Isolering af aftræk fra Emhætte på loftet og BBR

Hejsa
Vil lige høre, da jeg ikke synes jeg kan finde svar ved søgning herinde, hvorvidt det er et krav iflg. bygningsreglementet, at aftræk på loftet fra emfang SKAL isoleres ? Min datter har købt hendes første hus, og til at starte med manglede der aftræk fra emhætten til ventilationskanalen/røret.

Sælger har så inden overtagelsen monteret en hvid 7-8 m uisoleret papirstynd flexrør, uden noget isolering på loftet, hvor jeg bare tænker....det må gi kondens på et tidspunkt. Kan vi komme efter sælger, med et krav iflg. byggereglementet eller lignende ??

Tak på forhånd
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har lugtet lunten. Selvfølgelig isolerer man afkastkanalen. Desuden udfører den gode håndværker sådan noget heller ikke i plastfleksrør, men i faste kanaler. De kan nemlig gøres rent.

Men nu er jura jo ikke nogen naturvidenskab, men en vurderingssport.

Bygningsreglement 8.3 skt. 3: "Ventilationsanlæg skal projekteres, udføres, indreguleres og afleveres som anvist i DS 447 Ventilation i bygninger – Mekaniske, naturlige og hybride ventilationssystemer."

DS 447 afsnit 7.2.5: "Kanaler varme- og kondensisoleres i henhold til DS 452."

DS 452 afsnit 6.1.6: "Installationer for luft og andre fasformige medier isoleres mod indvendig kondensation, så der ikke opstår skader og ulemper på omgivelser, isolering og installation, se også DS/EN14114. "

Tja og hvis der er en kondensatfalde et eller andet sted (som nok ikke virker, for det søvser til i emhætter) så _skal_ man ikke isolere.
Du skal først føre beviset at der er opstået en skade eller ulempe på omgivelserne. Et plastfleksrør har så mange folder at nogen vil kunne argumentere for at det i sig selv er en fantastisk kondensatfælde. (Det er også rigtig godt at fange oliedråber og andet snavs - velbekomme ;-) .)
Tak Mjølner

Jeg skal altså forstå det således, at man skal samtidig bevise at den manglende isolering, har været skyld i en evt. skade i omgivelserne omkring udluftningen......det kan da have lange udsigter, udover den gene som kondens drypperi vil give.

Øv da osse at dette kommende problem vil være et fortolknings spørgsmål.

Men tak Mjølner fordi du lige var hurtig her. Nå ja DS som du henviser til skal man vel købe sig til....eller hur ?

Dansk Standard vil nok gerne have du køber dig fattig hos dem. De er gode til referencer, så du kan sjældend nøjes med en enkel Standard til 400 - 800 kr, det løber hurtigt op i 5-10 stykker.

Bibliotekaren er din ven. Selv din lokale folkebibliotek kan skaffe ALT igennem fjernlån fra det kongelige bibliotek. Og det koster gratis. 


Endvidere er Dansk Standard jo på finansloven og skal give gratis læseadgang til alle standarder på deres adresse. Men det er nok ikke så interessant når man har postnummer 7000.

var det mig personligt ville jeg ikke bruge mange timers nattesøvn på det her du/hun kan jo selv købe et isoleret aftræksrør med isolerede fittings af hængigt af hvor langt et rør/kanal hu skal bruge kan det jo gøres for 500 - 1000 kr. se evt. http://www.billigvvs.dk/Ventilation-Klima-Plastroer-Fittings-Aftraeksroer.html og så kan man jo gøre op med sig selv om det er bøvlet værd at forfølge sælger for et beløb i denne klasse. personligt betragter jeg det som en af de "lyksagligheder" ironi kan forekomme her, som man har som husejer, betragt det som en forbedring og vær glad for at man selv har forbedret huset i forhold til hvad det var da man købte det.......
Ja - du har nok ret.

Til at starte med var problemet jo en K2 eller K3 ( emhætte har udtræk direkte på loftet). Jeg går udfra at en byggesagkyndig, har sagt at den papirstynde flexrør, var løsning nok.

Endnu engang ... stor tak til jeres input
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis