Tiny House uden byggetilladelse på frijord

Jeg har længe været interesseret i tiny houses. Jeg har på nuværende tidspunkt et kolonihavehus men vil gerne undersøge alternative muligheder for at bygge småt og billigt i Danmark. Jeg kan forstå, at hektarprisen på frijord på Sjælland ligger på ca. 150.000 kr., og selvom man ikke kan opnå byggetilladelse på frijord, må jeg jo stadig godt bygge op til 50 m2 sekundær bebyggelse, det være sig redskabsskur, garage, værksted, drivhus, hestelæskur, jagthytte etc., så længe det ikke anvendes til beboelse.

1. Er det muligt at få udstykket frijord i en bid på blot 1000 eller 2000 m2?

2. Hvis man bygger en lovlig "jagthytte" på 10 m2, kan kommunen så overhoved stille noget op, hvis man bruger det til beboelse?

Vh Mikkel

Jeg har længe været interesseret i tiny houses.... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ang. Vester, så har der været en udsendelsesrække i TV2/fri, hvor han selv bygger et kæmpedriv(er)hus. Her besøger han hytten. Men ring til ham. Han er en flink mand.
Vedr. Det at have huset på hjul, betyder at du ikke opholder dig permanent. Det har tidligere været meget anvendt, men jeg tror ikke ret mange gør brug af den smutvej, da de fleste i dag vil ha komfort. Du skal blot have 2 steder at veksle mellem. F.eks kan jeg oplyse, at på en mindre ø i Storebælt, er det forbudt at bygge en hytte til overnattende jægere. Men en indregistreret campingvogn må gerne stå der, klodset op.
Mht kloset: ingen kan blande sig i, hvad du foretager dig indendøre, og dit eneste problem er bortskaffelse af affaldet. Lad være med, blot at grave det ned. Så får du myndighederne på nakken.
Dit største "problem" er nok, at finde et sted du kan holde ud at være. Det ville jo være usmart at leje en stump mark mellem to bakker og langt til offentlig vej. Herlighedsværdis er - ud over fred og ro - også en smuk natur, og Danmark er efterhånden overrendt, men held og lykke med drømmen!

 

Det kunne være en god ide. Det er bedst at komme i kontakt med nogen der selv arbejder på den slags, og det ser ud til, de mange indlæg allerede har fået afdækket emnet fint. Mange tak for hjælpen!
En lille historie.

Her på vejen bor... lad os kalde ham Ib.
Ib har lejet et værelse hos... lad os kalde dem Kent og Helene.
Ib har en campingvogn.
Den står omme bag ved laden på Kent og Helenes naturgrund, og Ib har sin egen postkasse ude ved vejen.

Ib ejer ikke andet end sin campingvogn, og skylder ikke nogen noget, så Ib lever stille og godt. Ib har efterisoleret sin campingvogn, og bader i den lokale svømmehal. Han læser avisen på biblioteket og slipper helt for at tænke på facebook.

Sidste vinter synes Ib at der var for koldt i Danmark, og gik en tur. Til Santiago de Compostela!

Man kan godt længes efter at leve lidt som Ib.

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
Herlig løsning! Og sådan en pilgrimsvandring bekræfter sikkert Ib i hans livsførelse. Det smarte er, at han kan fortryde når han vil. Nu må vi så bare håbe på, at Kent og Helene ikke render fra hinanden og må sælge huset, som så bliver overtaget af en "Låsby-Svendsen", der lejer ud til 14 rumænske skovarbejdere, der stjæler Ibs dyre vodka, mens han får velsignelse i Spanien.... Men det er jo en helt anden historie.

 

@ChristianV: Men så kunne Ib jo ligeså godt købe/leje naturgrunden og have adressen stående på kommunen? Og så er spørgsmålet også, om det er tilladt at parkere en autocamper på naturgrunden.

Jeg har læst, at kommunen kun giver tilladelse til opførelse af fx jagthytte, shelter og lign. hvis de vurderer at der er grundlag for det i det enkelte tilfælde. Altså hvis naturgrunden er meget lille, vil kommunen måske sige, at jagt er for urealistisk til at man kan tillade opførelse af en jagthytte.

På naturstyrelsens hjemmeside står der, at man i nogle områder gratis må overnatte max 2 nætter i træk i telt eller i shelter i skoven. Så jeg går ud fra, at man også må campere 2 nætter i sit hobbyhus eller værksted. Så kan man lege, at man sover et andet sted den 3. nat og kommer tilbage næste morgen og camperer i hobbyhus/værksted igen.

Jeg forstår stadig ikke helt, hvorfor man ikke bare kan tilmelde sin matrikel til dagrenovation, uden at dette skulle indikere beboelse. Der findes jo også skraldespande på erhvervsgrunde, offentlige naturgrunde og på sportspladser, selvom der ikke bor nogen. Dagrenovation indikerer blot færdsel og miljøbevidsthed.

Er det ikke også noget med, at man godt må tømme et muldtoilet i skraldespanden?

Annonce
I den sidste ende skal man nok ikke spørge så meget, men se i øjnene at livet er for kort, til ikke at prøve. Der findes mange flere alternative boliger i DK end du aner.
Mht at tømme formuldningstoilet i skralderen, er det samme som at smide 1000-kr sedler i Vesterhavet. Det er bare så for godt til jordbær og kartofler

 

Den slags kan lade sig gøre i USA, fordi det er et uhyre tyndt befolket land. Europa er et af de tættest befolkede områder på kloden og også på Sjælland er der alt for manne mennesker (med deraf følgende helt nødvendig regulering) til dit eksperiment. Uanset hvor du vil slå dig ned er der naboer, trafik, naturelskere, sportsfolk eller andre, som vil være skeptiske overfor dit projekt.

Hvor jeg bor i Odsherred er der marker, sø, skov og eng. Det er fantastiske naturværdier, som der skal værnes om og som heldigvis er beskyttet, både ved lov og i lokalplaner. Jeg kan have sympati for din drøm om at leve så frit som muligt, men dine tanker om at omgå demokratiets regler er dybt asociale og skadelige for resterne af vores fælles natur.

Hvis nogen i vores lokalområde iværksatte den slags krumspring ville jeg personligt gøre alt for at sabotere det. Jeg er overbevist om, at alle i lokalområdet har samme indstilling.

Frihed er godt. Frihed på bekostning af fællesskabet er noget svineri.
Det lyder faktisk som en fed ide..Går selv med planer om at finde ud af bo i det fri skov hele året rundt..Men ved slet ikke hvordan man skal komme i gang..
Du er klar over du svarer på en 5 år gammel tråd?   
Matthias skrev den 24-03-2021 16:49:07

Du er klar over du svarer på en 5 år gammel tråd?   

 Jo det er jeg 

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis