Nyt badeværelse på 1.sal

Hej

Vi skal have renoveret vores gæstebadeværelse på 1.sal. Rummet er ca. 6 m2. Rummet skal indeholde en brusekabine, vask og toilet. Jeg vil så vidt som muligt lave det selv og er derfor i gang med at sætte mig ind i kravene til vådrum samt rækkefølgen på udførelsen af de forskellige opgaver.

Jeg havde i starten regnet med vandbåren gulvvarme, men jeg tror jeg er kommet frem til at det skal være el-gulvvarme istedet. Vi vil gerne (som i skal) have fliser på gulvet og i kabinen. Hvordan klares dette nemmest? Mit umiddelbare bud ville være at bruge WEDI-plader. Afstemme tykkelsen af pladen til gulvet med den ønskede højde, købe en speciel wedi-bruse-plade med indbygget fald og sætte tynde wediplader op på væggene, udenpå en spånplade.

Hvordan lyder denne plan?

mvh Henrik

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ene WEDI plade er vel are flamengo med filt påklæet? Måske tidligere kaldt Litex.

De er vist dyre, hvorfor ikke bruge vådrumsgips?

Vil det ikke være billigere at bruge flamengo og fibergips på gulvet?

Hvorfor EL og ikke vandbåren varme?

 

WEDI-plader er så vidt jeg ved godkendt som våd-membran og jeg slipper derfor for en arbejdsgang. Men det er da muligt jeg skal vælge den traditionelle løsning med gips :-) WEDI er rigtig nok i den dyre ende, men det er dælme også et lækkert produkt, nemt og hurtigt....

Grunden til at vælge elvarme skyldes 2 ting. For det første er rummet ikke ret stort så jeg mener ikke vandbåren gulvvarme er besværet værd. Herudover vil vandbåren gulvvarme medføre at der kommer et trin ind i badeværelset, hvilket jeg ikke er interesseret i.

Der skal stadig bruges vådrumsmembran over samlinger.

Jeg overvejede engang at ruge sådan nogen plader (Litex),
for 10 år siden, men kom til den konklusion at de var for
dyre.

Når rummet er så lille kan man vist undgå kompliceret styring.
Man kunne jo tænke sig at du lavede gulvet i flamengo, og så
skar riller til slangerne.

Men jeg forstår at der ikke er meget gulvhøjde at gøre godt med.

Hvordan er den nuværende opygning?

Men hvis rummet bare er til en gæst en gang i måneden 

er der nok mange ting der ikke er så vigtig.

Skrevet af GammelHus på 13-01-2016 14:19

Ene WEDI plade er vel are flamengo med filt påklæet? Måske tidligere kaldt Litex.

De er vist dyre, hvorfor ikke bruge vådrumsgips?

Vil det ikke være billigere at bruge flamengo og fibergips på gulvet?

Hvorfor EL og ikke vandbåren varme?

 

Man må ikke sætte fliser på gipsvægge

 

 


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Hmmmm.... Hvis man ikke må smide fliser på gipsvægge skal der bruges WEDI-plader (i hvert fald hos mig). Må man heller ikke sætte kanten rundt langs væggen på gips? Tænker ikke det betyder så meget her eller hvad?

Jeg tror at løsningen bliver WEDI-plader hvor der skal fliser op, dvs gulv og brusekabine. I kabinen tror jeg vi vil flotte os og købe en plade fra WEDI hvor der er indlagt fald og gjort klar til afløb med mere.

Resten af væggene bliver vådrums-gips. Er det lovpligtigt med to lag gips eller er det kun for at stive konstruktionen? Andre steder i huset har jeg nemlig brugt OSB-plader inderst og gips yderst.
Man må godt sætte fliser/klinker på gipsplader. Gipspladen er et dødt materiale.
Hvis du bruger Wedi-plader på gulv med fald, så husk at wedi-pladen er 40 mm høj på hele gulvfladen.
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Ja det var en joke, jeg skrev jo også gips og ikke vådrumsgips :p

Ved godt det kun er onsdag, men kunne ikke nære mig haha

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Hej igen

Har lige opdaget at en WEDI-plade med indlagt fald mm koster 4000 kr!!!!!!! Hertil kommer så selve rørene og den skinne der skal dække afløbsrenden.... Jeg må nok sige at jeg havde forventet en lidt lavere pris. Inden jeg alligevel bider prisen i mig kunne jeg derfor godt tænke mig at høre hvordan i vil udføre dette fald, hvilke materialer, evt en pris osv...

Jeg havde tænkte mig en kabine på 900x900 med ensidet fald ned mod "bagvæggen". Her skal vandet ledes bort via noget uni-drain lignende tingel-tangel :-)

Som det er nu havde jeg tænkt mig at fjerne det nuværende gulv, forskalle mellem spærene for at gør underlaget stabilt og rette gulvet 100% op. Herefter en eller anden form for plade og til sidst fliser... Er der andre og billigere "komplet-løsninger" til afløb i brusenichen end WEDI?

mvh Henrik
Hej igen

Har lige opdaget at en WEDI-plade med indlagt fald mm koster 4000 kr!!!!!!! Hertil kommer så selve rørene og den skinne der skal dække afløbsrenden.... Jeg må nok sige at jeg havde forventet en lidt lavere pris. Inden jeg alligevel bider prisen i mig kunne jeg derfor godt tænke mig at høre hvordan i vil udføre dette fald, hvilke materialer, evt en pris osv...

Jeg havde tænkte mig en kabine på 900x900 med ensidet fald ned mod "bagvæggen". Her skal vandet ledes bort via noget uni-drain lignende tingel-tangel :-)

Som det er nu havde jeg tænkt mig at fjerne det nuværende gulv, forskalle mellem spærene for at gør underlaget stabilt og rette gulvet 100% op. Herefter en eller anden form for plade og til sidst fliser... Er der andre og billigere "komplet-løsninger" til afløb i brusenichen end WEDI?

mvh Henrik
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis