Nyt badeværelse på 1.sal

Hej

Vi skal have renoveret vores gæstebadeværelse på 1.sal. Rummet er ca. 6 m2. Rummet skal indeholde en brusekabine, vask og toilet. Jeg vil så vidt som muligt lave det selv og er derfor i gang med at sætte mig ind i kravene til vådrum samt rækkefølgen på udførelsen af de forskellige opgaver.

Jeg havde i starten regnet med vandbåren gulvvarme, men jeg tror jeg er kommet frem til at det skal være el-gulvvarme istedet. Vi vil gerne (som i skal) have fliser på gulvet og i kabinen. Hvordan klares dette nemmest? Mit umiddelbare bud ville være at bruge WEDI-plader. Afstemme tykkelsen af pladen til gulvet med den ønskede højde, købe en speciel wedi-bruse-plade med indbygget fald og sætte tynde wediplader op på væggene, udenpå en spånplade.

Hvordan lyder denne plan?

mvh Henrik

Hej Vi skal have renoveret vores... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har en bekendt der har brugt unidrain, og det er en af de ting han ikke ville bruge igen siger han. Mener det var noget med at det altid stoppede til.

Jeg ved ikke ret meget om badeværelser, men inden for de næste måneder starter jeg på et 1.sal's badeværelse. Så vil bruge måneder på at skyde mig ind på hvordan jeg griber det an.

Lige nu er tanken vådrumsgips som vægge, og så krydsfiner + gips på gulvet. Alternativt flamengoplade+gips.

Jeg har også tænkt, hvorfor egentlig en bruse-niche.

Jeg mener at det er lovlig at placere en af de der lukkede brusekabiner man kan købe, hvor som helst. Så på den måde behøver badeværelset slet ikke være vådrum.

Men som skrevet, jeg er kun lige begyndt at tænke over det.

 

 

 

 

De ameldeser jeg har set på WEDI's løsning siger alle at det er utroligt nemt at gøre rent, om detså er tilfældet skal jeg lade være usagt.

Mht. brusekabine så er det ikke en mulighed hos o af to årsager. For de første syntes jeg ikke der er særlig pænt, for det andet vil noget af brusenichen have "skråvæg" hvorfor en færdig brusekabine ikke kan være der :-)

Så jeg tror jeg benytter mig af WEDI-løsningen selvom den er pebret.

Hvordan vil I gribe opbygnigen af gulv vs vægge op? Skal jeg lægge gulvet først og så "stille" væg-gipsen ovenpå gulvet, eller skal jeg lave væggene først og så rykke gulvet ind til væggen?

Hvor mange spots vil i mene der skal være i et badeværelse på 6 m2? Et i brusenichen, 2 foran spejlet og 1-2 stykker mere midt i rummet?
De ameldeser jeg har set på WEDI's løsning siger alle at det er utroligt nemt at gøre rent, om detså er tilfældet skal jeg lade være usagt.

Mht. brusekabine så er det ikke en mulighed hos o af to årsager. For de første syntes jeg ikke der er særlig pænt, for det andet vil noget af brusenichen have "skråvæg" hvorfor en færdig brusekabine ikke kan være der :-)

Så jeg tror jeg benytter mig af WEDI-løsningen selvom den er pebret.

Hvordan vil I gribe opbygnigen af gulv vs vægge op? Skal jeg lægge gulvet først og så "stille" væg-gipsen ovenpå gulvet, eller skal jeg lave væggene først og så rykke gulvet ind til væggen?

Hvor mange spots vil i mene der skal være i et badeværelse på 6 m2? Et i brusenichen, 2 foran spejlet og 1-2 stykker mere midt i rummet?
Skrevet af Henrikhp på 15-01-2016 07:36


Hvor mange spots vil i mene der skal være i et badeværelse på 6 m2? Et i brusenichen, 2 foran spejlet og 1-2 stykker mere midt i rummet?

Når du køber spots - så brug den service som både Greenline eller detled.dk kan give dig.

Antallet er ikke det eneste du skal kigge på. Det kommer an på hvor meget Lux/lumens de giver. Du skal hverken have for lidt eller for meget ly. Tænk også på om de skal kunne lysdæmpes. Sidst, men ikke mindst. Køb ikke dem (LED spots) i byggemarkederne. Kvaliteten af lyset er ikke særlig godt - i hvert fald dem jeg har set fra Nordlux. Lyskvalitet måles i Ra værdi - evnen til at vise "ensfarvet" hvidt lys, hvor solen og en glødepære ligger på 100. Hvidt lys skal ses om alle farver blandet sammen. Er de ikke det for de et blåt, grøn, gult eller rødt skær.

Fruen kræver nok også et neutralt hvidt lys når der skal lægges makeup ;-)

Derfor køb led med min. en Ra værdi over 90, og gerne RA 95 som både Greenline og Detled.dk kan levere.

F.eks: http://detled.dk/daxtor-indbygnings...rstet.html 

Eller http://www.ledlys.dk/s/led-spots-og...d-spot-468

Jeg har oplevet god service fra begge firmaer. ledlys.dk = Greenline.

 

PS. Arbejder ikke nogen af stederne - men går bare op i godt lys.

 


 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
Skrevet af Henrikhp på 15-01-2016 07:36


Hvor mange spots vil i mene der skal være i et badeværelse på 6 m2? Et i brusenichen, 2 foran spejlet og 1-2 stykker mere midt i rummet?

Når du køber spots - så brug den service som både Greenline eller detled.dk kan give dig.

Antallet er ikke det eneste du skal kigge på. Det kommer an på hvor meget Lux/lumens de giver. Du skal hverken have for lidt eller for meget ly. Tænk også på om de skal kunne lysdæmpes. Sidst, men ikke mindst. Køb ikke dem (LED spots) i byggemarkederne. Kvaliteten af lyset er ikke særlig godt - i hvert fald dem jeg har set fra Nordlux. Lyskvalitet måles i Ra værdi - evnen til at vise "ensfarvet" hvidt lys, hvor solen og en glødepære ligger på 100. Hvidt lys skal ses om alle farver blandet sammen. Er de ikke det for de et blåt, grøn, gult eller rødt skær.

Fruen kræver nok også et neutralt hvidt lys når der skal lægges makeup ;-)

Derfor køb led med min. en Ra værdi over 90, og gerne RA 95 som både Greenline og Detled.dk kan levere.

F.eks: http://detled.dk/daxtor-indbygnings...rstet.html 

Eller http://www.ledlys.dk/s/led-spots-og...d-spot-468

Jeg har oplevet god service fra begge firmaer. ledlys.dk = Greenline.

 

PS. Arbejder ikke nogen af stederne - men går bare op i godt lys.

 


 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
Annonce
Jeg kan af egen erfaring kun anbefale unidrain. Super nemt at installere og virker rigtig godt, og ser pænt ud

Jeg ville helt klart tage vandbåren gulvvarme - ellers ender det med du aldrig tænder det, når du ser din el regning

Wedi plader er smarte, men dyre. Det er gulvgips også. Hvorfor ikke lave det med svalehaleplader og så støbe? Det er altså nemt, og virkelig holdbart. Der er selvfølgelig lidt slæbe arbejde med at bære betonen op på 1. sal, men det er jo kun 6m2
Det skal ikke støbes da jeg ikke vil have et trin op når jeg skal ind i badeværelset. El-gulvvarme koster vist nogenlunde det samme som vandbåren samlet set når der er tale om så få m2. Det er i øvrigt et gæste-toilet så gulvvarmen bliver kun tændt når der er gæster....
og ang LED spots, så lig mærke til at lav-det-selv.dk har en rabataftale med Greenline på udvalgte produkter, kig på forsiden + du jo kan få lidt energitilskud på og skifte fra halogen til LED
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis