Ikke-brændbart materiale

Mine katte ønsker jeres hjælp !

Den ene af mine katte sprang i går op på brændeovnen, som havde været igang i mange timer. Han fik forbrændt sine trædepuder ret slemt.
Det går selvfølgelig ikke.
Derfor har jeg spekuleret på, om der mon findes et ikke-brændbart materiale, som kan tåle at være i kontakt med høje temperaturer (brændovnen) uden selv at blive betragteligt opvarmet.
Tanken er, at jeg vil skære et stykke af dette materiale ud, og lægge det på brændovnen, så vi undgår flere ulykker.

Kan nogen af jer anbefale et materiale ?

På forhånd tak
Lars Skaanning
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Av for katten :oops:

Det var en slem oplevelse for katen og jeg er sikker på at den ikke vil gentage "succen". Men vil du lave en afdækning så er mit forslag nok noget med at udskære en gipsplade der ligger på noget isolering, altså en mineraluld i hår udførsel. Og jeg tror nok at man kan få en præfabrikeret plade med netop en mineraluld opklæbet på en gipsplade. Kanten kan du, alt efter, ovnens geometri fremstille af en gipsplade der enten skæres til og limes fast, det hele kan så beklædes med eb glasfilt for at få en pæn overflade der kan males. Evt kan du nøjes med en gipsplade eller måske i to lag som afdækning af toppen af ovnen.

Den varme du får på toppen afhænger jo meget af om der tale om en konvektions ovn eller om en strålevarme model..

MVH Njord
Hejsa.

Mon ikke man lige skal passe lidt på med at ændre på en brændeovns konstruktion?

Glem det dog, katten hopper med garanti aldrig op på den brændeovn igen.

Med venlig hilsen
FlemmingB

Jeg ville ikke lægge noget direkte på ovnen, idet den formentlig er konstrueret efter, at varmen kan komme væk. Njords idé er god, men lav en ventilationsspalte mellem isolering og metal.

Mvh.

Jan R.
Hej Flemming og Njord.

Tak for jeres indlæg !
Jeg vil smutte en tur i byggemarkedet, og kigge på materialer til den model du foreslår, Njord.
Men - som Flemming siger - er det nok ret fornuftigt at høre hvad en "brændeovnsekspert" siger til det.
Så det tjekker jeg op på !
Og, ja, katten er nok skræmt fra vid og sans (det sagde dyrlægen også), men jeg har flere andre katte, og tør ikke løbe risikoen...

Tak igen !
mvh.
Lars Skaanning
Hej Jan

Du nåede lige at sende dit indlæg før mig !

Tak for ideen - som lyder aldeles fornuftig.

Lars
Annonce
En spalte laver du nemt af nogle tynde rør.. Fx aluminium der ikke leder varmen..

MVH Njord
Citat fra njord

En spalte laver du nemt af nogle tynde rør.. Fx aluminium der ikke leder varmen..
:?:
njord dog. :oops: Siden hvornår er aluminium ophørt med at være varmeledende? :wink:

Er det i øvrigt ikke idéen bag brændeovne, at de skal afgive varme?

Glem alle jeres velmenende råd om at isolere for at katten ikke skal brænde sine poter. Den har lært sin lektie. :twisted: :twisted: :wink:

Mvh

Mvh.
bodker

Jeg tror lige at brandmanden i selskabet må støde til.... :?

Gips plader er ikke at betragte som ubrændbare i forbibdelse med brændeovne - her skal man have fat i nogle fiberplader uden pap. :!:

Mvh.

René

Ja - man kunne jo også få fat i nogle kakler fra en rumfærge (som i øvrigt ikke hedder en rumfærge når den er skilt fra tank og SRB's, men en orbiter).

Undskyld - jeg kunne altså ikke lade være :-).

Lad nu den brændeovn stå som den er!!!

Med venlig hilsen
FlemmingB

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også