Råd søges vedr. Gulvvarme i 60´er hus!

Hej alle.

 

Jeg er ved at blive RIGTIG forvirret over dette projekt.

Kort og kontant:

Jeg har købt et hus fra 1966. Jeg ønsker gulvvarme i 87m2 af huset. Det skal være med varmefordelingsplader. Jeg ønsker ikke at grave ud. Problemet er, at der kun er plads til 50-100mm isolering i gulvet. Der er intet isolering under betondækket, og gulvet er på strøer. I forvejen er der 30-50mm isolering under det eksisterende gulv. Jeg har fået fortalt af en bekendt som er bygningsingeniør, at jeg max må isolere med 50mm i gulvet, da jeg ellers risikerer fugt under gulvet hvis jeg bruger mere. Dette skulle være pga. at der skal være ligemeget isolering over betonen, som under.

Jeg fik også en beregning på mer udgiften, ved at have gulvvarme, frem for radiatorer som nu. Det koster 1000kr ekstra om året, fortæller ingeniøren. Der er i forvejen en lav udgift til varme i huset (8000kr om året). Ingeniøren og flere andre anbefaler denne løsning, hvis udgiften ikke er større.

Jeg har så snakket med en tømrer, som fortæller at gulvet ikke ville kunne blive varmet ordentligt op med gulvvarme, pga. for lidt isolering, og det meste varme vil gå ud i jorden. Dog siger vedkommende, at jeg sagtens kan bruge 100mm isolering, hvis jeg lægger dampspærren direkte oven på betonen. Så blev jeg helt forvirret!

Jeg vil gerne have gulvvarme hvis det giver mening. Det kunne være dejligt at komme af med radiatorerne, og komforten er stor og det er dejligt med varme gulve. Men hvis det giver mig store problemer, med fugt eller kolde gulve..så vil jeg skrotte ideen.

Havde tænkt at bruge 20mm pex slange, men fandt så ud af at man ikke kunne få spånplade med spor i, til 20mm pex. Kun 16mm pex. Så er 16mm pex-slange for lidt til 87m2 gulvvarme?

Jeg er temmelig forvirret over at få så forskellige udmeldinger. Så jeg kunne godt tænke mig at høre hvad jer, derude har af erfaringer, og hvad i ville gøre i mit sted.

 

På forhånd mange tak for hjælpen

Hilsen

Den forvirrede hus-ejer :-)

Hej alle.   Jeg er ved at blive RIGTIG... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af njord på 12-01-2016 19:48

Der er sikkert også andre fabrikater der kan det samme.
Men i min verden ser det jo ganske fornuftigt ud.. dels sparer man jo omkostningen til beton, dels skal man ikke varme den betonklods unødigt op.
Men jeg har ingen erfaringer med systemet.

MVH Njord

Jamen det har jeg da.. Til dels

 

Vi brugte Sundolit MX250 fordi vi skulle op på 800 mm isolering så det krævede en hvis tryk styrke.

 

Utrolig nemt at arbejde med, INGEN tørretid overhovedet (beton skal hærde i 28 dage siger nogen) så der var ikke noget bygge stop i projektet. Kan helt klar anbefale løsningen hvis tid er en vigtig faktor. Plus det er sjovere at slæbe gulvspånplader ind af døren end trillbører med beton

 

 

 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Skrevet af Danielorum på 13-01-2016 09:12
Tak for alle jeres gode svar. At fjerne beton og efterfølgende støbe, kræver tid og penge, som jeg p.t ikke har til projektet...

boso skrev at det var gak, at lægge mere end 50-75mm isolering. Jeg forstår bare ikke hvorfor. Jeg har tænkt mig at lægge en fugtspærrer på en ellers tør betonoverflade. Dernæst isolere med 90-100mm med papirulds granulat, fjerne kuldebroer, kantisolere osv. derefter strøer, undergulv og dampspærrer lige under parketgulvet. Kan i ikke fortælle mig hvor den fugt i gulvkonstruktionen skulle komme fra? Jeg ville ønske at dette scenarie kunne lade sig gøre.. med eller uden gulvvarme... På forhånd tak!

Gammelhus har svaret så fint på det, og når andre inginører og Rockwool skriver det kan det jo være noget om snakken. Hvis tid og penge er en mangel varer så vent med projektet og tag endnu en vinter på den hårde måde og så gør det rigtigt i stedet for.

 

Jeg har nemlig hørt mange steder at på et eksisterende beton gulv må der ikke ligges mere end 50 mm på.

 

Du skriver det er tørt nu, men det kan jo lige så godt være fordi at fugten kan slippe væk når der nu ikke er isoleret mere end der er. Hvis du så ændre på den balance hvad sker der så?

 

 

 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Gammelhus> du skal have opdateret din viden🤓 I sådanne en gulv konstruktion bruger man ikke dampspærre med derimod en fugtspærre. Fugtspærren funktion er at hindre opstigende fugt. 😜😀 du er derfor helt galt på den med hensyn til placering af denne. Den SKAL ligge ned mod betonen og man kan i en strøkonstruktion med fordel bruge en elefantfolie.

Mht lav-det-selv arbejde og fremgangsmåde så er det absolut ikke lettere at lave en gulvkonstruktion uden beton. En betonplade kan støbes på en enkelt dag - det største problem er selvfølgelig tørretid. Afhærdningsperioden er 28 dag men tørretiden kan være reelt meget længere

Skrevet af GammelHus på 14-01-2016 09:36

Skrevet af boso på 14-01-2016 07:28
Gammelhus> du skal have opdateret din viden🤓 I sådanne en gulv konstruktion bruger man ikke dampspærre med derimod en fugtspærre. Fugtspærren funktion er at hindre opstigende fugt. 😜😀 du er derfor helt galt på den med hensyn til placering af denne. Den SKAL ligge ned mod betonen og man kan i en strøkonstruktion med fordel bruge en elefantfolie.
 

Jeg arbejder på at komme til den rigtigste forståelse. Jeg kan let tage fejl, men vil gerne opdage det FØR jeg laver en konstruktion end efter.

Som jeg forstår det, så burde en god beton være vandtæt, så også af den grund burde den fugtspærre være overflødig. Men der kan selvfølgelig konne revner i beton. http://www.aalborgportland.dk/default.aspx?m=4&i=244&pi=33&pr=0

Har du et link der omtaler placeringen af den fugtspærre du omtaler?

Senere: Ja, der står jo noget http://www.rockwool.dk/r%C3%A5dgivning/den+lille+lune/nybyggeri+-+konstruktioner+og+u-v%C3%A6rdier/terr%C3%A6nd%C3%A6k

Men her er hovedparten af isoleringen jo under betonen, og så er betonoverfladen jo ikke kold. Det er er lige kompliceret. Desværre er det ikke forklaret hvordan konstruktionen virker.

 

 

æhhhh, vi rykkede 70 kvm dobbeltgulv op (2 stærke unge med lufthammer og container kr. 10.000) murer lagde sand, radondug, 300 mm sundolit, rionet, slanger lagde vvs'er og monterede tilslutning, 110 mm beton + klinker.
Husets skillevægge stod på nederste betonlag og de unge havde ingen problemer med at hugge "udenom".
Samlet pris 65.000 incl optagning af gl. gulv. Det tog tre dage + tørretid. Komforten er fantastisk og indeklimaet i hele huset er i top. M E N hvis du har store lokaler, så hav bare én radiator, når udekulden bliver ekstrem. PS: Huse´t er fra 76

 

Annonce
gammelhus: beton kan sagtens optage fugt. Fugtspærren bruges for at byggefugt og grundfugt ikke trænger længere op i konstruktionen. Den er særdeles vigtig i ældre hus hvor det kapilar brydende lag mange steder ikke er tilstrækkelig - og derved har man opstigende fugt.

Hvis der trænger grundfugt op vil denne kondensere når den møder varmen der afgives fra beboelsen. Dette er ikke sundt for nogen gulvkonstruktion og kan forårsage store skader - såvel svamp, råd og skimmel (worst case scenario..)

I nyere hus hvor der ligger f.eks. 300 mm styrolit er fugtspærrens opgave blot at hindre byggefugt i at trænge længere op. Skifter man f.eks. gulvet et par år senere er den nok ikke nødvendig.

ET betongulv kan tage flere måneder om at tørre op - de 28 dage er kun hærdningstiden

Jeg står i samme situation som vedkommende her, dog kun 2 x 15 kvm (køkken + Bryggers), og jeg har også overvejet gulvvarme setup med lav byggehøjde. Min gulvopbygning hedder Beton - strøger 3x3" - 50mm isolering - trægulv.

Mine tanker har været mod Uponor Tecto system, har folk erfaringer med dette? vi vil have klinker i køkken og bryggers.

Huset har muret indervægge og ud fra den 40'rige tegning så er der fundament under indervægge, men lavere end ydre væggene. Dette gør det, efter hvad jeg har hørt og læst lidt mere besværligt at skulle lave gulvvarme på den traditionelle måde, da fundamentet ved indervæggene skal understøbes?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis