Genveks. Kan ikke høre eller mærke sug fra udluftningskanaler.

Vi har et Nilan (VGU 250 så vidt jeg husker) anlæg, som suger luft ud af huset og laver varmt vand ud af varmen i luften.
Når anlægget suger, så kan jeg kun høre og se at luft suges ud igennem vores emhætte, selvom emhætten er slukket.
Jeg har haft øret opee ved de øvrige udluftningskanaler som sidder i lofterne rundt om i huset, men kan ikke høre eller mærke noget sug. Og hvis jeg holder et stykke papir op foran udluftningskanalerne i lofterne, så kan jeg ikke se/mærke at papiret bliver trukket i. Sætter jeg et stykke papir op under den slukkede emhætte, så bliver papiret holdt opppe/fast imod emhætten af suget fra Nilan anlægget.
Bør jeg ikke kunne mærke og høre suget fra udluftningskanalerne i de forskellige rum?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Arbejder med vent hver dag.. med forsigtighed kan du tage et stk toilet papir eller lignende.. men lad det nu ikke blive suget op .. Det er nok noget nær det bedste når man ikke har noget målegrej..eller tænd en smøj og lad røgen komme forbi.. eller en røgpind som vi har ...


... Det sagde hun også igår..
Ikke inde i rørene.. men firmaer som www.dvi.dk i Aalborg gør i det.. Husk filtetskift hver 12 måneder. Og skift i foråret ..det er bedst.

... Det sagde hun også igår..
Du skal ikke kunne høre ventilationsanlæg.
Men den skal flytte noget luft. Har du ikke målegrej (termoanemometer) kan det være svært at måle volumenstrøm. Et stykke papir (toilet- eller silkepapir) foran udsugning skal give en indikation om der er luftstrøm. Det skal kunne holdes fast.

Udsugningskanaler skal renses hver ca. 10 år. Det er møjbeskidt arbejde og jeg ville få fagfolk til det, der har maskiner, der kravler igennem kanalen.
Tak for svarene. @Mjølner: Kender du et godt firma som kan rense kanalerne?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis