Klinker/fliser i huset

Hej lds,

I mit renoverings projekt er jeg nu nået til gulv belægning
Min forskruede hjerne har forelsket sig i en speciel udseende klinke
Se link for eksempel

http://www.bauhaus.dk/traelast/byggematerialer/fliser/gulvflise-quarz-kompo-sort-30x30cm-1-08m.html

Jeg har været forbi min flise pusher, dels for at få tilbud og råd/vejledning
Men til min store skuffelse fra rådede han at få denne type naturstens klinke, da det i følge ham vil være noget nær umulig og holde pæn i køkken allrum, da den suger fedt og det vil lave en plet som ikke kan fjernes

Mit spørgsmål er så, er problemet så stort og kan man ikke grunde/mætte stenen eller på anden måde løse problemet ?
Alle forslag er velkomne

Kent.

Venlig Hilsen
Rønbo
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg lavede et gulv i vores wc med rå natursten (marmor), som efterfølgende har fået et beskyttende lag mickro-dims (kan ikke huske hvad det hedder, men det var flydende og lugtede grimt). Det virker et stykke tid men bliver slidt af der hvor man går meget (foran wc og ved vasken). Nu er der ikke det store spild på gulvet, andet en stænk af vand, men det kan ses  

I et køkken hvor det mere er fedt/olie der kan plette mere serøst, ville jeg være mere nervøs for at gulvet hurtigt bliver grimt. 

Noget andet er at den klinke du linker til er blank og sort, hvilket gør at ALT støv og nullermænd kan ses helt tydeligt på en sådan overflade. 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg ved godt der er MASSSR af ulemper ved en blank flise 😉
Og ja er nok lidt tosset 😁
Men syntes det er flot derfor vil jeg gerne have det 😊

Har såmænd heller ikke noget imod og skulle behandle klinkerne hvert kvartal eller 6. måned, hvis jeg så bare ved at man undgår pletter 😊

Venlig Hilsen
Rønbo

I vores gamle hus lå der klinker fra 70'erne i vores bryggers, som også var "sugende" foruden de var mega grimme  og her brugte vi Probat, til at vaske gulvet med.
Først troede jeg ikke rigtigt på det, men efter et halvt års tid med hyppig gulvvask (da vi havde hund) blev der faktisk dannet en overflade som var rimelig modstandsdygtig overfor vand og ikke alt for farvende pletter. Til at starte med skiftede gulvet farve hvis man dryppede på det, men til sidst lagde vandet sig som perler.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hmm jeg må ind til lidt andre forretninger, ser ud til at ihvertfald poleret granit sagtens kan imprægneres og renses hvis det skulle blive plettet 😊

Venlig Hilsen
Rønbo
En komposit granit som du linker til suger hverken fedt eller vand, da den har en helt lukket overflade.
Vi har den som bordplade i vores køkken i sort og en i hvid.

Det "eneste" du skal være bekymret for, er at støv og snavs er meget synligt på de sorte, men hvis du vil støvsuge hver dag, så er det flot.
Du skal købe dette her:
http://www.ebay.de/itm/Lithofin-MN-Fleckstop-5-Liter-Kanister-Natursteinversiegelung-L45-/350972347472?hash=item51b7950450:g:umMAAOxyhTFSQUU6

Det er ikke lovligt i Danmark, og derfor er du nød til at købe det i Tyskland. Det er skide giftigt og du skal have en ordentlig maske (ikke bare støvmaske) på når du bruger det, samt udluftning i hele hytten de efterfølgende timer. Så send konen på indkøb og ungerne til bedsteforældrene imens. Drik et par kolde hos naboen indtil det er gasset af.
Jeg har selv brugt det på mine naturstien i køkken og bad, og på både mine fuger og fliser tørres fedtet og andre pletter af uden problemer. Du skal kun vedligeholde hvert 5. år, men gør du det hvert 3. er du sikkert. Køb derfor en god stor dunk (5 l.) så har du til et stykke tid.

Og brug så aldrig rengøringsmidler når du vasker naturstensgulv. Bare lunt vand er rigeligt.


Og husk gummihandsker og briller ved anvendelse.

Sjovt nok rimer produktets navn med Rentolin (prøv at Google Rentolin), men har jo ikke noget med det at gøre.

Min pointe er, jeg ville være meget tilbageholde med at bruge noget, der er "skide giftigt" og ikke lovligt i Danmark. Hvad med langtidsvirkningen, og "gasser" det virkelig af på bare nogle timer?

Men er det ikke noget a'la denne, der kan fåes i DK : http://www.boesner.dk/plastisk-udformning/trae-ler-fedtsten/fedtsten-og-tilbehor/beskyttelse-til-polerede-overflader

Eller denne : http://www.flisekompagniet.dk/media/188-DKLithofinPletstopPLUS5.07.pdf

 

det linkede på Ebay kan man godt købe i DK, Lithofin fåes flere steder og det "aktive" stof er Naphtha som er udvundet af råolie -> petroleum, og derefter fin raffineret til Naphtha

det udgasser.... gas ;-) og olie og gas er nok for de fleste skidt at indånde i store mængder, bare stik næsen i diesel tanken og snus ind så har man en ide om det :-D
Hvis Naphtha bruges erhvervs mæssig må man maks udsættes for 500ppm per 8timer
Det er altså ikke ulovligt, bare sundhedsskadeligt som så meget andet og derfor skal man tænke sig om, men ikke falde om i svime.

PS: det er brandfarligt, så ha nu ikke en smøg i kæften når det bruges ;-)

For at lige tage det med de blanke fliser:
den type du linker til er rimelig afvisende for smuds, men du bliver syg træt af at støvsuge/vaske for at holde dem rene.... mit gæt efter 1år med sådan nogle.......... men ja pæne ser de ud når de er lagt

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis