinol-skrue på den firkantede aksel. Rosetterne kan du fastgøre med små træskruer.

Tilfældige eksempler
https://crstorageqa.blob.core.windows.net/images-medium/cr/40009169.jpg
https://www.villahus.dk/shop/26-bakelit-doergreb/80-torpedo---bakelit-doerhaandtag---inkl-roset-og-noegleskilt---aeldre-doere

Du kan også montere håndtag af typen med gennemgående bolte med træskruer. Det er dog noget juks, og hvis der er fjeder i håndtaget, holder det ikke.
Jeg borede huller igennem låsekassen på de to jeg havde. Man skal være forsigtig, fordi man hurtigt kan blokere de mekaniske dele derinde, men de virker fint stadigvæk :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis