hjælp til køb af knallert eller scooter

Hej min kæreste overvejer at købe sig en scooter til at smutte rundt i nabolaget på. hun har ikke kørekort, så det bliver en 30km 

men vi er lidt varme på en retro udseende scooter fremfor de der t hansen modeller. en classic stilet version.

men følgende spørgsmål melder sig:

1 er en scooter sindsyg åndsvag at køre på om vinteren, hørte en maxi er meget bedre. men man kan vel også få vinterdæk til en scooter

2 en puch maxi er bare ret dyr til sammenligning med en scooter

3 hvad hvis en lovlig scooter 30 er kørt til og kan rende f.eks 45 og hun holder sig til at køre 30. så kan hun vel ikke få en bøde for den KAnN køre for stærkt, når hun ikke gør det?

4 ret så væsentlig, hvad skal jeg kigge efter og har I nogle gode råd, både brugt versus ny og generelt når vi kigger efter en brugt, hvad vi bør holde øje med. 

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1) Nej en scooter er udemærket. Jeg ville da langt hellere køre på en scooter, frem for en knallert. Selvfølgelig kan du få vinterdæk til en scooter.

2) Er en puch maxi dyr kontra en scooter? Lyder mærkeligt, for de fleste maxier er jo en del år gamle, kan være svære at starte om vinteren, samt har ingen elstart.

3) En scooter 30 må kun kunne rende 30 (+ 6 km mener jeg det er). Politiet tager aldrig hastighedsmålinger af en scooter: De smider den op på et medbragt rullefelt, og så får du bøde ud fra hvor hurtigt den kan køre - ikke hvor hurtigt du kørte i "gerningsøjeblikket".

4) Har du intet forstand på scootere/knallertere, så find en der har, eller køb en ny. Mange scootere er gamle og slidte, så der kan du nemt komme ud for rep af dem i tide og utide

Mvh. Christian M
 

Jeg har ikke pt noget særligt forstand på dem, men det kan vel komme. jeg er ikke bange for at skille og samle ting. jeg har set scootere brugte til 1500kr men ikke en maxi til under 3000. en ny scooter koster ca 7000
http://www.thansen.dk/scooter-knallert-mc/scootere/vga/versus/vga-versus-30-km-t-4-takt-vandkolet-sort/n-804277916/pn-601051685/

dette leder mig til at det vel også er skønnere med en 4 takt da den kører på ren benzin og ikke et blandingsprodukt.

det med de kommer til at rende hurtigere efter de er slidt til, det må jo så bare være et sats? men igen en voksen kvinde på en scooter i en landsby er nok heller ikke lige den de vælger at stoppe

Når du ser på en scooter bør du kigge langt uden om de Kinesiske. De er, meget pænt sagt, noget værre skrammel.

Et mærke der har en god kvallitet i forhold til prisen er PGO fra Taiwan. Det er alle totakts men blander selv totaktsolien i benzinen. Der starter prisen så ved 11 tudser.

Der er naturligvis også de Italienske. Syntes dog ikke kvallitet/pris nivoet er helt på højde med PGO. Men det er bare min mening.

Du kan godt få scotere med firtaktsmotor men de kooster mere end en med en totakts motor hvis man skal have en der ikke kommer fra Kina.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
jeg vil helt klart anbefale ig en 4takst scooter, den er mere stabil og køere længere på literens.
Jeg vil anbefale dig en kymco, har arbejdet en del med dem, de holder ret godt iforhold til diverse kopi/kineser knallerter.

Mht. til hastighed, som Christian M, bliver den målt p et rullefelt, men så læne du ikke piller ved den, er det sjældent den 'af sig selv' sniger over de 35km/t

Mvh. Nicholai

helt enig med Theilmunk
Vi var i samme situation for 2½ år siden, og valget faldt da på en kymco agility.
den kostede 10.000 kr, kører ca 50 km/L. og har en dejlig detalje i form af ryglæn.
Den har indtil nu bragt fruen eller jeg godt 15.000km rundt i landet.


Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Annonce
takker. nogle gode steder i Nordjylland at se efter scooter evt nævnte Kymco. vi bor nær Aalborg
http://www.kymco.dk/Default.aspx?ID=7

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
jeg må tilstå. jeg synes det virker skønt at starte med en helt ny. flot og iorden maskine, men det er måske ture på 3 km hver vej hun maks vil køre og det bliver nok også maks 1 gang om ugen. Det er svært at vurdere ud fra den nuværende situation, hvor hun jo kun har sin cykel, som hun ikke bruger, da det er for hårdt for hende at gennemføre turen. hun har fibromyalgi. Men fordi jeg ikke aner det fjerneste om hvor meget hun vil bruge den, fristes jeg til at finde en brugt scooter til små 2000kr. men den kan jo hurtig blive noget dyrere
hvis det ikke er længere ture end 3km så vil jeg ikke anbefale en 4 takter, kymco er en fantastisk knallert, men anbefalingen vi fik var at den helst skulle op og køre 7km+ når den blev startet, da de ellers ikke holder til det.

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
ok så er en billig 2 takts nok løsningen. jeg er fingernem men uerfaren i at skrue på knallerter. er det svært selv at skifte og vedligeholde sådan en. Jeg fikser selv min racer og mtb ligesom jeg generelt er rimelig fingernem.

gvad bør jeg være obs på ved køb af en brugt
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis