2,5mm2 kabel.

Hej
Står og skal hjælpe svigerfar med at trække et kabel til et udendørs stik.
Vi har tænkt os at trække kablet, lave hul i væggen og samle stikket selv og så få en elektriker til at montere kablet i el-tavlen.
Min svigerfar har overraskende nok 100m 5g2,5 kabel til at ligge samt en 13A gruppe. Jeg ved man normalt køre 1,5mm2 sammen med 13A grupper men der er vel ikke noget i vejen for at bruge en større kvadrat? Jeg kan ihvertfald kun finde information om hvad man minimum skal bruge.

Mvh Mach
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det må du gerne bruge, bare der er en gul/grøn farvet leder med.
Dog kan det måske give problemet, at få det monteret i tavlen, det er jo noget tykkere i kobberet, så skal det monteres sammen med andre kabler kan det måske knibe.

Vi prøver igen, i morgen --

Hvis du men et nyt stik mener en ny 230V stikkontakt, så må jeg anbefale at købe en rulle 3x1,5 mm2 PVIKJ. Det andet udstråler i allerhøjeste grad dårligt GDS håndværk. Hvis I bruger det 5 leder kabel, så husk at der skal muffer på de ikke brugte ledere i både stikkontakt og tavle. Der kan også alt afhængig af gruppeafbryderen blive problemer med tilspænding af forskellige kvadrater.

Kan man ud af dit indlæg læse, at der også skal oprettes en ny gruppe?


fase
Der bliver lidt ekstra monterings arbejde med de ledninger der ikke bliver brugt. Ja vi har en 13A til at ligge der skal monteres i EL-tavlen. Grund til jeg også ville gøre det er udover at det er kabel vi har til at ligge dvs det er "gratis" en anden ting er vi man skulle få brug får mere power så kan man nøjes med at skifte gruppen. en slags fremtid sikring.
Hvorfor så ikke montere en 3 faset CEE stikkontakt med et samme og lave et udtag til 230V ved siden af. Nu ved jeg af gode grunde ikke, om stikket skal sidde midt på den hvidskurede facade. Det ville nok ikke gøre sig så godt, men den ville i hvert fald ikke være svær at finde :-) :-)

fase
Skrevet af Machine på 13-01-2016 14:00
Når er det fordi der simpelhen ikke findes de "normale" udendørs stik der er godkendt til 16A? Indendørs er det jo ikke noget problem at finde.

 

LKs Opus serie er godkendt til 16A, så der muligheder nok. Set hos www.greenline.dk 


fase
Hvis det er et meget langt kabeltræk så ville man måske bruge 2.5¤ for at undgå et for stort spændingsfald , jeg ville tage en en tur ud til Harald Nyborg og købe en 3 X 1.5 50m rulle til 170 kr. så er det lavet rigtigt.............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis