Male med spraydåse

Hej..

Jeg har købt mig en ATV, som trænger til en kærlig hånd, det kan jeg fint klare, men min problem går på, at jeg syntes ikke at jeg er rigtig god til at få min maling til at holde når jeg maler noget,,, selvom jeg har gjort emnerne rene og malet med grunder, maling og så en lak ovenpå, så er det som om, at hvis det får nogle slag, så springer malingen af, og hvis der eks, skal skrues en mørik på et sted, så det maling der er under møtriken, bliver lige drejer af, og tager små stykker med, omkring møtriken, og det vil jo uden tvivl ruste senere.. meget af det gamle maling har jeg fjernet med nitro mors, og stålbørste og slebet, og derefter vasket det med vand, for at fjerne rester af kemien fra nitro mors, så har jeg tørret mange af tingene i en gammel ovn, bare på 50 grader, ladet det køle lidt, og derefter malet,

Jeg har malet med acrylbaseret grunder maling og lak fra presto (motip)

Hvad gør jeg galt? hvad kan jeg gøre bedre? jeg vil nemlig gerne have malet stellet også, og det er jo et stort arbejde at demonterer alt for at få det malet...

Mvh Brian

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1 komponent acryllak er ikke det stærkeste og slet ikke i nærheden af rigtig 2 komponent . Du gør det ellers rigtigt med en opvarmning til 50 grader inden lakering.
Hmm jeg har haft held med at male et stel sort med hammerite i stedet for spray. Ellers skal du over i en 2 komponent klarlak du sprayer med efter den sorte farve. Købes med fordel på ludwiglacke.de

 Mvh Henrik

Tak for svaret... skal jeg forstå det således, at du mener at det er en god ide, at emnet (jern) er varmt (50gr) når jeg maler det ? jeg har læst et sted, at man skulle passe på med at tørre maling for hurtigt, da det ikke hærder rigtigt så... men der jo selvfølgelig stor forskel på 50 gr og 100gr. for ved 50gr. tørrer malingen næsten med det samme den lander, og det er nemmere at ramme et pænt resultat, det det jo så også er nemmere at ligge et tykkere lag på uden løbere...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Du skal huske og have en spændeskive under mødtrikken, ellers fjerner du lakken når du spænder.

Ellers vil jeg anbefale dig og bruge en 2 komponent epoxygrunder nederst, det kan holde. Den fås dog ikke på spraydåse og er ikke helt nem og påføre med sprøjte grundet kravet til de personlige værnemidler samt det større rengøringsarbelde af sprøjten. Men man kan også male pænt med en god pensel, lidt øvelse og tålmodighed. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/23042' class='af-profile-link'>EL-Trikker</a> på 11-01-2016 16:46
Tak for svaret... skal jeg forstå det således, at du mener at det er en god ide, at emnet (jern) er varmt (50gr) når jeg maler det ? jeg har læst et sted, at man skulle passe på med at tørre maling for hurtigt, da det ikke hærder rigtigt så... men der jo selvfølgelig stor forskel på 50 gr og 100gr. for ved 50gr. tørrer malingen næsten med det samme den lander, og det er nemmere at ramme et pænt resultat, det det jo så også er nemmere at ligge et tykkere lag på uden løbere...


Ja det er fuldstændig rigtigt forstået, de ting jeg selv maler kommer altid en tur foran varmekanonen i god afstand, er det mindre bruger jeg min varmepistol og varmer det op til håndlunt inden jeg sprayer.. Sprayen stiller jeg også til lidt opvarmning så den er håndlun..... evt en halv time på radiatoren i stuen..... det gør underværker. Men kun håndlunt, ikke brandvarmt ... Og som Niller nævner, har du en skive under sker der nu ikke noget, har jeg altid selv.... ved ike hvorfor jeg ikke lige selv tænkte på og nævne det

Og nu ikke være tøset, der sker ikke en pind med sprayen fordi den blir lunet lidt

 Mvh Henrik

Acryllak holder ikke til noget, det duer kun dekorativt.

Men ellers er det rigtigt hvad du gør. Det er bare hulens meget arbejde.

Jeg ville få stellet CO2- eller glasblæst hos en prof. Så dyrt er det heller ikke.

Men lakarbejde koster desværre. Og hvis det skal holde kommer du ikke uden om 2-komponent.
Har du undersøgt pulverbelægning? Jeg har ikke prøvet det selv, men det kunne være en mulighed.

Held og lykke,

Bent.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har faktisk overvejer at få stellet pulver lakeret, vi har et firma i byen, som gør sådan noget, og de kan også sandblæse, så jeg tænker at det nok vil være en god ide at få det gjort, så kan jeg altid selv male de mindre ting, som er nem at tage af og shine op senere, det er bare et stort arbejde med selve stellet, så det gør ikke noget at det koster lidt, nu putter jeg i forvejen en del penge i dyret.. jeg har fået pulver lakeret alufælge ved samme firma, og de har holdt i mange år, og stod stadig pæne da de blev skrottet...
Jamen så er det da bare at drøne ned og tale med dem. De ved helt sikkert hvad der holder bedst og ser bedst ud.

MvH,

Bent.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også