Når en pilfinger kommer galt afsted... (Loftudtag og lampe opsætning)

Ja, sådan er det jo når man er en pilfinger og ikke har husket at tage billeder inden man pillede...

Jeg har rodet mig ud i et ældre loftsudtag med en masse ledninger.. Som jeg husker det var alle hhv. blå og brune ledninger samlet i hver sin gruppe og der sad en enkelt rød ledning for sig selv.. Men det duer ikke og slår relæet fra...

Jeg skulle sætte en ny lampe op (traditionel brun, blå + jord), men har måtte opgive efter mange timers forgæves forsøg på at få tingene til at virke.

Nu vil jeg så frygtelig gerne bare have det samlet igen, men jeg overser et eller andet.. Og er for træt til at se flere muligheder efterhånden 😕
Jeg har sat masser af lamper, stikkontaker mv. op gennem tiden, men den her kunne jeg åbenbart ikke greje...

Det vedhæftede billede er som det ser ud EFTER pilfingeren har været der...
Jeg har fået relæet til at slå fra så mange gange efterhånden at jeg slet ikke tør sætte nogle ledninger sammen 😅

Jeg har ikke haft adgang til en polsøger, men det vil jeg gøre som det første i morgen.. Så kan det være at jeg med jeres vejledning kan få det samlet igen ☺️

I loftsudtaget har jeg 3 indgange - 0, M og F

Og pt. har jeg, som I kan se på billedet sat en enkelt brun ledning (sat i M) til som giver strøm til mindst 2 stikkontakter - en i samme lokale og en i et tilstødende lokale.

Jeg ved ikke om det giver nogen mening, men kombinerer jeg netop den brune ledning som nu er den eneste der er sat til, med andre (bortset fra den røde ledning) - slår den relevante gruppe fra på relæet.

Håber at I har nogle gode råd.. udover at jeg skal holde pilfingrene for mig selv, det har jeg vidst lært med den her 😖

Pft,

Annemette
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det burde være sådan, at du samler alle de blå, som er NUL, og samler alle de brune som er FASE.
Til at få din lampe til at virke skal du bruge en Blå, samt den Røde som er FASEN som din kontakt tænder og slukker for.
Husk at hvis ikke alle ledningerne kan samles i dit loftudtag, kan du ikke bare tage en BLÅ til lampeudtaget, og samle resten for sig selv.
Så samler du alle med en muffe + en ekstra stump ledning, som de så montere i loftudtaget.
Det samme med den gul/grønne jordledning, her skal alle også være samlet.
(de brune samler du bare med en muffe, oppe i loftsdåsen)

Vi prøver igen, i morgen --

Hvorfor har du overhovedet skilt det ad, du har ret beset intet at gøre på den side af loftudtaget.
Der er også plads i loftudtaget til alle ledninger, så det råd je_ns giver, skal du under ingen omstændigheder bruge. Ledningerne har jo været der før.
Men lad os nu få samlet skidtet. Alle blå ledninger samler du i klemmen mærket nul (0). De andre, som der også er fire af, samler du i klemmen mærket fase (F). Så bør der kun være en tilbage, den monterer du i klemmen mærket M1. Dernæst skruer du udtaget fast i dåsen, og monterer din lampe i 0 og M1.


fase
Tak for hjælpen 😊
Ja, hvad laver jeg på den side af udtaget... Sådan er det når man har en søster der gerne vil have lampen op uden stikproppen, så prøver man jo at hjælpe 😉

Jeg har fået samlet ledningerne igen, men hvis jeg forsøger at tænde for den kontakt hvor lampen skal tændes/slukkes (lampen er ikke sluttet til endnu), så går relæet.
Min søster har aldrig før brugt det udtag og eftersom ledningerne i loftet nu burde være sluttet rigtigt til, så tænker jeg at det må være i en af kontakterne der er noget galt?

Jeg har vedhæftet billeder af afbryderne. Den af kontakterne hvor der også er en stikkontakt (ved ikke hvad det hedder i fagsprog) er der spænding på begge ledninger (de nederste to, blå og brun) og det ved jeg ikke er korrekt. Men nu tør jeg jo snart ikke rode med noget af det mere...
Så er der en af jer der kan gennemskue om og hvad der er galt på billederne?

Pft
Kan god se dit problem på billede men tror at vi mangler noget.
1) foto af afbryder ( dette er en kontakt som man bruger hvis der er 3 afbryder på samme lampeudtag)
hvis der er 3 afbryder har du sat ledningerne forkert i lampeudtag. (de svar du har fået her er ikke til dette)
2) hvis der kun er 2 afbryder, er kontakten( foto ) forkert.
3) hvis der er kun er hvad der er på billede mangler vi et billed af lampeudtag og nyt foto af kontakten.
Vil gerne hjælpe men tjek lige hvad jeg skrev

Det skal nok lykkes
Annonce

Ud over at der kunne købes et stik til at montere på lampen, så har du pådraget et gedigent problem. I et af de billeder, du har sendt med, mener jeg at kunne se en blå ledning, som bliver forbundet til en spændingsførende ledning. Nu kommer så opgaven med at finde ud af, hvilken af de blå ledninger det drejer sig om. Det kan nok ikke klares pr korrespondance, men du/I bliver nok nødt til a få fat i en elektriker, fordi man skal se sammenhængen mellem ledningsfarver og hvilke afbrydere, de hører til. Foto af afbrydere er ikke nok til at give et sikkert råd om, hvordan ledningerne skal samles.

Det virker ud fra billede nr. to som om der er involveret en korrespondanceafbryder mere, fordi der er fire ledninger i afbryderen, og i den er  der en blå ledning, som du efter billedet af lampeudtaget  er blevet rådet til at sætte sammen med de andre blå. Da jeg gav rådet om at sætte alle blå samme, havde jeg ingen viden om at der var indblandet en krydsningskorrespondance.


fase

Eller måske er den grøn ? - lidt svært at se. Den er ihvertfald ikke lyseblå 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af EISOE på 16-01-2016 10:20

Eller måske er den grøn ? - lidt svært at se. Den er ihvertfald ikke lyseblå 

Det kan du da have ret i, men der mangler stadig væk et billede af den anden korrspondanceafbryder. Iøvrigt tror jeg stadig ikke, at det er gør det selv projekt at samle ledninger rigtigt selv uden viden om korrespondance.


fase
Skrevet af S. Fabrin på 16-01-2016 11:35

 Iøvrigt tror jeg stadig ikke, at det er gør det selv projekt at samle ledninger rigtigt selv uden viden om korrespondance.

Det er jeg så fuldstændig enig med dig i.

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis