Tiny House uden byggetilladelse på frijord

Jeg har længe været interesseret i tiny houses. Jeg har på nuværende tidspunkt et kolonihavehus men vil gerne undersøge alternative muligheder for at bygge småt og billigt i Danmark. Jeg kan forstå, at hektarprisen på frijord på Sjælland ligger på ca. 150.000 kr., og selvom man ikke kan opnå byggetilladelse på frijord, må jeg jo stadig godt bygge op til 50 m2 sekundær bebyggelse, det være sig redskabsskur, garage, værksted, drivhus, hestelæskur, jagthytte etc., så længe det ikke anvendes til beboelse.

1. Er det muligt at få udstykket frijord i en bid på blot 1000 eller 2000 m2?

2. Hvis man bygger en lovlig "jagthytte" på 10 m2, kan kommunen så overhoved stille noget op, hvis man bruger det til beboelse?

Vh Mikkel

36 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad med du kontakter kommune og hører om de vil foretage sig noget over for evt ulovligheder...

Du kan fx ikke være tilmeldt folkeregistret på et hjørne jord der ikk ekan beboes lovligt.. så allerede her er der jo et problem...
Hvis du kigger tilbage på ulovlige helårs sommerhus beboelser, så er det et område hvor mange har fået påbud om at flytte og vist også ret store bøder når de ikke har gjort det.

Så ud fra det sal du jo klart påregne at det vil bliver et problem...

Hvad med kloak osv.....

Du må finde dig en anden læsning.. campingvogn og ind på rastepladser og campingpladser....

MVH Njord

Hej.

Det er svært på landjorden. Det sidste frie sted i Danmark er en båd med en postkasse på havnen. Det kan give en billig husleje og så bliver man vugget i søvn

mvh


 varmetossen

Ja det kan man godt, og du kan godt lave en jagthytte men det kræver tilladelse.

Jeg vil tro at du vil få problemer i forhold til nettilslutning samt vand da det ikke er normalt til en sekundær bygning.

Så det kan lade sig gøre, dog får du sikkert problemer med kommunen i forbindelse med at bo der permanent.

Jeg tror dog du kan få svært ved at få økonomi i projektet. Men det lyder spændene

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

@njord:

Først og fremmest er spørgsmålet, om det er ulovligt, for dette indebærer vel, at nogen er i stand til at redegøre klart og utvetydigt for forskellen på beboelse og ophold med opbevaring. Jeg har læst at i de sager, hvor folk snyder med adresser, går kommunerne ind og ser på blandt andet, hvor man opbevarer sine personlige ejendele. Men hvis man så er hjemløs og ejer jord, er det eneste logiske vel, at man opbevarer alle sine ejendele på sin egen jord i en dertil indrettet hytte. Der er brug for en specifik definition på beboelse for hjemløse godsejere.

Hvis det så ikke kan dømmes ulovligt, kan folkeregisteradresse være underordnet.

Jeg vil ikke have kloak. Det er ikke nødvendigt og hvis det endelig var et problem for jorden, findes der alternative løsninger som minirensningsanlæg, selvom jeg må indrømme at jeg endnu ikke er nået til planer om spildevandsløsning.

Campingpladser er alt for dyre.

@Fiahgt:

Hvis jeg skal lave et tiny house, bliver det uden el-, vand- og kloaktilslutning.

Økonomien ville se sådan ud: 1000 m2 frijord = 15.000 kr, landmåler til udstykning = 1000 kr, 6-10 m2 hus i høj kvalitet af nye materialer = 10.000 kr. ekskl. inventar. Nul tilslutning, og en billig kolonihavehusforsikring eller lign. til 500 kr/år.

En forsker ved Statens Byggeinstitut Jesper Ole Jensen har udtalt i en artikel på Bolius, at han ikke mener at tiny houses har nogen fremtid i Danmark med den begrundelse, at vi har mange andre bedre måder at bo billigt. Jeg går ud fra, han her hentyder til de hersens faldefærdige skimmelbefængte håndværkertilbud i 200.000 kr-lejet som ligger langt pokkern i vold og som på ingen måde lever op til BR10. Er det økonomisk? Vorherre bevares.

@Christian M:

Ja, så risikerer vi i værste fald at danskerne bliver så frie, at de nærmest ikke behøver at gå på arbejde og vi vil få et byggeri der i højere grad er håndværksfagligt og fornuftigt frem for politisk doktrinsk.
Annonce
Hej Mikkel

Jeg deler mange af dine synspunkter, og har selv ufatteligt svært ved overhovedet at forstå noget så simpelt som at have tag over hovedet skal koste millioner af kroner.
De alt alt for for høje priser skyldes en forfejlet pengepolitik, hele indstillingen med at man kan låne penge til så lave renter som vi ser i øjeblikket er vanvittige og på den anden side er hele konceptet med at låne penge fuldstændigt absurd og vil altid ødelægge den reelle prissættelse.

Før i tiden var prisen fastsat udfra hvad man kunne tjene, i dag er en fastsat udfra hvad man kan låne, tåbeligt og destruktivt for et sundt samfund.

Men for at vende tilbage til dig spørgsmål, så er idéen slet ikke så tosset. Jeg har nu bare meget svært ved at se hvordan man skal kunne overleve i sådan et simpelt hus uden varme om vinteren, det bliver på ingen måder nemt eller hyggeligt.
Tilbage er der at få tilsluttet et tinyhouse til "verden", og så vil Staten pludselig have ejendomsafgift af dit lille hus. Igen en fantastisk politisk fælde, placeret smukt og som en naturlig følge af pengepolitikken, kort sagt kan du ikke undslippe Statens lange kløer.

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Uden at kende til det, så tror jeg slet ikke dine omkostningsberegninger slår til. Landmålere plejer at være ret så dyre. 1000,- synes meget billig. Tinglysning og andre salgsomkostninger?
Kan du overhovedet finde en der vil og kan sælge en lille bid frijord?
Økonomien hænger slet ikke sammen....

Hvem tror du vil sælge jord for 15.000kr? Det kommer jo til at blive et hjørne der skæres af en mark.... Fungerer ikke i praksis.
Landmåleren kan ikke afsætte og lave udstykningspapirer på en time... Det er jo hvad du forventer med 1000kr, jeg har netop fået afsat soklen til et byggeri og lavet de papirer der skal til hos kommunen plus to timer for at få laven en dispensation ansøgning hos vejdirektoratet (jeg lavede selv tegningerne til denne) og regningen løb i ca 11.000kr + moms. Du vil også skulle have tinglyst en udstykning med omkostninger til følge... 6 kvm indrettet i bolig kvalitet for 10.000kr..... Det giver dig mindre end 4 kvm indvendigt..... Det er jo ikke meget mere end en dobbelt seng.... Så du vil ikke l
Komme til at bruge penge på inventar... Det er der ikke plads til....

Drømme er fine og gode, men ikke altid realistiske.....

MVH Njord


Hvis jeg skal lave et tiny house, bliver det uden el-, vand- og kloaktilslutning.

Økonomien ville se sådan ud: 1000 m2 frijord = 15.000 kr, landmåler til udstykning = 1000 kr, 6-10 m2 hus i høj kvalitet af nye materialer = 10.000 kr. ekskl. inventar. Nul tilslutning, og en billig kolonihavehusforsikring eller lign. til 500 kr/år.
 

Jeg har svært ved at tro, du kan lave det til de priser.

I 1996 købte jeg en strimmel jord af en bondemand, det eneste der skulle ske, var at landinspektøren skulle sætte to nye skelpæle, og ordne div registreringer, det kostede omkring 10 kg. det blev lavet som en arealoverførsel som skulle være den billigste måde.

(og 7 kg for jorden, som var 400 m2)

 

Måske du heller skulle leje en stump jord for eks 50 år?

 

 

 


Vi prøver igen, i morgen --
Jeg syntes det er et interessant projekt du har gang i, men tror også det bliver svært at af fat i så lille et stykke jord.

Hvad med at knokle i et par år, og spare sammen til en hektar, eller hvad der nu er mugligt at købe, så bygge dit lille hus, men noget buskads rundt om.
Kunne forestille mig ud fra det du skriver, at du 'blot' ønsker at leve en stille tilværelse med en masse tid til andet en at arbejde og stresse.

hvad er det værste der kan ske? kommunen giver dig en hård tid og du i værste tilfælde må droppe projektet.. men så har du da givet det dit bedste forsøg.

alternativet er måske at flytte til sverige..?

jeg håber du finder et skøn løsning, alernative måder at bo på, mangler vi her i DK, vi er alle forskellige, men samfundet taber mange ved at være så firkantet

mvh. Nicholai

Mvh. Nicholai
Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis