Lav luftfugtighed med Nilan Comfort 300

Hej

For et halvt år flyttede kæresten og jeg ind i et hus fra 2012 med Nilan Comfort 300. På daværende tidspunkt var der masser af fugt i luften udenfor, så luftfugtigheden inde i huset var rigtig god. Nu da vinteren, med tilhørende minusgrader er kommet til DK, er dette billede selvfølgelig helt forandret. Dette har resulteret i luftfugtighed inde i huset på under 30 % (målt med to separate målere). Til tider har fugtigheden været helt nede på 24 %, hvilket vores trægulv (med gulvvarme) ikke er specielt begejstret for. Nilan-anlægget er installeret med fugtmåler, så egentlig ville jeg forvente, at luftfugtigheden burde kunne holdes på et rimelig niveau (over 30 procent). Via diverse fora har jeg læst mig til, at systemet burde indstilles til 45 % om vinteren, hvilket jeg har forsøgt på – dog uden held. Indtil videre har jeg kun formået at hæve luftfugtigheden ved at stoppe anlægget nogle gange i løbet af døgnet, hvilket jeg har læst mig til via en anden tråd, men jeg kan godt være nervøs for, om dette kan skade systemet, når der er minusgrader udenfor.

Så mine spørgsmål er:

1:  Kan jeg forvente en luftfugtighed over 30 procent når der er minusgrader udenfor (dette afhænger selvfølgelig af hvor meget der fryser)?

2: Burde det være nødvendigt at stoppe systemet for at regulere luftfugtigheden, når der er fugtføler installeret?

3: Er der en eller anden indstilling som jeg har overset? F.eks. at jeg ikke har aktiveret styring via fugtføleren? Under service-menuen kan jeg se at den er sat til fugtføler + CO2.

På forhånd tak

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

jeg kender desværre ikke til selveste Nilan Comfort 300 styringen. Et Nilan ventilationsanlæg med varmegenvinding kan dog ikke befugte luften eller genvinde fugten fra afkast.

Udeluft ved 0 C, 100% relativ fugt, bærer ca 4,8 g vand per m3 luft. Varmer du den den luft op til 20 C falder den relative fugt til 21 %. Det er en naturlov (jf. Psychrometri, eller Mollier). Med de interne fugtkilder man normalt har i boliger er et ligevægt ved 30% rel. fugt forventeligt.  

Man kan nedsætte ventilationsraten. Det medfører dog også mindre "frisk luft" og højere CO2 koncentration. Hvis dit anlæg i dag kører efter CO2 og fugt, og du skifter til rent fugtstyring kan det forventes at ventilationsraten falder.

Ved nedsat ventilation og samme interne fugtkilder kan det forventes at den relative fugt stiger. 

Sensorer til relativ fugt er noget besværligt noget. 5%point fejlvisning er "industristandard". 3%point fejlvisning er "laboratorieudstyr". Hvis du har mulighed for det, anbefaler jeg at kalibrere fugtsensoren. 

For at hæve den relative fugt kan du producere mere fugt indenfor

• hæng vasketøjet op i stuen.
  • sprøjte vand rundt. 
  • få dig et akvarie med tropefisk

Det bliver slimhinderne glade for og du få færre statisk elekticitetsproblemer. 

PS: Fugtsensorer kalibrer man i luft ved 20 C over mættede vandige saltløsninger. Det typisk anvendte salte er: 

• 75,5 %  - natriumklorid
  • 52 %    - natriumdichromat
  • 33,1 % - magnesiumchlorid

Natriumklorid fås i alle supermarkeder. De andre salte fås på apoteket. 

PP.S. gulvvarme under trægulve burde IMHO kategoriseres som projekteringfejl. 

Tak for svaret Mjølner. Selvom det ikke lige var direkte svar til styringen, så bekræfter det mig i, at vi ikke er helt afmarcheret
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis