Kan ikke få helt ny brændeovn til at fungere

Kære LDS'ere,

Vi har udskiftet en gammel brændeovn, med en spritny Hwam 3120 med IHS, men...

Glassene soder til og vi får røg ud igennem den vinklede tilslutning til skorstenen. Så når vi forsøger at fyre, kommer hele hytten til at lugte af røg. Huset er fra start 60, med skorstenen inden i huset og der er isokern i skorstenen. Skorstenen er muret, firkantet og rager vel ~1/2m over tagrygningen. Der er røghat på.

Vi har haft en ude og se på det og han siger at den eneste løsning han kan se, er gr. konstruktionen at få en elektrisk røgsuger monteret på skorstenen, pris ~10-12.000,-

Er der nogen der har været i en lignende situation og har nogle erfaringer? I såfald lytter vi meget gerne 

/FF


Mvh. Familiefar

Kære LDS'ere, Vi har udskiftet en gammel... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nye oplysninger der kommer dryppende - hjælper jo altid på fejlfindingen. ;-) En (utæt) pejs virker jo nærmest som en trækstabilisator der mindsker trækket.
Ps. Jeg mener bestemt ikke at et afgangsrøgrør må hælde nedaf fra brændeovn til skorsten.
Hej, hvis der er en automatisk luftregulering bag i ovnen, det kan være den som ikke virker for jeg er næsten overbevist om at det er ovnen som har problemet.
https://www.youtube.com/watch?v=GWKJ-mf6YdU

Thomas
Hej, hvis der er en automatisk luftregulering bag i ovnen, det kan være den som ikke virker for jeg er næsten overbevist om at det er ovnen som har problemet.
https://www.youtube.com/watch?v=GWKJ-mf6YdU

Thomas
Skrevet af njord på 31-01-2016 17:34
Nogle af forslagene er jo ret krævende.. Så jeg vil da starte med blot at afblænde pejsen.
Det er relativt nemt klaret og så kan du jo se om det giver dig mere træk, det tror jeg helt sikkert det gør og hvis du er heldig er det nok til din ovn kører fornuftigt.

Hvis de hjælper, men kun i mindre grad må du jo overveje om det sidste kan hjælpe nok til du får ordentligt liv i brændeovnen.

MVH Njord

Bare lige for ikke at blande trådene sammen 

Jeg har været en tur på taget og jeg tror ikke, at det er pejsen, der er årsag til den manglende funktionalitet. Det ser ud som om vi har to skorstene i en:

 

 


Mvh. Familiefar

Hvad sidder på hvad ??
har du pejs i den ene og brændeovn på den anden ??
er de hver for sig så giver det jo self ingen effekt at blænde pejsen af ifh til brændeovn

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Skrevet af Seti på 07-02-2016 22:02
Hvad sidder på hvad ??
har du pejs i den ene og brændeovn på den anden ??
er de hver for sig så giver det jo self ingen effekt at blænde pejsen af ifh til brændeovn

Jeg ved at brændeovnen sidder på det runde hul og jeg er rimelig sikker på, at pejsen sidder på det firkantede - Kan ikke se hvorfor der ellers skulle være to skorstene 

 

 


Mvh. Familiefar

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis