Koble pex på eksisterende 1/2" rør

Hej

Jeg håber at få lidt gode råd selv om jeg er helt ny herinde! Jeg skal have opsat en radiator oppe på min første sal. I skunken i den ene side af huset løber alm sorte rør. Fremløb og retur. I den anden skunk er der ingen rør men det er lykkedes mig at trække pex rør under gulvet og op i modsatte side.

Hvordan ville i koble pex på stålrøret? Ikke at jeg ville gøre det (for det er vist ikke lovligt) men er meget interesseret i at vide det alligevel........ Så kunne jeg jo købe delene billigt og få en proff til at montere det  

PEX skal kobles på MIDT på det eksisterende rør. Så der skal skæres og laves gevind - eller måske bruges en anboringsbøjle? Hvad siger I?

Mvh Kasper

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du ikke har direkte fjernvarme er det dig tilladt og lave alt det rørarbejde du lyster. 

Personligt vil jeg ikke bruge det du kalder en anboringsbøjle da de har en tendens til og blive utæt med tiden. Envidere er der heller ikke et ret stort hul i en sådanne tingest til et 1/2" rør så der skal måske større pumpetryk til og få radiatoren til og fungere optimalt.

Kap et passende stykke ud af røret og få skåret gevind. Så monterer du en tee og en union på røret. Efterfølgende kan du monterer din pex i tee'en. Og brug endelig pakgarn og fehår til og pakke, så bliver det tæt modsat det hvide fuskertape. 

Og nej, det er ikke forbudt og blande sorte rør og pex i et varmeanlæg. 

God arbejdslyst. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Leif

Tak for et super svar. Det du nævner var vist også nogenlunde det jeg havde i tankerne. Se tegning. Beklager den står på højkant - kunne ikke lige få det til at virke retti :-)

http://oi64.tinypic.com/2i1z2pz.jpg

Så det vil sige at hvis jeg nu bor i et hus, inde i byen, med almindelig fjernvarme, må jeg IKKE selv lave det?

Tak!

Kasper
Skrevet af Kasper Don Kogle på 14-01-2016 19:35

Så det vil sige at hvis jeg nu bor i et hus, inde i byen, med almindelig fjernvarme, må jeg IKKE selv lave det?
 

Nej er du gal, så kommer VVS-politiet og hapser dig, det giver livsvarigt fængsel og resten af dit og din families fremtid vil være spoleret.

Du får endvidere også konfiskeret huset. 

 

 


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Skrevet af Kasper Don Kogle på 14-01-2016 19:35
Hej Leif

Tak for et super svar. Det du nævner var vist også nogenlunde det jeg havde i tankerne. Se tegning. Beklager den står på højkant - kunne ikke lige få det til at virke retti :-)

http://oi64.tinypic.com/2i1z2pz.jpg

Så det vil sige at hvis jeg nu bor i et hus, inde i byen, med almindelig fjernvarme, må jeg IKKE selv lave det?

Tak!

Kasper

 

Ja det er måden det bør gøres på når jeg bliver spurgt. 

Ordet almindelig fjernvarme kan uden tvivl tolkes som to forskellige slags anlæg alt efter hvem du spørger, derfor er ordet intetsigende. 

Men hvis der på dit fjernvarmeanlæg sidder mindst en cirkulationspumpe samt en expangtionsbeholder og varmeveksler kan du skrue alt det du lyster. Anlægstypen kaldes også  indirekte fjernvarme idet det ikke er fjernvarmeværkets vand der cirkulerer i dine radiatore.

Modsat, er det værkets vand der cirkulerer i dine radiatore når du har direkte fjernvarme og så er det fy fy og pille selv.  

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg forstår hvad du mener og siger tusind tak for hjælpen. Jeg må hellere ringe til en ægte rør champ så jeg ikke får konfiskeret huset, som Janus er inde på

Mvh Kasper
Men hvis der nu er andre, der står i samme situation, og har et anlæg med varmeveksler, som de altså selv har lov at skrue på, så er den nemmeste løsning at bruge Primofix- klemfittings, som ikke kræver dyrt presseværktøj.
Det sparer besværet med at skære gevind i de to ender af det overskårne rør, ligesom længden af rørene heller ikke behøver at afpasses helt så nøjagtigt.

http://www.billigvvs.dk/Roer-Fittings-Primofit.html
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis