Bastardmørtel

Til min kælder ydervæg, som skal indgå i badeværelse, ville jeg lige ha' bekræftet blandingsforholdet for en bastardmørtel.

Jeg har fået oplyst herinde, at den er 1-2-3 (Cement-6,6% mørtel-4mm grus)

Min murer synes det er en ret stærk blanding og vil hælde mere mørtel i.

Er det fordi, det vil være nemmere for ham at pudse plant mon ?

Men mere mørtel, giver vel en mere lukket væg.

Jeg vil jo ha' den så diff.åbent som muligt.

 

 


Thomas
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan nøjes med at blandingen hedder 1/3/5 men ikke svagere da kældervægge betegnes som aggressivt miljø. Så længere det er bakke mørtel så er den diffutionsåben nok. Jo mere mørtel der kommer i en fugtig kældervæg jo større chance er der for saltpeters udtræk.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Ja. Det gør jeg.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Og ja det er svære at pudse ned en bastardmørtel en en normal KC-mørtel.
Hvis der kommer mere mørtel en grus så er det jo bare en KC-mørtel med ekstra tilslagsmateriale (sand). Så altid mere grus end mørtel når det er en bastard mørtel. Det samme bruger man når man pudser fundamentet udvendigt eller ligger rygningsten på taget. Altså den stærke bastardmørtel.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Jo før hen, men en bastard er også blevet tillad nu. Det stor i den nyeste murerbog.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Jo før hen, men en bastard er også blevet tillad nu. Det stor i den nyeste murerbog.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Jeg tror jeg holder mig til en 1-2-3 bastardmørtel. Så må mureren æde den og bruge lidt ekstra timer på at pudse det plant... Jeg er ikke meget for at komme for meget mørtel i en blanding til ydervæg.

Grunden til min mistro til mørtel er, at jeg fik "renoveret" kældervæggene for 13 år siden, hvor en murer rendte rundt og reparerede dem. Jeg havde ikke så meget indsigt den gang og tror han bare gik rundt med noget 9% mørtel og lavede smårep. Alr skallede af efter et par år.

Sidenhen har jeg selv lavet smårep med beton puds og hæftemørtel, det holder da endnu...


Thomas
Jeg tror jeg holder mig til en 1-2-3 bastardmørtel. Så må mureren æde den og bruge lidt ekstra timer på at pudse det plant... Jeg er ikke meget for at komme for meget mørtel i en blanding til ydervæg.

Grunden til min mistro til mørtel er, at jeg fik "renoveret" kældervæggene for 13 år siden, hvor en murer rendte rundt og reparerede dem. Jeg havde ikke så meget indsigt den gang og tror han bare gik rundt med noget 9% mørtel og lavede smårep. Alr skallede af efter et par år.

Sidenhen har jeg selv lavet smårep med beton puds og hæftemørtel, det holder da endnu...


Thomas
Jeg tror jeg holder mig til en 1-2-3 bastardmørtel. Så må mureren æde den og bruge lidt ekstra timer på at pudse det plant... Jeg er ikke meget for at komme for meget mørtel i en blanding til ydervæg.

Grunden til min mistro til mørtel er, at jeg fik "renoveret" kældervæggene for 13 år siden, hvor en murer rendte rundt og reparerede dem. Jeg havde ikke så meget indsigt den gang og tror han bare gik rundt med noget 9% mørtel og lavede smårep. Alr skallede af efter et par år.

Sidenhen har jeg selv lavet smårep med beton puds og hæftemørtel, det holder da endnu...


Thomas
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis