Hævebund i bænk

I vores nye køkken, har jeg gjort plads klar til en bænk, som skal bygges for enden mellem to parallelle køkkenbordet under et vindue. Så kan man sidde der og snakke med den/dem der arbejder i køkkenet.

Men bænken skal jo være funktionel, så jeg søger inspiration til hvordan jeg laver følgende ide til virkelighed:

Bænken bygges umiddelbart op som en kasse med en højde omkring 40 cm og bænkens længde er omkring 130 cm. Dybden er 50 cm og låget, som man sidder på er 10 cm fast bræt ind mod væg der er hængslet sammen med et 40 cm dybt opklapbart bræt.

Mit ønske er at lave en bund nederst i bænken - lige over gulvhøjde - som kører lige op i det at man vipper låget op. På den måde kan jeg eksempelvis have vinflskereoler liggende på bunden og så løfte dem op, så de kan trækkes lige ud, når jeg har løftet låget.

Hvordan laver jeg sådan et hejsesystem, som er connected med bænkens 'låg'? Er det sådan nogle 'pumper' jeg skal bruge i hver ende og hvor køber jeg i så fald dem?

Glæder mig til at høre jeres kreative bud :-)
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det nemmeste ville nok være at montere 4 snore i hvert hjørne af låget. de går så ned gennem 4 huller i hylden. slå en knude eller anden blokering på undersiden af hylden, hvor den er i top. Når man så sænker sædet, sænker man hylden. Dette r vigtigt, at hullerne til snorene er store nok til gennemløb uden hindring.
Det ville nok også være smart at lave en svirvel, så sædet kan låses i lodret stilling, så kan du nemlig have vin i begge hænder!

 

Tak for gode råd Uldal - og ja - vin i begge hænder er da klart at foretrække :-)

Jeg troede måske at jeg også skulle ud i en form for nogle hydraulik-hængsler eller en motor af en art, for at løfte bunden op - specielt, hvis den er tung af et et vin-rack?

Eller måske at man skulle lade sig inspirere af løfteprincipper fra sminkeboxe/værktøjskasser?

Hvis du eller andre har set en anordning på nettet, som kan tjene til inspiration, bliver jeg glad for et link - har selv søgt uden foreløbig held :-(
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis