Vådrumssikring af øverste 0,7 meter i badeværelse

Hej alle på Lav-det-selv

Jeg har overtaget en andelsbolig, hvor alle vægge er beklædt med savsmuldstapet. Inklusive de øverste 0.7 meter i badeværelset. De nederste 2 meter er beklædt med fliser.

Badeværelset har en størrelse på 1.4 kvadratmeter og bør altså betragtes som en vådzone fra gulv til loft.

Jeg har planer om at fjerne savsmuldstapeten og sætte filt op, men stadig beholde fliserne.

Mit spørgsmål er så, om jeg er forpligtet til at påføre en vådrumsmembran, fx Alfix 2K tætningsmasse, inden jeg sætter filt op?
Eller om jeg kan nøjes med vådrumsgrunder/klæber, filt og så vådrumsmaling?

Havde jeg renoveret hele badeværelset ville jeg ikke være i tvivl, men når det nu kun er de øverste 0,7 meter er jeg i tvivl.

Venlig hilsen
Emil

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
(Jeg undskylder for dobbeltpost, ved ikke hvad der gik galt.)
Mener du brusenichen eller badeværelset. Er dit badeværelse 1x1,4 meter med toilet vask og bruser?

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hej, der er tale om badeværelset. Brus, vask og toilet er i samme rum på 1,4 x 1,4 meter. De øverste 0,7 meter er savsmuldstapet, de nederste 2 meter samt gulv er fliser.
Har vedhæftet en plantegning :-)

 

Hvis det er tunge vægge så behøver du ikke vådrumssikre. Så altså hvis dit badeværelse er bygget i gipsplader eller andet, ellers ikke

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.

Tak Janus 

Jeg har en original plantegning fra 1932, og jeg kan se, at der er bærende vægge på de to af siderne side, men jeg kan ikke se hvad de resterende sider er lavet af. Kan du/I greje det?

 

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Hvorfor vådrumssikrer du ikke bare ? - det kan da ikke tage lang tid for den smule.

Og så har du ro i sjælen og sover godt om natten 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Eisoe: Sandt, det har du jo egentlig ret i 

Jeg har googlet mig gennem junglen og fundet frem til noget Alfix 1K tætningsmasse samt Alfix VådrumsPrimer. Er det korrekt, at det er dét jeg skal have fat på og male på?

Fra 1932, jeg gætter på koksvægge og de behøver ikke sikring. De regnes som tunge vægge, bor et hul og se om der kommer sort støv ud

Derudover så.. hvad er det helt eksakt du vil vådrumssikre for i 2m højde ? Damp? Der er jo allerede fliser på gulvet.

Det er forøvrigt også svært at få en pæn jævn overflade efter der er vådrumssikret, da membranen er tyk og svær at påføre bare nogenlunde pænt.

Hvis du nu alligevel vælger at smøre tætningsmasse på, så undlad at bruge primer da underlaget allerede er primet så at sige... Det har suget tapetklister/ vævlim.

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Janus: Ja, det skal nok passe med, at det er en koksvæg. Fint at høre, at de er tunge og dermed sikre – uanset om jeg vælger at smøre tætningsmasse på eller ej.

Jeg begynder i hvert fald med at fjerne savsmuldstapetet, og så må jeg tage en beslutning derefter.

Tusind tak for gode svar og råd

Vådrumssikring i 2m højde er fordi alle vægge skal vådrumssikres i et så lille badeværelse - om det så er nødvendigt eller ej spiller ingen rolle. ( med hensyn til højden )

Ja, Alfix 1K er fint - let at påføre, da det kan " males " på. Det kan også spartles på :

www.youtube.com/watch?v=J3Ej3_sDNtY

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også