Sikkerhedsventil

Hej alle,

Når mit naturgas kører kommer der en del vand ud af overløbet. Da jeg flyttede ind i huset for 5 år siden kunne jeg tømme en vaskebalje med vand hver måned. Nu tømmer jeg en murespand hver uge. Som i kan se på billedet er det tid til at tømme igen. Skal der en ny sikkerhedsventil på? Går ud fra at den blå på billedet er en sikkerhedsventil?

Mvh

Jesper
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen bud?
det skyldes muligvis at din ekspansionsbeholder er deffekt? eller at din varmtvandsbolder svinger meget i temperatur. ( f.es. hvis du bruger natsænkning og samtidig har sat en høj dag temp)

forestil dig at din vvb hver morgen er 25 grader (kold). - tanken er helt fyldt og har normalt tryk. hvis fyret så starter og varmer vandet op til 70 grader, så udvider vandet sig - denne udvidelse sendes ud af din sikkerheds ventil hvis ikke den kan absorberes andre steder (ekspansionsbeholder)
dette sker så hver dag.

normalt skal den slags varriationer i tykket tages af en ekspansionsbeholder - måske er den deffekt eller skal efterses ( nogle ekspansions beholdere kan mig bekendt pumpes op igen med et fortryk)
Der er ved at snige sig en misforståelse ind her. Ekspansions beholder og varmtvandsbeholder har stort set ikke noget med hinanden at gøre.
Eksp.b. Skal regulere det tryk der i hele radiator anlægget. Den kan være defekt men det er ikke det der er tilfældet her. På den del af anlæget sidder der også en sikkerhedsventil, men den skal helst ikke give vand, så mister du vand i den kreds. Radiator vandet har ikke kontakt med det varme vand i vvb. Det er rent brugsvand man har der. Jeg kan se at din sikkerhedsventil sidder sammen med nogle galvaniserede rør, deraf slutter jeg at det er den der tager overtryk fra vvb.
Hvorfor kommer der vand? Din beholder er varmet op til 60 grader, og en af jer tager et bad. Derved bruger i det vand der er i beholderen, ved at det presses ud af noget nyt koldt vand. ca. 12-14 grader. Lige imedens i tager af vandet sker der ikke noget, men på et tidspunkt lukkes der, og vvb er fuld af "kold" vand. Det udvider sig ved opvarmning, og det skal så ud et sted, nemlig igennem sikkerhedsventil.
Men hvorfor det giver mere nu end tidligere er ikke nemt at sige. Det kan være sikkkerhedsventil der lækker lidt unødvendigt, men det kan også være at der tages varmt vand flere gange, måske er jeres familie ændret så der er et ændret mønster.
Oftest er denne sikkerhedsventil ført til afløb, så man ikke opdager hvor meget det giver.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
øhh, beklager hvis det gik lidt hurtigt - har selv solvarme og her sider 'radiator kredsen' også tilsluttet vvb spiralen/kappen....
helt korrekt ingen ekspansionsbeholder på kredsen til brugsvandet . men en sikkerhedsventil begge steder.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis