Hvilken Shellac/Shellak/Shellack?

Goddag forum. Jeg har 6 massive og ubehandlede (rå) fyretræsdøre jeg skal have malet højglans hvide. Dørene er ikke nye. Den ene er godt 80 år de fem andre er godt 15-20 år gamle.

Jeg vil i videst mulig udstrækning komplet undgå nogen som helst former for gennemslag.

Jeg har malet den 80 år gamle dør. Den fik vandbaseret knastforsejler, 2 gange alm. hvid grunder og 1 gang glans 90 lak, altsammen fra Flugger. Der træder en gullig farve frem hvor der ikke er brugt knastforsejler. Jeg har så også malet en af de nyere døre, hvor jeg har givet den 3 gange grunder og 2 gange glans 90 lak. Den står pænt uden gennemslag indtil videre.

Jeg vil dog sikre mig at jeg ikke skal til at male alle dørene om inden for 6 mdr. Så den tredje dør jeg er gået igang med har fået med Shellak. Jeg fik sådan noget terpentinsk ufiltreret Sellak/Knastlak hos Flugger (det er ikke en de selv laver). Den ene side af døren har fået 2 gange over hele fladen (ikke kun knasterne). Jeg synes døren bliver meget mørk. Jeg har så købt en Shellak Hvidbleget Politur 3520 i Bauhaus, der er billigere, og det var den de havde. Den anden side af døren har fået denne.

Men hvad er forskellen egentligt? Er Shellak Politur ikke egnet til at spærre for gennemslag på samme måde som den mørke ufiltreret Shellak?

Planen er at give siderne 2-3 gange Shellak, 2-3 gange spærre grunde fra Flugger (ikke den alm.) / eller 1 gang spærregrunder og 2 gange alm, samt to gange glans 90 lak.

Nogen inputs til proceduren og specielt typen af Shellak?

På forhånd tak.

Martin

 

 

 

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Her mine egne erfaringer, jeg er sikker på at du vil få flere meninger her.

For det første anvender jeg aldrig vandbaseret grunder/maling/lak til træværk, men næsten udelukkende olie/terpentin-baserede produkter. I enkelte tilfælde er jeg endda gået tilbage til cellulosemaling (svært at købe og arbejde med, men i mange tilfælde det allerbedste resusltat).

Nu må jeg gå tilbage til min far (snedker). Det jeg husker fra Shellak var, at det var små brunlige flager som blev opløst i sprit. Opløsningen blev duppet på knasterne, da det er her gammel harpiks kan slå igennem.

Derefter finslibning, grundering, finslibning og lakering.

Det burde række.

Jeg har på fornemmelsen at mange af dine vanskeligheder netop ligger i de fine "miljøvenlige" vandprodukter.

De gammeldags stinker mere, men damper meget hurtigere af, de vandbaserede lugter et år.

Om du kan finde de rigtige produkter i dag ved jeg ikke, men nu har du min viden.

MvH,

Bent.
Udover det gode svar du allerede har fået, har jeg god erfaring med at lade grunderen tørre en del længere end anbefalet, og gerne en mellemslibning og et ekstra lag grunder.

Jeg synes det giver mindre problemer med gennemslag, og toplak der tørre for langsomt op.


Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Shellacpolitur er en tynd opløsning til at polere med/give glans, så den er ikke anvendelig som knasteforsegler. Du skal bruge rigtig shellac/knastelak. Giv knasterne et par gange, med min et døgns tørretid imellem. Derefter en god spærregrunder til hele emnet og så dækmalingen.

Lars, nu er det mange år siden jeg har arbejdet med shellak. Købes det stadig som brune flager der skal opløses i sprit, eller får man nu om dage færdigblandet _rigtig_ shellak?

MvH,

Bent.

Bent, du kan købe det i flager eller stænger og lave din lak selv. Men kan også købes i færdig form, se her.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Jeg har poleret vores spisebord op med fransk politur, som er shellak påført med en klud, i rigtigt mange lag (30-50 stykker).

Du opnår en overflade som bliver helt spejlblank ala det man ser på et flygel, men træet bliver mørkere og dybere i gløden. 

Knastlak skal kun påføres knasterne, og gerne 2-3 gange, igen i tynde lag. 

Det med kun at bruge olie grundmaling, mener jeg nu nok at man godt kan klare sig uden. Brug en god grunder, og igen flere tynde lag, med mellemslibning, inden topmalingen (som selvfølgelig skal spille sammen med grunderen) lægges på i igen 2-3 lag med mellemslibning. 

Her et par billder af et radiatorskjuler projekt...

Her er de blevet passet til, og har fået knastlak.

Her er de så færdige, efter opskriften jeg beskrev ovenfor..
PS: Konen ønskede ikke at komme med på billedet  

  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af Lars ON på 12-01-2016 06:36

Bent, du kan købe det i flager eller stænger og lave din lak selv. Men kan også købes i færdig form, se her.

 

Jeg stod faktisk også og ville købe den du linker til, men der stod på flasken at penslen skulle rengøres i vand hvilket vel betyder det ikke er "rigtig" Shellak? Efter brug af Shellak Polituren skal pensles rengøres med sprit.

 

Det er aldrig snyd at kigge på et produkts produktblad.

Herunder udklip fra Borup Knastelak (Shellac), som jeg linkede til højere oppe. 

 

Skrevet af Lars ON på 12-01-2016 15:52

Det er aldrig snyd at kigge på et produkts produktblad.

Herunder udklip fra Borup Knastelak (Shellac), som jeg linkede til højere oppe. 

 

 

Ja ok. Det må være mig der roder rundt i det så. Jo også derfor jeg startede tråden

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også