Manglende tryk på nyt fyr - hvad så?

Jeg er i den situation, at jeg for under 1½ år siden, skiftede mit ældre naturgasfyr ud til et kondenserende naturgasfyr. Jeg bor i et ældre hus, hvor det altid har krævet et højt tryk, at få presset varmevandet ud i radiatorerne. Efter skiftet har jeg konstant problemer med, at holde temperaturen på komfortniveau når det er koldt, da det nye fyr er selvregulerende og ikke har lige så stort tryk på vandet. Det står på max varmeregulering og er endda skiftet til en kraftigere pumpe end det er født med, men det hjælper stadig ikke nok.

Huset er i 2 etager og det er et enstrenget system til radiatorer til begge etager. De første radiatorer på strengen bliver varme nok, men ikke de sidste. Så tilførsel til radiatorer er underdimensioneret, men har virket med det gamle fyr.

Hvordan får man mere tryk på? Skal der sættes en extern pumpe på eller hvad gør man?

Gode råd modtages med glæde, da jeg selv er løbet tør

Jeg forventer ikke mere hjælp fra VVS firma, da de har brugt mange timer på anlægget sidste vinter og kostede en kæmperegning oveni det nye fyr: Så lige nu har jeg svært ved at se fordelen i skiftet af anlæg.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu skriver du ikke noget om, hvilken fremløbstemperatur du har indstillet dit fyr på, men kan det tænkes, at den er lavere end ved det gamle fyr? Et tryk på 1,5 til 2 bar (15 til 20mVs) burde være rigeligt

fase
Jeg har desværre ingen forstand på fremløbtemperatur men vil tro, at det er højt nok.
Jeg går ud fra, at VVS firmaet har reguleret det sidste år, da de rendte rundt i mit hus i 1 md, for at prøve på at afhjælpe de problemer jeg havde.
Det resulterede i hverfald i, at mit radiatorsystem blev renset igennem, hvad der affødte en masse partikler i vandet, afmontering og rensning af radiatorer og nu et magnetfilter på mit anlæg. Rensning af filter flere gange og en kraftigere pumpe.

Jeg tror på, at det evindelige problem er, at det nye fyr regulerer cirkulationstrykket på en helt anden måde, da det er mere miljørigtigt, men desværre gør de ret smalle indløbsrør til mine radiatorer, at trykket skal være større for, at varme ordentligt op. Da det ikke er muligt bare at skifte rørsystem, så går jeg ud fra, at det er trykket der skal ses på?
Men jeg er jo ikke VVS'er, jeg har bare diskuteret det med flere forskellige og ender hele tiden samme sted. Så hurra for miljøvenligere fyr Brrr...
Hvilken pumpe er fyret monteret med?
Kunne det Være en mulighed at montere pumpen udenom styringen?
Tag gerne billeder, og gerne navn og model på fyret
Det er et Beretta exclusive boiler green 25 bsi, og der skulle være udskiftet med en kraftigere pumpe.
Opvarmning sat til max fra min side og jeg ved, at VVS'er også har sat intern varmeindstilling ret højt. Jeg har ikke lige et billede, men tror, at infopanel siger noget med 0,9 bar?

Jeg er nok også af den tro, at der skal monteres en pumpe ved siden af, men kender bare ikke til princippet i det, når resten er indkapslet med varmtvand i en kasse😳
Og slet ikke begejstret ved tanken om, at det bliver ekstraudgift både i indkøb og montage og også i driftsomkostninger, da jeg vel så mister alle de såkaldte fordele ved automatisk klimastyring?

Har du en brugsanvisning til fyret?  I den kan du se, hvor du kan aflæse fremløbstemperaturen, og justere den op og ned. Jeg er mest tilbøjelig til at tro, den skal justeres op, når det gamle fyr kunne klare at varme anlægget op. Der er også en knap til at fylde vand på anlægget med. Justering af fremløbstemperaturen foregår på knappen længst til venstre. Det hjælper ikke at sætte trykket op, når temperaturen ikke er høj nok. Når de nærmeste radiatorer bliver varme, cirkulerer vandet i systemet. Så lad os lige få at vide hvad fremløbstemperaturen er, inden vi fortsætter gætteriet.

Det er desværre ikke muligt, at vedhæfte brugsanvisningen pga størrelsen, men søg med Google, så kan du finde den.

fase
Annonce
Jeg har intet brugbart svar på JTSH's spørgsmål, men bemærk lige, at i taler om hvert sit tryk. JTSH taler udtrykkeligt om pumpens tryk, men i flere af svarene tales der om det statiske tryk. Selvfølgelig ville en stor brandmandspumpe kunne sende vandet ud til den fjerneste radiator, så trykket, som pumpen kan levere, har absolut betydning.

Hvad sker der, hvis du lukker for de nærmeste radiatorer? De efterfølgende burde så blive varmere.

Skrevet af efry på 12-01-2016 18:28
Jeg har intet brugbart svar på JTSH's spørgsmål, men bemærk lige, at i taler om hvert sit tryk. JTSH taler udtrykkeligt om pumpens tryk, men i flere af svarene tales der om det statiske tryk. Selvfølgelig ville en stor brandmandspumpe kunne sende vandet ud til den fjerneste radiator, så trykket, som pumpen kan levere, har absolut betydning.

Hvad sker der, hvis du lukker for de nærmeste radiatorer? De efterfølgende burde så blive varmere.

Du har ret i, at vi taler om hvert sit udtryk for tryk. Men vi er nødt til at vide, om der er vand på anlægget. Derfor spørgsmålet om trykket på anlægget. Hvad viser trykmåleren i mVs eller bar. Hvis der ingen eller for lidt vand er på anlægget, må vi begynde med at få opfyldt kravet til mængden af vand udtrykt  ved mVs/ bar. Når det krav er opfyldt, begynder vi på det næste, nemlig kan pumpen sende vandet hurtigt nok rundt i systemet. For at bedømme det, er det nødvendigt at vide, hvilken pumpe der er på anlægget. Når disse oplysninger er kendte, kan gætterierne begynde. Det betyder, at vi prøver at tale samme sprog som trådstarteren, eller allerhelst vi prøver at få trådstarteren til at "tale samme sprog" som de, der prøver at give et kvalifiseret gæt på, hvad fejlen kan være. Derfor kan der komme "sprogforviklinger", som gør kommunikationen svær.

Du har fuldstændig ret i dit spørgsmål, om varmen komme i de andre radiatorer, hvis der lukkes for de nærmeste radiatorer. Det spørgsmål venter vi så svar på.

fase
Hvis jeg lukker for de første radiatorer, så vil der komme varme i de sidste.
Jeg taler om pumpens tryk, som efry nævner, da jeg har fået fortalt, at pumpen kan levere til 23 km vandslange eller noget i den stil. Det hjælper bare ikke, når trykket ikke ligger højt nok til mine smalle radiatortilførsler. Min tidligere Grundfoss pumpe stod i Max pumpetryk og det virkede.
Der er helt klart vand på, fyret. Problemet var der også i sidste vinter, hvor VVS'er regulerede som vandvittig og til sidst mere eller mindre opgav. Nok fordi de gav flere problemer end der var fra starten.
Så min erkendelse er, at VVS'er ikke havde sat sig nok ind i mit gamle hus og fyret er delvist uegnet til den opgave det skal udføre. Så jeg prøver bare at finde ud af, om der er muligheder der er til at betale, for at afhjælpe situationen.
Du skriver at din tidligere pumpe stod til maks. tryk og det virkede. Når jeg kikker på manualen til dit fyr, kan jeg se, at der er motorventil og bypass på rørene til dit fyr. Der ville jeg prøve at se, om der droslet ned for gennemstrømningen til radiatorerne. Det har VVSeren forhåbentlig undersøgt? Det ville være rart, om der var oplysninger om f.eks fremløbstemperaturen, evt. målt på røret, men det lader sig ikke gøre. Har du en mulighed for at se på pumpen, hvad den hedder?

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis