Vådrumssikring af øverste 0,7 meter i badeværelse

Hej alle på Lav-det-selv

Jeg har overtaget en andelsbolig, hvor alle vægge er beklædt med savsmuldstapet. Inklusive de øverste 0.7 meter i badeværelset. De nederste 2 meter er beklædt med fliser.

Badeværelset har en størrelse på 1.4 kvadratmeter og bør altså betragtes som en vådzone fra gulv til loft.

Jeg har planer om at fjerne savsmuldstapeten og sætte filt op, men stadig beholde fliserne.

Mit spørgsmål er så, om jeg er forpligtet til at påføre en vådrumsmembran, fx Alfix 2K tætningsmasse, inden jeg sætter filt op?
Eller om jeg kan nøjes med vådrumsgrunder/klæber, filt og så vådrumsmaling?

Havde jeg renoveret hele badeværelset ville jeg ikke være i tvivl, men når det nu kun er de øverste 0,7 meter er jeg i tvivl.

Venlig hilsen
Emil

Hej alle på Lav-det-selv Jeg har overtaget en... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af EISOE på 09-01-2016 17:22

Vådrumssikring i 2m højde er fordi alle vægge skal vådrumssikres i et så lille badeværelse - om det så er nødvendigt eller ej spiller ingen rolle. ( med hensyn til højden )

Ja, Alfix 1K er fint - let at påføre, da det kan " males " på. Det kan også spartles på :

www.youtube.com/watch?v=J3Ej3_sDNtY

 

 

Passer ikke. Det gælder kun ved lette vægge.

 

 


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Skrevet af Janus007 på 09-01-2016 18:46

Passer ikke. Det gælder kun ved lette vægge.

Det kan du så have ret i - jeg skrev det måske ikke klart nok da jeg tilføjede ( med hensyn til højden )

Med det mente jeg at jeg ikke tog stilling til væggens beskaffenhed i øvrigt - blot at i et så lille badeværelse skal hele rummet betragtes som vådzone - også væggene ( samme krav som i brusesektionen ).

Jeg henholder mig til SBi-anvisning 200, som er afløst af SBi-anvisning 252 Vådrum i 2015. Kravene i den kender jeg ikke - men den er nok ikke blevet lempeligere 

Om det så også gælder ved en så lille renovering har jeg heller ikke taget stilling til

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hov hov det ikke alle tunge vægge der er fugtstandsene. Hvad jeg ved så skal væggen have en hvis densitet før den er fugtsikker og det gælder for det meste kun betonbyggerier. Hvordan vides det at en koks væg ikke skal have nogen behandling?


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Det har du ret i, der var jeg vidst lige lidt for hurtig mht. koksvæg.

Koksvæggen er ikke direkte beskrevet her: https://www.bolius.dk/vaegge-i-badevaerelser-17979/ , men jeg har læst mig til at en koksvæg anses for at være en let væg. Men nu kommer der så et lille øhh... en koksvæg er stærk i sig selv og kan snildt bare fliser der danner en fugtspærre, så.....

anyway... jeg ville også give en koksvæg vådrumsmembran, i vådrumszonen ville jeg sætte fliser helt op til loftet og uden for vådrumszonen over 2 m højde være lidt mere afslappet når det er en koksvæg, mal istedet med en fugtbestandig maling og undgå det klistermembran-fis.

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.

Det har du ret i, der var jeg vidst lige lidt for hurtig mht. koksvæg.

Koksvæggen er ikke direkte beskrevet her: https://www.bolius.dk/vaegge-i-badevaerelser-17979/ , men jeg har læst mig til at en koksvæg anses for at være en let væg. Men nu kommer der så et lille øhh... en koksvæg er stærk i sig selv og kan snildt bare fliser der danner en fugtspærre, så.....

anyway... jeg ville også give en koksvæg vådrumsmembran under fliserne, og i vådrumszonen ville jeg sætte fliser helt op til loftet og uden for vådrumszonen over 2 m højde være lidt mere afslappet når det er en koksvæg, mal istedet med en fugtbestandig maling og undgå det klistermembran-fis.


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af Janus007 på 11-01-2016 19:06

anyway... jeg ville også give en koksvæg vådrumsmembran under fliserne, og i vådrumszonen ville jeg sætte fliser helt op til loftet og uden for vådrumszonen over 2 m højde være lidt mere afslappet når det er en koksvæg, mal istedet med en fugtbestandig maling og undgå det klistermembran-fis.

Som nævnt er hele rummet vådrumszone i så lille et badeværelse......

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Ja og som jeg siger kan man bruge en maling og ikke det klistermedister der kun hører til under fliserne.

http://www.jotun.com/dk/da/b2c/products/interior/lady/lady-vatrom.aspx


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også