Kreme kædesliber, erfaring?

Nogen der har erfaring med Dremel kædesavsslibeforsats (1453): http://www.dremeleurope.com/dk/da/k...227-ocs-p/

Risikerer man at få lavet forkerte vinkler på ledene/ødelægge kæden? 

Eller bliver den for varm så hærdningen på kæden ødelæges? 

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Viggo_L på 10-01-2016 22:23

Nogen der har erfaring med Dremel kædesavsslibeforsats (1453): http://www.dremeleurope.com/dk/da/k...227-ocs-p/

Risikerer man at få lavet forkerte vinkler på ledene/ødelægge kæden? 

Eller bliver den for varm så hærdningen på kæden ødelæges? 

 

Kender ikke omtalte produkt, men er næsten 100% sikker på du ødelægger hærdningen på kæden. Samtidig kan du ved hjælp af en håndfil formodentelig skærpe/slibe adskillige kæder, mod kun en i Dremlen, i samme tidsrum.

Her er et link til en god model, som enhver med 10 tommelfingre kan betjene hvis man kan læse en betjeningsvejledning: http://www.stihl.dk/STIHL-et-komplet-sortiment/Motorsave/Sk%C3%A6reudstyr-og-tilbeh%C3%B8r/Fileudstyr-til-savk%C3%A6der-og-sv%C3%A6rd/22346-1646/Fileholder-2-i-1.aspx   

Du skal huske og vælge modellen der passer til den kæde du har siddende på din sav.

God fileri. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Mange tak for linket. Jeg har før brugt rundfil og "gummirulledimsen" og synes kæden vipper for meget ved slibning. Den du linker til ser meget praktisk ud, kæden kan vel stadig vippe (måske kæden så har været for løs).

Så det er nok et spm at finde det bedste manuelle apparat. Hvis man ikke ser på prisen, hvad er så det bedste (til hobbybrug)?
Stihl laver også FF1, FG3 og FG4 til at styre filen.

(PS: Title på indlægget skulle selvf ikke være "Kreme...", "Dremel ...")


Jeg har sådan en Stihl "file dims" på arbejde, den er rigtig nem at bruge, den filer rytterne samtidig.

(husk nye file, når du køber ny kæde)
 

 


Vi prøver igen, i morgen --
Skrevet af Viggo_L på 11-01-2016 19:44
Mange tak for linket. Jeg har før brugt rundfil og "gummirulledimsen" og synes kæden vipper for meget ved slibning. Den du linker til ser meget praktisk ud, kæden kan vel stadig vippe (måske kæden så har været for løs).

Så det er nok et spm at finde det bedste manuelle apparat. Hvis man ikke ser på prisen, hvad er så det bedste (til hobbybrug)?
Stihl laver også FF1, FG3 og FG4 til at styre filen.

(PS: Title på indlægget skulle selvf ikke være "Kreme...", "Dremel ..."

 

Kender godt gummirulle-dimsen som jeg brugte engang for 20 år siden. Dengang syntes jeg ikke rigtigt man kunne få en der passede ordentelig på en 3/8" kæde. De er vist blevet bedre siden.

Ellers har jeg i mange år brugt denne model: http://www.stihl.dk/STIHL-et-komplet-sortiment/Motorsave/Sk%C3%A6reudstyr-og-tilbeh%C3%B8r/Fileudstyr-til-savk%C3%A6der-og-sv%C3%A6rd/212885-1646/Fileholder-med-rundfil-(til-savk%C3%A6der).aspx

Hvad der er bedst kommer vel an på evner og tempramang. Den første viste ved jeg falder i rigtig mange, knap så rutineredes smag, samtidig med den ikke er prissat helt urimligt. 

Du kan ikke helt undgå at kæden vil kæntre lidt. Er det meget, skyldes det dog at rillen i sværet er slidt vel meget. Har med held klemt rillen på et gammelt svær sammen og efterfølgende rettet toppen af "rillen" op på en båndsliber samtidig med jeg fjerner de skarpe kanter. Det forlænger sværets levetid.

En anden grund til kæden kæntre er at folk bruger alt for mange kræfter til og presse filen ind mod tanden. Gøres det med en let hånd sker det normalt ikke og samtidig holder filen meget meget længere.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis