Tiny House uden byggetilladelse på frijord

Jeg har længe været interesseret i tiny houses. Jeg har på nuværende tidspunkt et kolonihavehus men vil gerne undersøge alternative muligheder for at bygge småt og billigt i Danmark. Jeg kan forstå, at hektarprisen på frijord på Sjælland ligger på ca. 150.000 kr., og selvom man ikke kan opnå byggetilladelse på frijord, må jeg jo stadig godt bygge op til 50 m2 sekundær bebyggelse, det være sig redskabsskur, garage, værksted, drivhus, hestelæskur, jagthytte etc., så længe det ikke anvendes til beboelse.

1. Er det muligt at få udstykket frijord i en bid på blot 1000 eller 2000 m2?

2. Hvis man bygger en lovlig "jagthytte" på 10 m2, kan kommunen så overhoved stille noget op, hvis man bruger det til beboelse?

Vh Mikkel

Jeg har længe været interesseret i tiny houses.... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
@Janus007:

Tak for opbakningen! Ja, byggereglementet virker som en standardisering og ikke som en vejledning til, hvad der er minimalt forsvarligt med største hensynstagen til personlige preferencer.

Den praktiske side der er forbundet med en så primitiv livsstil er et emne for sig, som jeg allerede har en del erfaring med. Der er efterhånden også masser af youtubere der giver et godt indblik i deres egne erfaringer med at bo i autocampere, tiny houses og delvis selvforsyning. Det er bestemt ikke svært eller tidskrævende, det kommer helt an på, hvad man laver. Lige nu bruger jeg petroleumskamin og stearinlys i mit kolonihavehus, og det fungerer helt optimalt, selvom det endnu ikke er isoleret.

@njord:

Måske man kan finde noget jord der allerede har rette størrelse ved at ringe rundt til ejendomsmæglere og forhøre sig hos kommuner, om de ligger inde med små jordlommer. Jeg har allerede fundet nogle såkaldte nedrivningsgrunde på Lolland i det prisleje, men nu ved jeg ikke lige om Lolland er det perfekte sted. Hvad der ellers er af salgsomkostninger, har jeg ikke styr på.

Jeg har også tænkt på den løsning, jeg har været ved at kigge på forskellig løsninger, det jeg fandt frem til var det bedste at finde en eller anden jord stykke, gerne skov eller andet og leje det. evt i bunden af en stor have. huset jeg have tænkt mig at bygge simpelhen ved at finde en god skurvogn og renovere den.
eller selv lave bund ramme af jern så den kunne flyttes med kran.

huset ville jeg lave 2,5meter bred og 10 meter lang og med 20 grader tag.
Indrettet med soverum. køkken/alrum og bad. samt en lille arbejdes værelse. opvarming skulle være en brændeovn. strøm. 12volts anlæg med solceller og en lille vindmølle.
madlavning skal foregå med gas og den skal bade vandet også være. bade vand skulle gerne være regnvand.
toilet skal være med et minni renseanlæg.

det eneste jeg ville skulle bruger udefra skulle være drikkevand.

Tøjvask ville jeg finde mønt vaskeri eller "låne" i familie

Landinspektør koster mellem 20 og 30.000 kr. Hertil kommer omkostninger til Geodatastyrelsen mv. ca. 9.000 kr. - og dertil kommer udgiften til at købe jorden. Og selv om det kaldes landbrugsjord, så slipper du ikke helt for ejendomsskatter.
Visse kommuner bruger på Google Earth mv. for at lede efter ulovlige bygninger.

Jeg kan da godt se perspektivet i tanken om at leve "off the grid", men man kan ikke helt melde sig ud af samfundet, uden at snylte (lidt)! Hvad med dagrenovation? Du kan ikke nedgrave/kompostere alt, og afbrænding er ikke tilladt. Vil du så bruge skraldespandene på rastepladserne?

Her er en superkompakt indretning: https://www.youtube.com/watch?v=qghZ2ao7GKM




Træd ikke på mine ledninger :o)
Jeg vil lige gøre det klart, at der ikke skal være folkeregisteradresse på stedet. Set ud fra alt hvad jeg kan læse, lader det til at ens folkeregisteradresse og ens fysiske lokalitet er to forskellige ting. Kommunerne interesserer sig kun for, om din folkeregisteradresse er lovlig. De sommerhusejere der får påbud om at flytte, har adresse på stedet. De har adgang til sommerhuset i sommerhalvåret samt kortere perioder om vinteren, så ingen kan reelt kontrollere, om nogen har overskredet deres evt. vinterkvote for fysisk ophold. Så vidt jeg kan forstå, er det adressen det handler om.

Så er der mennesker der fx har en lovlig adresse men opholder sig et andet sted og udnytter dette, når de skal lave kørselsfradrag eller andre pengesager hvor deres fysiske ophold har betydning. Hvis man oplyser, at man skal have fradrag for at rejse fra A til B et vist antal gange, men opholder sig et andet sted end det oplyste, er der jo tale om en decideret løgn sort på hvidt. Men her er det den uoverensstemmende oplysning til skat, der er ulovlig, og ikke selve opholdet, går jeg ud fra.

@Thielmunk:

Jeg har overvejet lidt forskelligt. Hvis jeg skulle tage til udlandet, ville jeg gå efter Bulgarien, da det er det sted i Europa, man får mest for pengene, og der er vamrt 9 måneder om året. Det er ikke så kompliceret for udlændinge at købe ejendom i Bulgarien, og så kan man opholde sig i landet 3 måneder visumfrit. Foreløbig har jeg et lille deltidsjob i København, så hvis jeg skulle til udlandet, ville jeg først sikre mig en eller anden form for indtægt. Du har helt ret, jeg vil gerne være så fri som mulig til at råde over min tid og beskæftigelse som komponist og pianist, men jeg vil ikke være totalt "off grid". Det er der iøvrigt ingen der er. En lillebitte fast indtægt gør, at jeg ikke behøver at bekymre mig om mit daglige forbrug.

@Kent A:

Det lyder godt! Er meget interesseret i at høre hvordan det går, hvis du kommer i gang med det. Vil du have hjul på vognen af juridiske årsager eller bare for at gøre huset flytbart? Da jeg købte kolonihavehus, tænkte jeg fejlagtigt at det ville være nemmere og billigere at renovere frem for at bygge nyt, men jeg må konstatere i dag, at det er langt bedre at bygge fra bunden. Jeg har udskiftet over halvdelen af de oprindelige materialer. Det tager 50 gange længere tid at save i noget der allerede er monteret, end at samle det hele i den rigtige rækkefølge.

Køkken er faktisk forbavsende unødvendigt, hvis man hovedsaligt lever af rugbrødsmad og andet kold mad. Tilberedning af mad kræver både udstyr, opvarmning og opvask. Det har jeg slet ikke haft brug for. Hvis jeg kommer igang med at dyrke en masse, ville jeg nok få brug for et ordentligt køkkenbord samt opbevaringsplads.

@bobenontot:

Så må jeg undlade udstykning og finde noget jord med en passende størrelse. Geodatastyrelsen, er det dem der laver jordbundsundersøgelse? Og er det nødvendigt på frijord? Tinglysning er vel ikke mere end 2000 kr, og ejendomsskatten kan vel heller ikke være så gal?

Måske findes der en fornuftig ordning med dagrenovationen, evt. ved at bestille hver tømning enkeltvis. Ellers må jeg bare køre en tur på containerpladsen en gang imellem.
Skrevet af mikkel87 på 18-01-2016 15:13
De har adgang til sommerhuset i sommerhalvåret samt kortere perioder om vinteren, så ingen kan reelt kontrollere, om nogen har overskredet deres evt. vinterkvote for fysisk ophold.

At noget ikke kan kontrolleres, er ikke det samme som at det er lovligt.

Måske findes der en fornuftig ordning med dagrenovationen, evt. ved at bestille hver tømning enkeltvis. Ellers må jeg bare køre en tur på containerpladsen en gang imellem.

Vær opmærksom på, at mange genbrugspladser ikke modtager dagsrenovation.

 

Annonce
Jordbunds undersøgelser får du et firma til at lave, fx franck geoteck (eller lignende) men der er flere...

Men med dit ret lille (og ganske ulovlige) byggeri lyder det jo ikke til du er villig til at betale de ca 6-8.000 det koster for to boringer og analyse. Og til et lille skur i øvrigt også ret unødvendigt. Det eneste de fortæller noget om er jo bære evnen i jorden.
Så med det lavpris byggeri du ellers skitserer så grav du mulden af i de 4 hjørner og bank en pude op af stabilgrus hr og afslut med nogle lag fliser så du kommer 10-15 cm over jorden og opbyg herpå et bjælkelagt og fortsæt så opad :-)

Men når du nu allerede har en kolonihave, hvorfor bygger du så ikke de 6-10 kvm hus her og bliv boende??

MVH Njord

MVH Njord
Sådan som jeg er orienteret, så er det i dag Geodatastyrelsen, som har afløst Kort- og Matrikelstyrelsen, d.v.s. registrering af ejendomme (herunder grunde). Hvert eneste "frimærke" af en grund, findes registreret her! Stier, veje, søer, grunde, marker - you name it.

Hvis du tilmelder dig til (dags-)renovation, har du samtidig indikeret at "her bor nogen". Når nogen bor et sted, skal man ofte betale "ejendomsværdiskat", boligen skal være lovlig, isoleret efter nutidens krav, der skal være byggetilladelse osv.

Så er hele bureaukrati-møllen startet, kan du se?

Den der lever stille, lever godt (gammelt ordsprog). Og det går også godt, indtil nogen får ondt i r----.

Træd ikke på mine ledninger :o)

Ja, måske Mikkel burde tænke på en tiny jordhule i stedet.   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
hvis du kan finde Vester i Thise på nettet, kan du måske finde løsningen. Han har tegnet et minihus til en forfatter. Det står normalt i vandkanten ved Limfjorden. Men det geniale er, at det står på en trailerundervogn. Hvis du kan bygge et hus på feks undervognen af en gammel 20' campingvogn og få den indregistreret. Kan du gøre ting så tosset du vil. Køb eller lej en stump jord (det er vel heller ikke lige meget hVOR det ligger) Én ting du skal ha i baghovedet er, at der bliver slået hårdt ned på "alternative" toiletløsninger. Evt. nedsivning eller septiktanke SKAL godkendes, ellers er det af med 1 million og 12 år i brummen (l i d t overdrevet), men indretter du "vognen" med et tørkloset, er du en fri mand

 

@jenshøj:

Du har ret, der er selvfølgelig stadig regler om ophold i sommerhuse, så der er altid en usikkerhed forbundet med helårsbeboelse. Nu er reglerne for ophold vel anderledes ved frijord, skulle man da tro. De, der holder dyr, skal jo have mulighed for at passe dem året rundt, og fiskere skal vel have mulighed for at fiske i egen sø om natten, uden at det regnes for overnatning, men så kaldes det måske camping? Forsøgte bare at finde smuthuller i lovgivningens præcise ordlyd, men det holder vidst ikke. Og dog - har man to sommerhuse, hvor det er tilladt at opholde sig 12 usammenhængende uger i vinterhalvåret, så er det vel helt ok at veksle.

@njord:

Du insisterer stadig på, at byggeriet er ulovligt. Hmm, det kan da også godt være, du har ret. Der er sikkert også nogle naboer der ganske ubetalt holder kommunen nøje informeret om forholdene.

Det kan godt være, jeg skal nøjes med at etablere kolonihaven. Det ville bare være ærgeligt at investere end masse på drivhus og renovering, hvis der fandtes et bedre sted. I det mindste er kortere vinterophold tilladt her, og det kan jeg så kombinere med juleferie hos familie og placere evt. udlandsrejser om vinteren. Efter at have fået smag for renovering, har jeg bare fået lyst til at bygge noget fra bunden.

@bobenotot:

En mulig løsning på dagrenovationen kunne også være at aftale med en god nabo, at man lige smider en 100 kr. ind af brevsprækken pr bærepose. Jeg plejer at have en bærepose fyldt på 2 måneder, og indtil videre har jeg fået en nabo til at tage det med i bytte for en bunke brænde.

@uldal:

Har fundet Vesters blog, men kan ikke lige se noget om det minihus, du beskriver. Hvad er fordelen ved at gøre det til en vogn? Der er jo stadig restriktioner på både camping og parkering på egen jord. Bliver tørkloset grøntstemplet fordi komposteringen foregår indendørs før det graves ned i haven? Eller hvordan?
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis