Bore hul i flise til brusearmatur

Hej,

Findes der en billig og nem måde at bore 2 huller på ca. ø60mm i en flise på et badeværelse?

Flisen er endnu ikke sat op.

Er eneste mulighed et dyrt diamantbor?

Mvh Dennis


 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan bruge et almindeligt murbor, og bore en serie huller ved siden af hinanden, og så knække kanten ren med en flisetang.
Bor forsigtigt og lad boret arbejde, begynder du at presse, opstår der spændinger og flisen kan knække.

Men du får jo ikke et "rent" hul som hvis du borer af en gang.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Et lille tip vedr. at bore i klinker/badeværelse fliser.
Diamanthulsav !!!
At bore med et almindeligt murbor er lidt af en sats. ... men kan lade sig gøre.
Det alt efter hvor hård og tyk glasuren er på selve flisen. Der stor forskel på kvaliteten på badeværelse fliser.

Flisen kan revne i den forkerte retning. ... det er mega ærligt når man har betale dyre domme for en flise.
iser hvis man arbejder i flise størrelse 900 x 300 mm eller 1200 x 400 mm.
Det næste er at huldet bliver forstort og marchten fra Bruse blandings armaturet ikke dækker hullet.
Man kan få flere størrelser af marcheter i diameter.

Tag og invister i en Diamanthussav .... så kan du altid sælge den i DBA eller Gul & Gratis.
Hos Bauhause er deres kvalitet udemærket til Privat/erhvers brug. Vi bruger prof. Diamanthulbor.
http://www.bauhaus.dk/catalogsearch/result/?q=DIAMANTHULSAV

Husk - at bruge vand til. det giver det pæneste resultater.
Husk at måle fra to sider til hulet centrum ... Husk din fugeafstand :-)

Skal du bore enkelte huller til enten U-Skinner til Glasrumdeler eller ting som skal op og hænge man man købe små diamatbor ned til 5 mm.
http://www.bauhaus.dk/catalogsearch/result/?q=diama+bor

HUSK - når du skal montere dit brusesametur og macheliter at du for fuget mellem flisen og PEX-dåser

Mvh Photo

Byggeprocesrådgiver virksomhed. Udd.:Tømmer - Bygningstekniker, Bygningssagkyndig og (energirenovering og energivejleder) Fritid: EL-, & VVS-, alternativ energistyring, Reklamefotograf GVU, IT-Gadgets, Drone-Certifikat.
Hej.
Jeg plejer at bruge vinkelsliberen og en papegøje fliserang. Først måler jeg ud og tegner den runde cirkel derefter skære jeg fra kant til kant igennem midten af cirkel og ud til stregen flere gange. Så skulle der gerne være et hul i midten som kan gøres lidt slås med tangen, så tangen kan komme ind og så klipper jeg bare ud til stregen.
Nu har jeg også gjort det mange gange, så jeg gøre det hurtigere end en diamant skære. Men det kommer jo også an på hvad type flise man har.
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Jeg kan anbefale måden som Martin også skriver, en vinkelsliber med diamantklinge. Det jeg til gengæld har gjort anderledes er at skære flere gange igennem hullet med klingen og helt ud til linjen, hvis man forestiller sig et hul med en masse skærelinjer i. Minder lidt om en lagkage, hvor man så bare skal knække stykkerne ud

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Ja, jeg ved godt at dette er en ældre tråd, men det er bl.a. den man ryger ind, når man søger på huller i fliser.
Jeg havde problematikken med at skulle lave huller til rørerne til et blandingsbatteri og købte for 198 kr et hulborsæt i HN.
http://www.harald-nyborg.dk/p3328/hulborsaet-haardmetal-4-dele

Det løste opgaven på få minutter. Om det kan holde til mere intensivt brug, er måske tvivlsomt, men hvor mange gange kommer en amatør ud for at skulle lave sådanne huller?

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Annonce

Netop det hulbor-sæt jeg har lige slidt op på nul komma fem  

Jeg har heller ikke meget erfaring med at lave huller skal det siges, men jeg kørte med lave omdrejninger og ikke meget pres. De der "diamanter" der sidder i kanten, som vist er hårdt metal, blev revet af og dem som var tilbage blev mast flade selv om jeg passede på ikke at presse hårdt.

Den med vinkelsliberen og en diamantskive dur ikke til mindre huller, så hvad har dem med det råd gjort i tilfælde af små huller til eksempelvis brusehoved?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg har med held boret et hul i midten med almindelig 8-10 mm murbor. Med diamant skiven har jeg slebet flisen tynd bagfra. Ved at kigge i hullet kan jeg holde øje med tykkelsen. Nu kan man bide små skæl af med papegøje bidetang. Eller slå små skæl af med lille mejsel eller fladskruetrækker.

Det er bagefter vigtig at hele det tynd slebne område har lim under sig.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja det var også en ide. Det er bare ikke meget man kan slibe af med en skæreskive hvis hullet kun skal være Ø53mm Eller mindre for den sags skyld. Jeg har købt sådan et hulbor med diamanter fra bauhaus og så laver jeg en "skabelon" i et stykke træ at bore efter, da der ikke er centerbor i. Så det bliver imorgen eller mandag.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det er naturligvis det rette værktøj. Når jeg siger "slibe tyndt" så er det over et tørre areal på bagsiden, netop derfor skal der lidt ekstra lim under der. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Vi bruger kopbor fra Carat og Bosch.  Jo de er da dyre,  men man kan hurtigt bruge flere penge og samtidigt få flere ærgelser i Bauhaus, HN, og Silvan. Det kræver lidt øvelse at måle op og holde boret indenfor hvor det skal være. 


km
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis