Gammelt hus.

Hejsa alle i kloge... Jo jo, det er jer jeg mener. 

Mit hus har en vis alder - 118 år - men det kan godt klare en del år mere.

Jeg har læst og søgt, her og der og selvfølgelig alle vegne.

Jeg er kommet frem til, at det ikke er godt med en dampspærre i så gammelt hus, så det er droppet, men...

Jeg skal ha' gjort noget ved en væg, indvendigt.

Tænkte først vindpap og gipsplader + isolering self. -bare 50 mm. Det er hvad der kan være, men.....

Hvad med sådan nogle "varmvægsplader" ?? Aner ikke hvad de hedder og om der er flere slags.

Vil de kunne du ? Der er vel både dampspærre og kaffebrygger i? 

En ret forenklet arbejdsgang med sådanne plader, men hvem havde lovet mig, at det skulle være nemt?

Indput de'herre, tak.


Sniffer  
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Sniffer på 13-01-2016 16:02

Mit hus har en vis alder - 118 år - men det kan godt klare en del år mere.

Jeg er kommet frem til, at det ikke er godt med en dampspærre i så gammelt hus, så det er droppet, men...

Jeg skal ha' gjort noget ved en væg, indvendigt.

Jeg vil mene at der skal mere information til for at det er muligt at komme med gode forslag.

Jeg tror ikke man generelt kan sige at man ikke skal bruge dampsærre, i sådan et hus, der er jo mange forskllige steder, opbygninger, og materialer..

Hvorfor vil du have gjort noget ved vægen? Hvad er hovedformålet?

Hvordan er den opbygget nu?

(Jeg skal ikke gøre mig klog på det, men emnet har interesse)

 

 

Skrevet af Sniffer på 13-01-2016 16:02

Jeg er kommet frem til, at det ikke er godt med en dampspærre i så gammelt hus, så det er droppet, men...

 

Du skal da ihvertfald etablere en dampspærre, det er 100% sikkert ellers vil der dannes svamp over tid. Dampspærren skal ligge på den varme side af isoleringen, altså ind imod din nyopførte væg.

Men som Gammelhus skriver, hvorfor vil du lave en væg? Er det ikke bedre at hulrumsisolere?

 

 


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Hvis det er et bindingsværkshus, så skal væggen bygges specielt op.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hulmursisolere - her er da isoleret og hvor kommer det bindingsværk fra???
Hvorfor jeg vil lave en væg - jeg keder mig bare.
Men de "varmvægplader" , som jeg spørger til, dem har i ikke erfaring med.
Nå, men det er da bare ærgeligt.

Sniffer  
Jo, jeg ved godt hvad varmvægplader er, dem kan du godt sætte op istedet for gips og dampspærre. Der er allerede indbygget dampspærre i dem.

Men ligegyldigt hvad, så må du ikke sætte en indervæg op uden at etablere en dampspærre, det har intet med husets alder at gøre, men handler om at forhindre råd og svamp

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Sådanne plader kan fås der er isolerende at sætte op, har set at rockwool har nogle, ta' i byggemarkedet og forelæg dem din plan, og de vil skaffe det du har brug for er jeg overbevist om, ellers sku' de nok ikke beskæftige sig med byggeri.

På-tænker noget lignende, i mit hus fra 1960 som i forhold til nutidens normer ikke lever op til isolerings kravet i forhold til nybyggeri. (vil jo også gerne spare på varmeregningen) det er jo altid et ? om omkostninger set i forhold til besparelse men det er jeg sikker på at du er bevidst om.

Held og lykke med det videre forløb.

Det med dampspærre har jeg ikke forstand på, men der er andre her ser jeg der har denne viden.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis