Brændt ventil

Hej.

Har en Carina e som har kørt 300.000 km. Da den begyndte at hakke ved acceleration sagde en fagmand at det var en dyse som ikke virkede mere. Jeg byttede så to dyser men fejlen var stadig ved samme cyl. Har skiftet tændkabler, tændspole og strømfordeler. Tændrørene gnister fint. Jeg har ikke fået testet komprision i omtalte cyl. endnu, men det lugter stærkt af en brændt udstødnings ventil. Spørgsmålet er så hvor lang tid kan man køre med en brændt ventil, da det jo nok ikke kan svare sig at få det lavet på sådan en gammel bil.


M.v.h. E. N. Nielsen
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan da godt køre med en brændt ventil, men det giver en elendig brændstofs økonomi. Og en rigtig dårlig ydelse.
Min gamle Corolla årg 90 brændte en ventil her sidste sommer, det skyldes en løsreven midterelektrode fra tændrøret, som i øvrigt havde kørt 15000km.
Jeg gad ikke køre med det, så jeg rykkede toppen af, og fræste alle udstødnings ventilsæder op (som var godt sodet til), og udskiftede den defekte ventil (sædet var ikke skadet), så skiftede jeg olietyvene samtidig.
Den køre nu meget bedre end før "ulykken" og fra at æde 1 liter olie pr 2500-3000 km, kan det nu næsten ikke ses på pinden at der er brugt olie efter 3000 km.


Vi prøver igen, i morgen --
Skrevet af BobbyOlsen på 14-01-2016 18:36

Hej.

Har en Carina e som har kørt 300.000 km. Da den begyndte at hakke ved acceleration sagde en fagmand at det var en dyse som ikke virkede mere. Jeg byttede så to dyser men fejlen var stadig ved samme cyl. Har skiftet tændkabler, tændspole og strømfordeler. Tændrørene gnister fint. Jeg har ikke fået testet komprision i omtalte cyl. endnu, men det lugter stærkt af en brændt udstødnings ventil. Spørgsmålet er så hvor lang tid kan man køre med en brændt ventil, da det jo nok ikke kan svare sig at få det lavet på sådan en gammel bil.

Det med det lugter af en brændt udstødningsventil syntes jeg ikke der er belæg for, idet motorstyringen ikke kan føle og give besked om netop lige den fejl. Fejlen du har fået udlæst, stammer højst sansynligt fra en dårlig ledning/stik på den meldte cylinder når du stadig har fejlen samme sted efter ombytning af de to dysser. 

Prinsipelt kan fejlen vel også stamme for en defekt motorstyring.  

Pøj pøj med fejlfindingen. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hej..

Min Avensis er jo samme familie og den var meget følson overfor tændrørsskift. Når den begyndte at gå dårligt var det tid til nye tændrør. Man troede faktisk motoren var ved at være færdig, men tændrørsskift gjorde det.

mvh

 


 varmetossen

Ok, regner så også med at vil have testet kompression på den cylinder som "sætter ud". Det vil jo klart vise sig om det er ventil problemer. Når man starter den fra hel kold motor er alle cyl. med samt ved høje omdrejninger. Det er når den skal trække den sætter ud. Tændrørene har max kørt 10-15.000 km og de er også blevet byttet. Mange tak for alle kommentarerne indtil videre

M.v.h. E. N. Nielsen
Skrevet af Nitter på 14-01-2016 19:08

Det med det lugter af en brændt udstødningsventil syntes jeg ikke der er belæg for, idet motorstyringen ikke kan føle og give besked om netop lige den fejl. Fejlen du har fået udlæst, stammer højst sansynligt fra en dårlig ledning/stik på den meldte cylinder når du stadig har fejlen samme sted efter ombytning af de to dysser. 

Prinsipelt kan fejlen vel også stamme for en defekt motorstyring.  

Pøj pøj med fejlfindingen. 

Der er ikke udlæst fejl eller registreret fejl (motorlampe) Stikkene til dyserne er også prøvet ombyttet med samme resultat.

 

 

 

 


M.v.h. E. N. Nielsen
Annonce
Skrevet af BobbyOlsen på 14-01-2016 20:15

 

 

 

Ja ok. Så må du have testet kompression på alle cylindrene for og se om de er nogenlunde ens.

Du skal ikke forvente det er muligt og køre ret mange kilometer med en brændt ventil. Jo længere ture du kører og jo mere motoren skal arbejde jo mindre km holder ventilen før den i værste fald mister hovedet. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Du kan få fjernet tvivlen om en brændt ventil på 1/2 time. Få komp testet alle cyl. Før du gør det, kommer du ikke længere. Men er der ikke tændingsbro på den model? Der kan altså fise en 1/2 forbindelse af i den

 

Har lige testet komp. og den fejlede intet. Nej der er ikke tændingsbro på, men har nu en mistanke om at det er tændrørene. Testede igår og blandede så tændrørene. Det blev det meget bedre af. Kan bare ikke forstå det, for de har max kørt 20000 km. Nye vil blive købt idag. Fortsættelse følger.

M.v.h. E. N. Nielsen
Køb de originale Denso tændrør, din motor er meget kræsen hvad tændrør angår.
Og er det modellen der skal have platin-tændrør så køb dem, selv om de koster "lidt" ekstra.
Thansen har dem muligvis, jeg har købt Denso der, til min Corolla


Vi prøver igen, i morgen --
Har altid brugt de anbefalede Denso tændrør. De er hermed købt ved thansen. Det var det billigste sted, men har læst at nogen gange er det anden sortering thansen har. Lyder dog mærkeligt.

M.v.h. E. N. Nielsen
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis