Radiatore på max og lav fremløbstemp

Hej

Jeg har netop overtaget mit nye hus som er med gasvarme, herunde kun 1 år gammelt fyr.

Jeg har leget lidt med fremløbstemperaturen og radiatorene. Pt står alle termostater på 9 (max) og fyret har en fremløbstemperatur på bare 32 grader. Hus ligger stabilt på 20grader både dag og nat.

 

Jeg er i tvivl om det er fornuftigt at have termostaterne på den måde og så styre det hele via fremløbstemperaturen. - Alle indlæg jeg finder rundt om på nettet snakker generelt om højere fremløbstemp.

 

På forhånd tak for hjælpen

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du gulvvarme og i givet fald om der er trægulv ??

 Med venlig hilsen

 Anker

 

Der er fin økonomi i og have en lavfremløbs temperatur

Men i min øjne er det ret upraktisk at fjerne termostatens funktion i de enkelte rum, termostaterne er jo installeret for at tage højde for varme belastningen i de enkelte rum.
Du vil helt sikkert op leve stigende rum temperatur når temperaturen udenfor går op, og du kan så enten sætte fremløbet længere ned i temp, eller bruge termostaterne som de er tiltænkt 😊

Venlig Hilsen
Rønbo
Hm, nu tænker jeg lige højt.. Men jeg bør vel egentlig kunne skrue ned for termostaterne indtil det niveau hvor temp. falder i lokalet.

På den måde har jeg fået indstillet mine termostater til den temp jeg ønsker, samtidig med at have fundet lavest muligt fremløbstemp?

Afhængig af kong vinter skal jeg så kun justere fremløbstemp (kun justere ét sted) hvis rumtemp falder og når vi når langt nok sætte fyret i sommerfunktion.
I princippet så ja sagtens kan du sagtens gøre, men gider du gå og skrue temperaturen op og ned hele tiden?

Gammeldags termostater er desuden P regulator og vil stort set aldrig ramme "korrekt" temperatur pga begrænsningen i dens konstruktion.

Hvis jeg var dig ville jeg holde et fremløb hvor jeg ikke skulle koncentrere mig om at skulle justere hele tiden.
Penge mæssigt er det nu heller ikke meget du bruger ekstra ved at have 35 grader fremløb i stedet for 30

Venlig Hilsen
Rønbo
Annonce
Hvis nu...
Du havde en varmepumpe i stedet for dit gasfyr, lavede du det helt rigtige med dine radiatorer.
Hvis du kan styre din temperatur i dine radiatorer så forskellen på fremløb og retur er ca. 8 grader ville det være det ideelle.
Har du en udetemperaturføler til at regulere temperaturen på gasfyret er det jo det ideelle.
har du mange start/stop kan du jo så indsætte en bufferbeholder så gasfyret kører i længere tider ad gangen.
-Om det så er lovligt i Danmark ved jeg faktisk ikke...

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....

Dobbelt post...

 


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Der er udeføler på fyret og mulighed for automatik, manualen og jeg er bare ikke helt enige i hvordan tingene skal forståes, så indtil videre kører jeg videre som tidligere ejer (Konstant fast temp)

Hvis ikke jeg lære at forstå fyret inden dag, så er der service ("gratis" da det er så nyt) hen på efteråret, så kan jeg lære automatikken der inden næste fyringsperiode.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis