Hej
Jeg har fået erstattet min gamle fjernevame-installation med en ny Termix VVX 1-1. Jeg døjer desværre meget med at temperaturen ryger op og ned i huset og afkølingen svinger fra 7 grader til 40 grader.
Til at starte med indstillede VVS installatøren den medfølgende Danfoss ECL 110 således at der var en afkøling på 30 grader, hvilket var fint. Huset havde på det tidspunkt stået uden varme i omtrent 9 timer og var således jævnt koldt...deraf den fine afkøling. Da et par timer eller 3 havde passeret begyndte temperaturen i hele huset at nå 25 grader og afkøling lå og svingede mellem 10 og 20 grader. Jeg bor i TRE-FOR område og der stilles krav om 25 graders afkøling.
Jeg har NÆRSTUDERET (som i læst igen og igen) den medfølgende manual, men synes simpelthen ikke at tingene giver mening.
Jeg har sat fremløbstemp til max 65 og tilbageløbsbegrænser til 35. Ordet "begrænser" skal ikke tages bogstavligt, for vandet løber tilbage uanset hvilken temperatur det så end har. Manualen anbefaler at jeg sætter en reduktion på -2 grader på fremløbstemp. for hver grad tilbageløb er over den ønskede værdi, hvilket betyder at hvis tilbageløb er 40 grader, så sættes fremløb til (5 * -2) +65 = 55 grader.....og der knækker filmen så for min ikke-fagmands hjerne. I mit hoved giver det slet mening at reducere fremløb i den situation, da maximale mulige afkøling må være forskellen på luft-temp og fremløb...dvs. at når fremløbet sættes ned fra de ønskede 65, pga. for lav afkøling, bliver min afkøling blot endnu dårlige. Hvordan skal det forestille at hænge sammen ?